Plan: | Parapluherziening verkamering woningen integrale herziening |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0297.BGBBP20220020-OW01 |
De gemeente Zaltbommel heeft op 20 juni 2019 het beleid 'huisvesting arbeidsmigranten gemeente Zaltbommel 2019' vastgesteld. In dit beleid beschrijft de gemeente de ruimtelijke en maatschappelijke uitgangspunten waarbinnen de huisvesting van internationale werknemers (arbeidsmigranten) binnen de gemeente Zaltbommel mogelijk is. Een van de uitgangspunten is dat er voor het toestaan van huisvesting van internationale werknemers op een locatie een nadere afweging op basis van het beleid plaatsvindt. Het beleid is naderhand door de raad enkele keren gewijzigd. De laatste wijziging dateert van 24 november 2022.
Uit onderzoek blijkt dat binnen enkele bestemmingsplannen de huisvesting van internationale werknemers of andere vormen van bewoning door niet-huishoudens juridisch niet voorkomen kan worden. Dit heeft te maken met de wijze waarop de bestemming ‘wonen’ is gedefinieerd. Jurisprudentie wijst uit dat bewoning door personen die geen huishouden vormen mogelijk blijkt indien binnen de woonbestemming geen relatie is gelegd met het begrip ‘huishouden’. Dat heeft als gevolg dat op sommige plekken verkamering van de woningen (bijvoorbeeld voor internationale werknemers, studenten of B&B’s) rechtstreeks (ofwel zonder nadere afweging door de gemeente) juridisch mogelijk is. Deze situatie is vanuit het gemeentelijk oogpunt onwenselijk omdat op deze manier het beleid voor het huisvesten van internationale werknemers niet op effectieve wijze ten uitvoer gebracht kan worden.
Om deze reden is op 5 november 2020 de beheersverordening 'Verkamering woningen' en het bestemmingsplan 'Parapluherziening verkamering woningen' door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin is een eenduidige juridische regeling opgenomen. Door deze regeling wordt in alle situaties in woonbestemmingen een relatie gelegd met het begrip 'huishouden'.
De gemeente heeft geconstateerd dat een aantal locaties waar wonen is toegestaan niet of niet juist in het plangebied van het bestemmingsplan 'Parapluherziening verkamering woningen' zijn meegenomen. Het gaat om locaties in:
Voor deze locaties geldt dat de juridische regeling om verkamering van woningen uit te sluiten niet is geregeld of niet conform het bestemmingsplan 'Parapluherziening verkamering woningen' is geregeld. Voorliggend bestemmingsplan voorziet omwille van een consistente lijn voor alle woonlocaties waar een bestemmingsplan van kracht is in de gemeente Zaltbommel in een gelijke juridische regeling om verkamering van woningen uit te sluiten.
Voorliggend bestemmingsplan is een uitbreiding van het bestemmingsplan 'Parapluherziening verkamering woningen' (05-11-2020). Het plangebied van het bestemmingsplan 'Parapluherziening verkamering woningen' betreft alle onderliggende bestemmingsplannen van het gebied dat in onderstaand overzicht is weergegeven.
Naam bestemmingsplan | Identificatienummer | Datum vaststelling |
Nieuwaal | NL.IMRO.029720122007PCPNWL- | 20-12-2007 |
Bruchem | NL.IMRO.029703042008PCPBRU- | 03-04-2008 |
Gameren | NL.IMRO.029715042010PCPGMR- | 15-04-2010 |
Nederhemert | NL.IMRO.029715042010PCPNHM- | 15-04-2010 |
Zuilichem | NL.IMRO.029720052010PCPZLM- | 20-05-2010 |
Bestemmingsplan Zaltbommel, Waalkade 4 | NL.IMRO.0297.ZBMBP20090022-OH01 | 14-12-2010 |
RWZI-terrein | NL.IMRO.0297.BGBBP20090019-OH01 | 14-12-2010 |
Zaltbommel, Agnietentuin | NL.IMRO.0297.ZBMBP20100004-VS01 | 07-04-2011 |
Zuilichem, Molenstraat 22 | NL.IMRO.0297.ZLMBP20100023-OH01 | 15-04-2011 |
Nederhemert Molenpad 1 | NL.IMRO.0297.NHNBP20100011-OH01 | 20-10-2011 |
Aalst, Prins Hendrikstraat naast 3 | NL.IMRO.0297.AALBP20110002-OH01 | 01-12-2011 |
Zuilichem, Kerkwegje tussen 8 en 10 | NL.IMRO.0297.ZLMBP20110004-VS01 | 08-12-2011 |
Brakel, Waaldijk tussen 145-147 | NL.IMRO.0297.BKLBP20110009-OH01 | 09-01-2012 |
Zaltbommel, Waalkade 34 | NL.IMRO.0297.ZBMBP20110001-OH01 | 09-01-2012 |
Zuilichem, Dijkzicht-Zuid | NL.IMRO.0297.ZLMBP20100008-OH01 | 17-02-2012 |
Aalst, Maasdijk 94 | NL.IMRO.0297.AALBP20110005-OH01 | 01-03-2012 |
Bestemmingsplan Munnikenland Zaltbommel | NL.IMRO.0297.BGBBP20090016-VS01 | 15-03-2012 |
Zaltbommel, Dr. A.F. Philipslaan | NL.IMRO.0297.ZBMBP20100013-OH01 | 19-04-2012 |
Poederoijen Burgemeester Posweg naast 2 | NL.IMRO.0297.PDRBP20110015-OH01 | 10-05-2012 |
Brakel, Waaldijk tussen 145-147, 2012 | NL.IMRO.0297.BKLBP20120004-OH01 | 19-07-2012 |
Nederhemert, Molenstraat, tussen 72 en 74 | NL.IMRO.0297.NHNBP20110023-OH01 | 23-08-2012 |
Gameren, Middelkampseweg 13 | NL.IMRO.0297.GMRBP20100015-VS01 | 13-09-2012 |
Poederoijen, Dorpsweg 7 | NL.IMRO.0297.PDRBP20110027-VS01 | 13-09-2012 |
Zaltbommel, Rondvaartboot | NL.IMRO.0297.ZBMBP20110003-VS01 | 13-09-2012 |
Bruchem, De Kosterijstraat naast 2 | NL.IMRO.0297.BRUBP20120003-OH01 | 11-10-2012 |
Bruchem, Broekheuvelstraat 1a | NL.IMRO.0297.BRUBP20110014-OH01 | 13-12-2012 |
Kerkwijk, Aalderwijksestraat 57 | NL.IMRO.0297.KWKBP20120007-OH01 | 14-12-2012 |
Nederhemert, Maasdijk 12a | NL.IMRO.0297.NHNBP20100002-OH01 | 10-01-2013 |
Gameren, Schoolstraat-Oost | NL.IMRO.0297.GMRBP20120001-OH01 | 11-01-2013 |
Bestemmingsplan Kerkwijk, Kruisstraat 3a | NL.IMRO.0297.KWKBP20120010-OH01 | 21-03-2013 |
Nederhemert, De Ormeling 2011 | NL.IMRO.0297.NHNBP20110008-OH01 | 30-05-2013 |
Zaltbommel, Bloemendaal 22/24 | NL.IMRO.0297.ZBMBP20110018-VS01 | 30-05-2013 |
Zaltbommel, Bedrijventerreinen | NL.IMRO.0297.ZBMBP20130004-VS01 | 13-06-2013 |
Kerkwijk, Hopland naast nummer 1 | NL.IMRO.0297.KWKBP20120015-OH01 | 25-06-2013 |
Gameren, Schoolstraat 2 | NL.IMRO.0297.GMRBP20120025-OH01 | 26-07-2013 |
Brakel, Burgemeester Posweg 12 | NL.IMRO.0297.BKLBP20130007-VS01 | 26-09-2013 |
Zuilichem, 't Boske | NL.IMRO.0297.ZLMBP20120016-OH01 | 21-11-2013 |
Nieuwaal, Kerkstraat 24a | NL.IMRO.0297.NWLBP20130012-OH01 | 27-11-2013 |
Zaltbommel, Van Voordenpark | NL.IMRO.0297.ZBMBP20120026-VS01 | 28-11-2013 |
Bestemmingsplan Sportcomplex-Steenweg 90-92 | NL.IMRO.0297.ZBMBP20120008-VS01 | 30-01-2014 |
Zaltbommel, De Waluwe Parkeiland | NL.IMRO.0297.ZBMBP20120021-VS01 | 27-02-2014 |
Zaltbommel, stadhuislocatie | NL.IMRO.0297.ZBMBP20120006-VS01 | 27-02-2014 |
Delwijnen, Woonlocatie Gemeent | NL.IMRO.0297.DLWBP20120009-OH01 | 14-04-2014 |
Buitengebied Zaltbommel | NL.IMRO.0297.BGBBP20130009-VS02 | 17-09-2014 |
Delwijnen, Delwijnsekade 11 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20140002-VS01 | 07-10-2014 |
Brakel, Bedrijventerrein Kraaijenhoef | NL.IMRO.0297.BKLBP20120030-VS01 | 09-10-2014 |
Wijzigingsplan Krangstraat 2 en 2a | NL.IMRO.0297.BGBPW20130018-VS01 | 16-12-2014 |
Bestemmingsplan Buitengebied, Zaltbommel Reparatieplan | NL.IMRO.0297.BGBBP20140025-VS01 | 22-01-2015 |
Zaltbommel, De Wildeman | NL.IMRO.0297.ZBMBP20140009-VS02 | 22-01-2015 |
Zuilichem, Vornstraat ong. | NL.IMRO.0297.ZLMBP20130014-VS01 | 22-01-2015 |
Brakel, Burgemeester Posweg 114 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20140005-VS01 | 02-02-2015 |
Zaltbommel, Van Voordenpark | NL.IMRO.0297.ZBMBP20120026-VS02 | 09-07-2015 |
Nederhemert, Nijverheidstraat 7 en 8a | NL.IMRO.0297.NHNBP20150009-VS01 | 05-11-2015 |
Zaltbommel, Beersteeg | NL.IMRO.0297.ZBMBP20130017-VS01 | 05-11-2015 |
Poederoijen, batterij onder Poederoijen | NL.IMRO.0297.BGBBPW20150013-VS01 | 24-11-2015 |
Brakel, Waaldijk 99c | NL.IMRO.0297.BKLBP20150008-VS01 | 21-01-2016 |
Wijzigingsplan Bruchem, Steenweg 3 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20140024-VS01 | 24-05-2016 |
Binnenstad Zaltbommel | NL.IMRO.0297.ZBMBP20130019-GU01 | 13-10-2016 |
Aalst, E.P. van Ooijenstraat naast 7 | NL.IMRO.0297.AALBP20150017-VS01 | 26-01-2017 |
Bruchem voormalige gemeentewerf | NL.IMRO.0297.BRUBP20150016-VS01 | 20-04-2017 |
Nederhemert, Molenstraat 91 | NL.IMRO.0297.NHNBP20170001-VS01 | 23-05-2017 |
Buitengebied Zaltbommel, Van Heemstraweg-Oost 9 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20160020-VS01 | 23-05-2017 |
Wijzigingsplan Liesveldsesteeg | NL.IMRO.0297.BGBBPW20160009-VS01 | 23-05-2017 |
Buitengebied Zaltbommel - Bommelsekade 18 | NL.IMRO.0297.BGBBP20160017-VS01 | 29-06-2017 |
Maatschappelijke zone Waluwe III | NL.IMRO.0297.BP20170007-VS01 | 14-09-2017 |
Nederhemert, Maasdijk 3 | NL.IMRO.0297.NHNBP20150006-VS01 | 19-09-2017 |
Zaltbommel, De Wildeman II | NL.IMRO.0297.ZBMBP20160010-VS01 | 16-11-2017 |
Inpassingsplan Tuinbouw Bommelerwaard, wijzigingsplan Karel van Gelreweg 1a 2017 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20170014-VS01 | 09-01-2018 |
Buitengebied Zaltbommel, Bommelsekade 150 kV-leiding | NL.IMRO.0297.BGBBP20170008-VS01 | 22-02-2018 |
Zaltbommel, Zonnepark Ketelsteeg | NL.IMRO.0297.BGBBP20170006-VS01 | 22-02-2018 |
Poederoijen, Dorpsweg 3A | NL.IMRO.0297.BGBBPW20170012-VS01 | 23-03-2018 |
Brakel, Molensteeg 12 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20170013-VS01 | 27-03-2018 |
Bruchem, Dorpsstraat 55 | NL.IMRO.0297.BRUBP20170009-VS01 | 14-06-2018 |
Buitengebied, Maas-Waalweg | NL.IMRO.0297.BGBBP20170003-VS01 | 14-06-2018 |
Zaltbommel, Waluwe Oost | NL.IMRO.0297.ZBMBP20170018-VS01 | 27-09-2018 |
Buitengebied Zaltbommel, Beemstraat 31 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20170019-VS01 | 23-10-2018 |
Buitengebied Zaltbommel, Maas-Waalweg 15 Zuilichem | NL.IMRO.0297.BGBBP20180015-VS01 | 21-02-2019 |
Het plangebied is uitgebreid met de locaties die zijn weergegeven in onderstaande tabellen. Omwille van de duidelijkheid en het verkrijgen van een logisch plangebied zijn ook nieuwe bestemmingsplannen opgenomen waar de woonbestemming verkamering niet toestaat.
Locaties buiten plangebied 'Parapluherziening verkamering woningen' | |||
Naam bestemmingsplan | Identificatienummer | Datum vaststelling | Toelichting |
Brakel | - | 05-09-2005 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Aalst, De Ham III | - | 26-04-2007 | woonbestemming staat verkamering toe |
De Virieupark | NL.IMRO.029728022008PCPVirpark- | 28-02-2008 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Poederoijen Oostvleugel II * | NL.IMRO.029709072009PCPPDROvlII- | 09-07-2009 | woonbestemming staat verkamering wel toe |
Bruchem, Kerkstraat 1 | NL.IMRO.0297.BRUBP20190001-VS01 | 06-05-2019 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Brakel, Kommerstraat/Kooihoek 10 | NL.IMRO.0297.BKLBP20210019-VS01 | 09-06-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Aalst, M. Baksstraat 2 | NL.IMRO.0297.AALBP20220004-VS01 | 09-06-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Brakel, Molenkamp-Zuidwest | NL.IMRO.0297.BKLBP20210023-VS01 | 14-07-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Zaltbommel, herontwikkeling Thorbeckestraat | NL.IMRO.0297.ZBMBP20220010-VS01 | 24-11-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Zaltbommel, Waluwe III – fase 1 | NL.IMRO.0297.ZBMBP20210002-VS01 | 15-12-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
* Op 14 juli 2022 is het bestemmingsplan 'Paraplubestemmingsplan verkamering woningen reparatieplan' vastgesteld. Hiermee is voor een aantal locaties in de kern 'Poederoijen' voorzien in een juridische regeling om verkamering van woningen uit te sluiten.
Locaties voorheen binnen plangebied 'Parapluherziening verkamering woningen' (nieuw bestemmingsplan vastgesteld) | |||
Naam bestemmingsplan | Identificatienummer | Datum vaststelling | Toelichting |
Bruchem, Kleinestraat 3-5 | NL.IMRO.0297.BGBBP20200004-VS01 | 30-11-2020 | woonbestemming staat verkamering toe |
Zaltbommel, Van Heemstraweg West (herontwikkeling American Roadhouse) | NL.IMRO.0297.ZBMBP20190015-VS01 | 17-12-2020 | woonbestemming staat verkamering toe |
Maasdijk naast 58, Poederoijen | NL.IMRO.0297.BGBBPW20190004-VS01 | 12-01-2021 | woonbestemming staat verkamering toe |
Nieuwaal, Jacob Ekelmansstraat 19 | NL.IMRO.0297.BGBBP20200010-VS01 | 18-03-2021 | woonbestemming staat verkamering toe |
Zaltbommel, Krangstraat 6 | NL.IMRO.0297.BGBBP20190013-VS01 | 29-04-2021 | woonbestemming staat verkamering toe |
Prins Hendrikstraat 3B - Aalst | NL.IMRO.0297.AALBP20210021-VS01 | 09-06-2021 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Bruchem, Krangstraat (Veldzicht) tussen 3b en 7 | NL.IMRO.0297.BGBBP20200001-VS01 | 07-10-2021 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Nederhemert, Kapelstraat De Meander | NL.IMRO.0297.NHNBP20200002-VS01 | 07-10-2021 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Kerkwijk, Molenstraat 29 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20210025-VS01 | 19-10-2021 | woonbestemming staat verkamering toe |
Zaltbommel, Beersteeg-West | NL.IMRO.0297.ZBMBP20210001-VS01 | 11-11-2021 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Buitenstad Zaltbommel | NL.IMRO.0297.ZBMBP20190018-VS01 | 16-12-2021 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Bruchem, Steenweg 1a / Sint Antoniestraat 1 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20210013-VS01 | 25-01-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Brakel, naast Molenkamp 24 | NL.IMRO.0297.BKLBP20210032-VS01 | 27-01-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Zaltbommel, Steenweg 1 | NL.IMRO.0297.ZBMBP20200020-VS01 | 14-07-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Nederhemert, De Maastuinen | NL.IMRO.0297.NHNBP20210034-VS01 | 14-07-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Nederhemert, Molenstraat 3 | NL.IMRO.0297.NHNBP20220013-VS01 | 14-07-2022 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Locaties binnen plangebied 'Parapluherziening verkamering woningen' (bestemmingsplan niet vermeld in tabel in artikel 2.1 | |||
Naam bestemmingsplan | Identificatienummer | Datum vaststelling | Toelichting |
Zaltbommel 2005 De Binnenvergt | NL.IMRO.029728022008PCPZBMBvgt- | 28-02-2008 | woonbestemming staat verkamering toe |
Zaltbommel Marten van Rossumsingel | NL.IMRO.029715122009PCPZBMMvRsg- | 15-12-2009 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Brakel, Groenesteeg-Molensteeg | NL.IMRO.0297.BGBBPW20190008-VS01 | 29-10-2019 | woonbestemming staat verkamering toe |
Nieuwaal, Kerkstraat 9 en 11 | NL.IMRO.0297.NWLBPW20190009-VS02 | 10-12-2019 | woonbestemming staat verkamering toe |
Delwijnen, Delwijnsestraat tussen 13 en 15 | NL.IMRO.0297.BGBBP20190014-VS01 | 26-03-2020 | woonbestemming staat verkamering toe |
Kerkwijk, Hoogveldweg | NL.IMRO.0297.KWKBP20190009-VS01 | 26-03-2020 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Kerkwijk, Sarskampseweg 2019 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20190003-VS01 | 29-05-2020 | woonbestemming staat verkamering toe |
Brakel, Waaldijk 99 | NL.IMRO.0297.BKLBP20190023-VS01 | 19-06-2020 | woonbestemming staat verkamering niet toe |
Aalst, Maasdijk 142 | NL.IMRO.0297.BGBBPW20200012-VS02 | 29-09-2020 | woonbestemming staat verkamering toe |
Het plangebied is op de onderstaande kaart weergegeven.
Begrenzing plangebied Parapluherziening verkamering woningen integrale herziening (rood gekleurd)
Op 20 juni 2019 heeft de gemeenteraad van Zaltbommel het 'Beleid huisvesting arbeidsmigranten gemeente Zaltbommel 2019' vastgesteld. In het beleid regelt de gemeente Zaltbommel de huisvesting van internationale werknemers (arbeidsmigranten) op drie verschillende manieren:
De aanwezigheid van internationale werknemers in de gemeente Zaltbommel is blijvend. De opgave om een goed huisvestingsbeleid te ontwikkelen, gericht op het huisvesten van ten minste 1.500 personen, is voor de gemeente een gegeven. De behoefte aan nieuwe huisvestingslocaties neemt als gevolg van nieuwe (bedrijfs)ontwikkelingen alleen maar toe.
In de praktijk wonen internationale werknemers, soms met grote aantallen, in woningen in woonwijken in de dorpskernen en de stad Zaltbommel. Ook wonen internationale werknemers bij bedrijven (vaak gaat het om tuinbouwbedrijven) in het buitengebied, bijvoorbeeld in bedrijfswoningen of bedrijfsgebouwen. Soms wonen internationale werknemers op campings of in units of stacaravans die hiervoor zijn neergezet. Goede woonomstandigheden zijn in veel gevallen niet gewaarborgd. Ook is de woonsituatie soms dusdanig dat het overlast veroorzaakt voor de omgeving (bijvoorbeeld parkeerdruk of geringe brandveiligheid).
De gemeente wil dat iedere inwoner gedegen en verantwoord wordt gehuisvest. Dat geldt zodoende ook voor (tijdelijke) internationale werknemers. Tegelijkertijd wil de gemeente ook dat de omgeving zo min mogelijk hinder ondervindt van het (tijdelijk) huisvesten van internationale werknemers.
Met dit beleid wil de gemeente Zaltbommel een helder kader bieden waarbinnen de huisvesting van internationale werknemers mag plaatsvinden. Het gemeentelijke beleid richt zich op het huisvesten van internationale werknemers die in de eerste instantie in de gemeente Zaltbommel werkzaam zijn.
De gemeente Zaltbommel vindt dat een maximum aantal van 2.000 internationale werknemers in de gemeente gehuisvest kan worden zonder dat dit te grote (negatieve) effecten heeft op de woon- en leefomgeving, in het bijzonder de sociale cohesie, de parkeerdruk en het aanwezige voorzieningenniveau. Als de gemeente nieuwe initiatieven voor huisvestingslocaties in behandeling neemt, hanteert de gemeente dit aantal als een onderdeel van de belangenafweging om wel of niet mee te werken aan een initiatief.
In het beleid heeft de gemeente een aantal beleidsuitgangspunten opgesteld. Alle locaties voor huisvesting van internationale werknemers dienen aan deze uitgangspunten te voldoen. Deze uitgangspunten richten zich met name op de kwaliteit van wonen en de kwaliteit van de leefomgeving met betrekking tot internationale werknemers.
De laatste wijziging van het beleid dateert van 24 november 2022, te weten 'Beleid huisvesting internationale werknemers gemeente Zaltbommel wijziging 2022'.
Voor elk bestemmingsplan moet een gemeente aantonen dat het plan uitvoerbaar is. Dat volgt namelijk uit artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (hierna: Bro). Dit facetbestemmingsplan betreft het reguleren van het gebruik van woningen en/of wooneenheden anders dan voor één huishouden. Hiervoor zijn geen aanvullende onderzoeken noodzakelijk. Onderzoek en afwegingen ten aanzien van de uitvoering is in dit plan daarom ook niet nodig.
Het beleid en de planuitgangspunten, zoals verwoord in de vorige hoofdstukken, hebben in de regels van dit bestemmingsplan hun juridische vertaling gekregen in de vorm van bestemmingen. Deze paragraaf bespreekt de juridische vormgeving van het bestemmingsplan. De Wet ruimtelijke ordening (Wro) bevat de regeling voor de opzet en de inhoud van een ruimtelijk plan. In het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is deze regeling verder uitgewerkt. Het bestemmingsplan bestaat uit:
Op grond van artikel 3.1.6 van het Bro is het verplicht om een bestemmingsplan te vergezellen met een toelichting. Deze toelichting geeft aan welke gedachte aan het plan ten grondslag ligt, wat de uitkomsten van verrichtte onderzoeken zijn, wat het resultaat is van de overleggen en tot slot doet het verslag van de georganiseerde inspraak bij het plan. Hiermee voldoet het bestemmingsplan aan alle vereisten die zijn opgenomen in de Wro en het Bro. Inherent hieraan is de toepassing van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) 2012. De SVBP 2012 maakt het mogelijk om bestemmingsplannen te maken die op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd en op een zelfde manier worden verbeeld. De SVBP 2012 is toegespitst op de regels die voorschrijven hoe bestemmingsplannen volgens de Wro en het Bro moeten worden gemaakt. De SVBP 2012 geeft bindende standaarden voor de opbouw en de verbeelding van het bestemmingsplan, zowel digitaal als analoog. De regels van dit bestemmingsplan zijn opgesteld volgens deze standaarden.
Het bestemmingsplan met de daarbij behorende toelichting wordt langs elektronische weg vastgelegd en ook in die vorm vastgesteld, tegelijk met een analoge versie van het bestemmingsplan. Als de digitale en analoge versie tot interpretatieverschillen leiden, is de digitale versie leidend. Hieronder worden de aanwezige planregels puntsgewijs besproken.
In het navolgende wordt de algemeen gehanteerde opbouw van de regels toegelicht. Deze ziet er als volgt uit:
De tekst hieronder bespreekt deze hoofdstukken puntsgewijs.
Dit onderdeel bestaat uit de begrippen (Begrippen) en de van toepassingsverklaring (Van toepassingsverklaring). De begrippen geven aan wat in de regels onder bepaalde termen moet worden verstaan. Dit is alleen het geval wanneer begrippen niet op voorhand voor een eenduidige uitleg, in overeenstemming met normaal spraakgebruik, vatbaar zijn. De gemeente Zaltbommel heeft bindende afspraken over planregels opgesteld. Deze zijn aangepast in overeenstemming de eisen van de SVBP2012. Alle begrippen worden in alfabetische volgorde opgenomen, met uitzondering van de eerste begrippen 'plan' en 'bestemmingsplan'.
In de 'Van toepassingsverklaring' is aangegeven hoe dit bestemmingsplan zich verhoudt tot eerder vastgestelde bestemmingsplannen. Vastgelegd is dat de regels ten aanzien van de functie wonen in de eerder vastgestelde bestemmingsplannen worden aangevuld met de regels die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan. Deze regels zijn van toepassing op de functie 'wonen' in de onderliggende geldende bestemmingsplannen. Onder de functie 'wonen' wordt het huisvesten van een huishouden in een woning/wooneenheid verstaan. Om een helder beeld te geven van de bestemmingsplannen waarover het gaat bevat lid 2.1 een tabel met daarin de bestemmingsplannen die worden gewijzigd door de onderhavige bestemmingsplan.
De Anti-dubbeltelregel is op basis van artikel 3.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) opgenomen. Het betreffende besluit schrijft voor dat de tekst van artikel 3.2.4 van het Bro één op één in een bestemmingsplan wordt overgenomen.
De tweede regel van de algemene regels (Artikel 4 Verkamering wonen) betreffen de regels waarvoor dit bestemmingsplan wordt opgesteld. De regels van artikel 4 'Verkamering wonen' wijzigen de regels van de bestemmingsplannen ten aanzien van het tegengaan verkamering van woningen in de gemeente. Lid 4.1 bepaalt dat "het gebruik van bedrijfswoningen, voormalige agrarische bedrijfswoningen, dienstwoningen, woningen en/of wooneenheden anders dan voor één huishouden" niet is toegestaan. Door deze regel aan de reeds bestaande bestemmingsplannen toe te voegen, wordt voorkomen dat woningen worden gebruik anders dan de gemeente Zaltbommel voor ogen heeft: het gebruiken van woningen door meer dan één huishouden. Sub b van lid 4.1 bepaalt dat indien door middel van een omgevingsvergunning in een eerder stadium toestemming is verleend voor het gebruiken van de in sub a genoemde type woningen voor meer dan één huishouden, dat gebruik legaal blijft.
In lid 4.2 zijn twee afwijkingen bij een omgevingsvergunnig opgenomen om af te wijken van lid 4.1. Van lid 4.1 kan worden afgeweken voor het toestaan van wonen in de vorm van zorg- of begeleidingsafhankelijke woningen én voor het toestaan van de huisvesting van internationale werknemers. Het wonen in de vorm van zorg- of begeleidingsafhankelijke woningen moet in overeenstemming zijn met de 'Woonzorgvisie Bommelerwaard 2020-2024'. Ten aanzien van het toestaan van de huisvesting van internationale werknemers moet worden voldaan aan de beleidsregel 'Beleid huisvesting internationale werknemers gemeente Zaltbommel wijziging 2022'. Mocht het college van burgemeester en wethouders (het bevoegde gezag voor het verlenen van de omgevingsvergunning) besluiten een omgevingsvergunning te verlenen, dan kan zij daaraan nadere eisen stellen aan de situering en maatvoering van bebouwing indien dat noodzakelijk is om:
Aan de hand van de bovenstaande systematiek die bestaat uit het verbieden van bepaald gebruik en afwijkingen in het leven roepen om van dat strijdige gebruik af te wijken poogt de gemeente Zaltbommel de huisvesting van internationale werknemers of andere vormen van bewoning door niet-huishoudens juridisch te reguleren.
In dit hoofdstuk zijn het overgangsrecht en de slotregel opgenomen. Voor de redactie van het overgangsrecht geldt het Bro. Dit besluit schrijft dwingend voor hoe het overgangsrecht moet luiden. Bebouwing die niet voldoet aan de regels van is onder het overgangsrecht gebracht. Een geringe uitbreiding van de bebouwing met tien procent wordt mogelijk gemaakt.
Het gebruik van gronden en bebouwing dat in strijd is met dit bestemmingsplan op het tijdstip van inwerkingtreding, mag in beginsel worden voortgezet. Wijziging van dit strijdige gebruik is verboden, indien de afwijking van het plan wordt vergroot. Indien het strijdige gebruik, na het tijdstip van inwerkingtreding van het plan voor een periode langer dan een jaar wordt onderbroken, is het verboden dit gebruik daarna te hervatten of te laten hervatten.
Tot slot bevat hoofdstuk 3 de slotregel waarin is aangegeven hoe het bestemmingsplan kan worden aangehaald.
Het paraplubestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk. Het plan leidt daarom ook niet tot kosten en kan dus als economisch uitvoerbaar geacht worden. Het is daarom ook niet noodzakelijk om een exploitatieplan of een overeenkomst over kostenverhaal op te stellen.
Het ontwerp van dit paraplubestemmingsplan wordt voor een periode van zes weken ter inzage gelegd. In deze periode krijgt een ieder de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen.