direct naar inhoud van 3.2 Verkeer
Plan: Stadscentrum randzone I - 11 (Spoorstraat)
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.PB12W11-VG01

3.2 Verkeer

3.2.1 Ontsluiting

Het plangebied is gelegen aan de Spoorstraat en de ontsluiting vindt vanaf deze straat plaats. De in- en uitrit naar de parkeervoorziening is aan de westzijde van het gebouw gesitueerd.


Voor de Spoorstraat geldt eenrichtingsverkeer in de richting van het station. Verkeer naar het plangebied kan dit vanuit de richting kruising Tunnelweg / Nassausingel. Uitrijdend verkeer moet rechtsaf in de richting van de Stieltjesstraat.

3.2.2 Parkeren

Het plangebied ligt wat betreft parkeren in de stedelijke zone centrumgebied. Dit betekent dat de vaste parkeerbehoefte voor bewoners en werkers op eigen terrein dient te worden aangelegd. De bezoekers aan de commerciƫle voorzieningen en bewoners maken voor het parkeren gebruik van de openbare parkeervoorzieningen. De Keizer Karelgarage aan de Van Schaeck Mathonsingel vervult hierin een belangrijke functie.


Het aantal parkeerplaatsen wordt berekend aan de hand van de door Burgemeester en Wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers van het CROW publicatie 182.


Het plangebied valt in de sterk stedelijke zone centrumgebied en hiervoor gelden momenteel de volgende parkeernormen:


woning goedkoop 0,85pp vast en 0,3pp bezoek per woning

woning midden 1,0 pp vast en 0,3pp bezoek per woning

woning duur 1,1 pp vast en 0,3pp bezoek per woning

serviceflat/aanleunwoning 0,15pp vast en 0,3pp bezoek per woning

kantoor met baliefunctie 1,4 pp vast en 0,35pp bezoek per 100m2 bvo

kantoor zonder baliefunctie 1,1 pp vast en 0,1 pp bezoek per 100m2 bvo


De planontwikkeling gaat uit van de realisatie van 117 woningen; 112 woningen type goedkoop, 5 woningen voor mantelzorg en 556 m2 kantoor.


Benodigde parkeerplaatsen:

112 woningen type goedkoop: 112 x 0,85pp = 95,2pp

5 woningen mantelzorg: 5 x 0,15pp = 0,75pp

556m2 kantoor: 5,56 x 1,40pp = 7,78pp


Voor woningen geldt een aanwezigheidspercentage overdag van 60% en 's-avonds 100%. Voor kantoor is dat overdag 100% en 's-avonds 5%.


Uitgaande van dubbelgebruik tussen de vaste parkeerplaatsen van bewoners en kantoor zijn overdag 65 parkeerplaatsen binnen het plangebied vereist en 's-avonds 97 parkeerplaatsen.


Het plan voorziet in de aanleg van 98 parkeerplaatsen en voldoet hiermee aan de parkeereis.

3.2.3 Openbaar vervoer

Het plangebied is zeer gunstig gelegen voor het gebruik van het openbaar vervoer. De afstand tot het centraal station bedraagt circa 150 meter.