direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: KWEKERIJ DE BLOEMKAMPEN
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.BP01077-vg02

5.2 Geluid

5.2.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies. Op basis van artikel 77 van de Wet geluidhinder (Wgh) dient bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan waarbij een nieuwe geluidsgevoelige functie wordt toegevoegd een akoestisch onderzoek te worden ingesteld.

5.2.2 Wegverkeerslawaai

In beginsel heeft iedere (spoor)weg een geluidszone, maar dat geldt niet voor de volgende wegen:

  • wegen gelegen in een als woonerf aangeduid gebied;
  • wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur.

In hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder (Wgh) is (in geval van zonering) de verplichting opgenomen tot het verrichten van een akoestisch onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van woningen (en daarmee gelijk te stellen geluidsgevoelige objecten) binnen de in artikel 74 genoemde onderzoekszone van een (spoor)weg.

Gezien de grote afstand van de nieuwe bedrijfswoning aan de Hullerweg tot aan de dichtstbijzijnde gezoneerde weg wordt niet verwacht dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. Het uitvoeren van een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai is derhalve niet noodzakelijk.

5.2.3 Industrielawaai
5.2.3.1 Algemeen

Voor terreinen waarop inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd, die in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken, geldt op basis van de Wet geluidhinder een verplichte zonering. In het voorliggende geval is er geen sprake van een verplichte zonering op basis van de Wet geluidhinder.

In het voorliggende geval wordt er een nieuwe kwekerij op een perceel aan de Hullerweg ong. in Nunspeet opgericht. In de nabijheid van de kwekerij liggen enkele woningen. Om hier een goed 'woon- en leefklimaat' te kunnen garanderen is een akoestisch onderzoek industrielawaai uitgevoerd.

Buijvoets Bouw- en Geluidsadvisering heeft dit onderzoek verricht. Dit onderzoek is opgenomen in Bijlage 2 bij deze toelichting. Hieronder wordt de conclusie uit dit onderzoek beschreven.

5.2.3.2 Conclusie akoestisch onderzoek industrielawaai

Langtijdgemiddeld deeltijdsniveau LAr,LT

Het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau Lar,LT is, onder de genoemde uitgangspunten, gelijk of lager dan de richtwaarde voor een landelijk gebied.
De dominante bron is het gebruik van gewasbeschermingsspuit en de heftruck. Onder de genoemde uitgangspunten is de afstand van het bedrijf met akoestisch relevante activiteiten tot aan woningen van derden groot genoeg en is sprake van een “goede ruimtelijke ordening”.

Maximale geluidniveaus LAmax

De streefwaarden Lar,LT + 10 dBA wordt overschreden.
De maximale grenswaarde voor piekgeluiden wordt niet overschreden. De woningen van derden liggen op voldoende afstand zodat ook in de nacht vrachtwagens kunnen rijden.

Indirect lawaai

De 50 dBA geluidcontour t.g.v. het indirecte lawaai op de openbare weg ligt op 12 m uit de wegas. Omdat de woningen op de route tot aan de Harderwijkerweg (nieuw te verharden toegangsweg naar het bedrijf en de Pascalweg) op grotere afstand zijn gelegen wordt de voorkeursgrenswaarde onderschreden.

Maatregelen en het BBT-principe

Conform het Besluit omgevingsrecht (artikel 5.3) mag van een bedrijf worden verwacht dat de geluidemissie van akoestisch relevante geluidbronnen binnen redelijke grenzen en de stand der techniek zo veel mogelijk moet worden geminimaliseerd (het BBTprincipe =best beschikbare techniek).
Bij de kwekerij is geen sprake van dominante geluidbronnen met een onnodige hoge geluidemissie. Voor de meest dominante bron, de heftruck, is uitgegaan van een geluidarm type met een maximaal vermogen (LWA dynamisch) van 100 dBA.
Door de laadkuil kan direct vanuit de loods handmatig of m.b.v. elektrische heftruck/palletwagen een vrachtwagen worden gelost en/of geladen.