ontwerp |
NL.IMRO.0268.PB3009-ON01 |
Gemotoriseerd verkeer
De parkeergarage wordt via de Klaverstraat ontsloten. In de huidige situatie heeft de Klaverstraat eenrichtingverkeer voor gemotoriseerd verkeer waarbij het is toegestaan de Klaverstraat vanaf de Molenweg in te rijden. Voor de nieuwe ontwikkeling is het van belang dat de Klaverstraat tussen in- en uitrit parkeergarage en Molenweg geschikt wordt gemaakt voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen. Hiervoor is een verkeersbesluit nodig en dient de Klaverstraat voor dit deel gereconstrueerd (verbreed) te worden.
Langzaam verkeer
Het plangebied kan vanuit elke toegang ontsloten worden door fiets en voetganger.
Openbaar vervoer
Voor gebruik van het openbaar vervoer is het plangebied aanwezen op de haltevoorzieningen van de Molenweg. Deze bevinden zich ter hoogte van de Fuchsiastraat.
Het aantal parkeerplaatsen wordt berekend aan de hand van de door Burgemeester en Wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers van het CROW publicatie 182. Het plangebied valt in de sterk stedelijke zone “Rest bebouwde kom”.
Voor het bouwplan zijn de volgende parkeeraantallen nodig:
Aantal woningen | Type woning | normering | aantal parkeerplaatsen |
17 | prijsklasse middel | 1,7 | 28,9 |
70 | prijsklasse goedkoop | 1,45 | 101,5 |
22 | zorgwoning | 0,45 | 9,9 |
In totaal zijn 141 parkeerplaatsen benodigd. Van deze parkeerplaatsen dienen 109 x 0,3pp = 33pp openbaar toegankelijk te zijn voor bezoek.
In de bouwaanvraag zijn 110 parkeerplaatsen weergegeven.
zorgsteunpunt:
Het zorgsteunpunt is 110m2 en via dubbelgebruik kan van de parkeervoorzieningen van de woningen gebruik worden gemaakt.
Ontheffing
Gezien de specifieke omstandigheden op het terrein zijn deze parkeerplaatsen alleen te realiseren in een parkeerkelder. Voor Portaal is het in de huidige situatie niet mogelijk om een parkeerkelder voor alle auto's te bouwen in verband met de kosten. In overleg is besloten om een kleinere parkeerkelder te realiseren. In verband met het leefklimaat van en aanzicht voor de bewoners is er van afgezien om ook op maaiveldniveau parkeren te realiseren. De gemeente heeft met Portaal afgesproken dat er 13 parkeerplaatsen in de openbare ruimte worden aangelegd.
De gemeente vindt dat vanwege de goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de specifieke doelgroep, de ontheffing verleend kan worden.
Conclusie
Op basis van artikel 2.5.30, lid 4 van de Bouwverordening besluit het college daarom vanwege het belang van dit project en vanwege het feit dat het voor Portaal in deze specifieke situatie economisch gezien redelijkerwijs niet mogelijk is aan de parkeernorm te voldoen, ontheffing te verlenen van de parkeereis en van de parkeerbijdrageregeling.
Portaal moet voldoen aan het realiseren van 110 parkeerplaatsen, 97 op eigen terrein en 13 in de openbare ruimte.
Aan de hand van de wegencategorisering kaart is bepaald welke snelheidregime er geldt. Op de GOW-A, GOW-B en de industrieterreinen geldt 50 km/h. Voor de rest binnen bebouwde kom geldt 30 km/h. De Molenweg is ingericht als 50 km/h weg. De omliggende straten zijn ingericht als 30 km/h zone.