Plan: | Nijmegen Ruimte voor de Waal - 1 (Aanpassen pijlers spoorbrug) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.PB21001-VG01 |
De spoorbrug bestaat uit een duidelijke hoofdconstructie en een forse aanbrug die over de huidige uitwaarden gaat. Voor het graven van de nevengeul is het noodzakelijk dat een drietal pijlers van de aanbrug die in de nevengeul komen te staan worden aangepast. De pijlers dienen op voldoende diepte worden gebracht. Dit betekent dat de huidige pijlers worden voorzien van een verstevigde voet. Hierbij is het wenselijk dat deze verstevigde voet zo laag mogelijk wordt aangebracht en vanaf de pijler afloopt in de lengterichting van de nevengeul. De verstevigde pijler voeten dienen gestroomlijnd te worden zodat ze zo weinig mogelijk weerstand veroorzaken in de nevengeul.
Voorgesteld wordt om de helling van de bovenzijde van de betonnen afdekking in de lengterichting van de pijler met hetzelfde percentage uit te voeren als de helling op de breedte richting van de pijler. De bovenzijde van de betonnen afdekking vormt hierdoor een gewelfd oppervlak.
Het niveau van de uiteinden van de pijlerversterking is teruggebracht van 11.00 m tot 9.77 m + NAP. Het is zeer wenselijk om dit peil verder naar beneden te brengen. Om deze reden wordt een voorwaarde opgenomen in de omgevingsvergunning (zie ook hoofdstuk 5).