Plan: | Landelijk Gebied, locatie appelschuur landgoed Middachten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0275.BPLG7-0002 |
De mate waarin geluid het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder (Bgh). De kern van de wet is dat geluidsgevoelige objecten worden beschermd tegen geluidhinder van weg-, spoor- en industrielawaai. Het beschermen van geluidsgevoelige objecten gebeurd aan de hand van vastgestelde zoneringen. De streefwaarde voor geluidbelasting die wordt veroorzaakt op de gevel bedraagt zowel in binnenstedelijk als in een buitenstedelijk gebied 48 dB. In een binnenstedelijke situatie kunnen hogere grenswaarden worden vastgesteld tot en met 63 dB. In een buitenstedelijk gebied tot en met 53 dB.
Wegverkeerslawaai
Indien nieuwe geluidsgevoelige functies worden toegestaan, stelt de Wet geluidhinder de verplichting akoestisch onderzoek te verrichten naar de geluidsbelasting ten gevolge van alle wegen, met uitzondering van 30 km wegen, op een bepaalde afstand van de geluidsgevoelige functie(s). Indien na akoestisch onderzoek blijkt dat de grenswaarden van de gevelbelasting worden overschreden dient er een Besluit hogere waarde-procedure doorlopen te worden.
De Wet geluidhinder bepaald dat de afstand van een weg met een of twee rijstroken, in een buitenstedelijk gebied, 250 meter aan weerszijde (gemeten vanuit de as van de weg) als geluidszone kent, in onderhavig plan is deze weg de Middachterallee. Voor gevoelige bestemmingen betekend dit dat wanneer deze in de geluidszone vallen, een akoestisch onderzoek noodzakelijk is. Het plangebied valt binnen de onderzoekszone van de Middachterallee en derhalve is een akoestisch onderzoek noodzakelijk.
Dit akoestisch onderzoek is uitgevoerd in het kader van het opstellen van een gemeentelijke contourenkaart. Uit dat contourenonderzoek volgt dat de locatie van deze woning buiten de 48 dB-contour valt. Verder akoestisch onderzoek is dan ook niet nodig, noch zijn er aanvullende geluidreducerende maatregelen nodig.
Railverkeerslawaai
Ten aanzien van railverkeer stelt de wet dat binnen bepaalde geluidcontouren, gemeten vanaf de buitenste spoornaaf, akoestisch onderzoek uitgevoerd moet worden. Nabij onderhavig plangebied, op een afstand van circa 325 meter, is een hoofdspoorweg gelegen. De zonekaart behorend bij het Besluit geluidshinder (september 2003) toont aan dat onderhavig plangebied niet binnen de geluidscontour van de hoofdspoorweg gelegen is. Een aanvullende akoestisch onderzoek is derhalve niet noodzakelijk.