Plan: | Velp-Midden, locatie Hoofdstraat 73-75 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0275.BPVM7-0003 |
De Wet geluidhinder is voor het onderdeel weg- en railverkeerslawaai van toepassing op geluidgevoelige gebouwen -in onderhavige bestemmingsplan de woningen- die zijn geprojecteerd binnen zones van (al dan niet) in het plangebied gelegen (spoor)wegen. Wegen die deel uitmaken van een woonerf en van een 30-kilometer zone zijn daarvan uitgezonderd.
De voorkeurswaarde voor geluidbelasting die wordt veroorzaakt op een gevel door het wegverkeer bedraagt zowel in binnenstedelijk als in een buitenstedelijk gebied 48 dB. In een binnenstedelijke situatie kunnen hogere grenswaarden worden vastgesteld tot en met 63 dB.
Voor het railverkeer geldt een voorkeurswaarde van 55 dB op een gevel en kan een hogere waarde worden vastgesteld tot 68 dB.
Aan de orde is het toelaten van nieuwe bovenwoningen aan de Hoofdstraat 73-75 binnen een iets anders geprojecteerd bouwvlak, en een woning aan de Oranjestraat waar deze geluidgevoelige functie voorheen niet was toegelaten. Alleen de Hoofdstraat en de Rozendaalselaan zijn gezoneerde wegen. Evenwel zijn in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook de Oranjestraat, de Frederikstraat, de Parkstraat en de Emmastraat, zijnde 30 km wegen, bij de berekeningen betrokken.
Uit het akoestisch onderzoek Geluidbelasting wegverkeer en railverkeer op locatie Hoofdstraat 73/75 te Velp van Adviesburo Van der Boom, gedateerd 10 januari 2012, blijkt het volgende.
De geluidsbelasting op de gevels in het plangebied ten gevolge van het railverkeer blijft onder de voorkeurswaarde. Ten aanzien van het wegverkeer wordt niet voldaan aan de voorkeurswaarde uit de Wet geluidhinder.
Al het wegverkeer veroorzaakt alleen op de noord- en de westgevel van de geplande woningen aan de Hoofdstraat een hogere geluidsbelasting dan de voorkeurswaarde.
Met ingang van 1 juli is de Wet geluidhinder gewijzigd. In de wet zijn voor spoorwegen en rijkswegen geluidproductieplafonds opgenomen. Deze geluidproductieplafonds zijn ook input voor akoestische onderzoeken in de nabijheid van de spoorweg en of rijksweg.
Voor de locatie is evenwel reeds een akoestisch onderzoek verricht op basis van het oude recht. Om te voorkomen dat een nieuw onderzoek moet worden verricht overeenkomstig de huidige regels, geldt een overgangsrecht. Wanneer een ontwerpbestemmingsplan met (indien noodzakelijk) een ontwerp hogere waarde besluit ter inzage is gelegd na 1 juli 2012 maar voor 1 juli 2013 dan kan deze procedure gevoerd worden volgens het oude recht (art. XI, tweede lid onder a).
Omdat een nieuw onderzoek kosten met zich brengt en het planologische traject verlengd, is gekozen voor toepassing van het oude recht.
Burgemeester en wethouders hebben met inachtneming van het op 1 juli 2008 door hen vastgestelde beleid ter zake van het verlenen van ontheffing van de voorkeursgrenswaarden, na een gevoerde ontheffingsprocedure, op ………….. de hogere grenswaarden vastgesteld. En wel als volgt.
betreft gevel/ immisiepunt | aantal woningen | vastgestelde geluidsbelasting | geluid afkomstig van |
Hoofdstraat 73-75 te Velp | max. 6 | 63 dB | Hoofdstraat |
Hoofdstraat 73-75 te Velp | max. 6 | 52 dB | Rozendaalselaan |