direct naar inhoud van 3.1 Wonen
Plan: Stadscentrum randzone I - 11 (Spoorstraat)
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.PB12W11-VG01

3.1 Wonen

Woonvisie 2009-2020

Het gemeentelijk beleid op het gebied van wonen is vastgelegd in de Woonvisie 2009-2020., Wonen Leeft! Deze nota bevat de hoofdlijnen en opgaven van het woonbeleid. Centraal staat dat Nijmegen een ongedeelde stad wil zijn en bewoners wil binden.


In de Woonvisie worden de volgende strategische keuzes gemaakt voor Nijmegen:


Ongedeelde stad

Nijmegen wil een ongedeelde stad zijn. We willen geen inkomenswijken. Het gaat om het voorkomen van sociaal-economische tweedeling tussen de bestaande stad en de Waalsprong. Het gaat ook om het voorkomen van die tweedeling binnen stadsdelen en wijken. Daarom werken we verder aan een gedifferentieerd woningaanbod op stedelijk niveau, wat meer variatie op wijkniveau en homogeniteit op straatniveau. Belangrijk uitgangspunt hierin is de realisatie van levensloopgeschikte wijken. Mensen moeten een binnenwijkse wooncarrière kunnen maken. Dat vraagt ook een goed aanbod, spreiding en kwaliteit van voorzieningen.


Bewoners binden

Zorgen dat mensen een positieve keuze kunnen maken, met daarbij de volgende accenten:

- voldoende goedkope woningen voor lage inkomens

- vasthouden van middenklassen en sociale stijgers

- kansen benutten om nieuwe bewoners aan te trekken


De woningmarkt is gespannen. Vooral koopstarters en mensen die aangewezen zijn op een huurwoning hebben het moeilijk. Er moeten de komende 10 jaar nog meer dan 10.000 woningen worden gebouwd. Ook blijven we werken aan verbetering van bepaalde wijken (in fysieke zin, maar ook in sociale zin).


De opgaven voor het wonen zijn:

  • 1. Verder inlopen van het woningtekort: om dat te bewerkstelligen moet het tempo in de woningbouw op hoog niveau blijven. Daarbij moet er voldoende aandacht blijven voor de juiste woning op het juiste moment op de juiste plek. De komende 10 jaar moeten er nog meer dan 10.000 woningen worden gebouwd. We hebben in de stad meer dan voldoende locaties om deze woningen te bouwen. We gebruiken de woonmilieukaart en de R&A's om de juiste woning op de juiste plek te programmeren. Hierbij zal per wijk/stadsdeel ook een uitspraak gedaan gaan worden over % goedkope woningbouw. Als dat binnen de structuurvisie niet is gedaan, is het ook in vervolgstappen (bestemmingsplan) niet meer mogelijk

  • 2. Continueren integrale wijkaanpak. Doelstelling is het versterken van het woonklimaat, het bieden van positieve keuze aan bewoners en door meer variatie in het aanbod binnenwijkse wooncarrières mogelijk maken. Dit kan door woningverbetering en sloop vervangende nieuwbouw. Waar nodig altijd gecombineerd met de aanpak van sociale problematiek.
    Ook verkoop van huurwoningen en het aanbieden van mengvormen tussen huur en koop kunnen hierin een bijdrage leveren. Tenslotte willen we ook levensloopgeschikte wijken.

  • 3. Betaalbaarheid en kwaliteit. Onderzoek heeft aangegeven dat de doelgroep van beleid ongeveer even groot blijft. We moeten tot 2020 ongeveer 4500 goedkope huurwoningen bouwen om de herstructurering te compenseren, de verkoop van woningen te compenseren en de uitbreidingsbehoefte in dit segment te realiseren. Extra aandacht komt te liggen op de woonlasten (in combinatie met energiebesparende maatregelen), kwaliteitsaspecten van woning en woonomgeving, duurzaamheid en levensloopgeschiktheid, beeldkwaliteit en architectuur en veiligheid.

  • 4. Extra aandacht voor ouderen, kwetsbare groepen en studenten. Ouderen: Realisatie van de uitgangspunten in de visie wonen en zorg, woonservicegebieden. Daarin zowel aandacht voor de fysieke uitgangpunten voor woning en woonomgeving (levensloopgeschikt) als de sociale aspecten (zorg en welzijn).
    Kwetsbare groepen: goede en voldoende huisvesting, met name ook in het souterrain van de woningmarkt.
    Studentenhuisvesting: we hebben een gezamenlijke taakstelling van 1300 eenheden geformuleerd. Dit wordt, in locaties, vertaald in een intentieovereenkomst. Ook de controle van bouwkundige kwaliteit en brandveiligheid van bestaande studentenpanden wordt voortgezet. We starten ook een project met huurteams in overleg met AKKU.

  • 5. Woonruimteverdeling en segregatie Schaarste moet eerlijk worden verdeeld en noodgevallen verdienen voorrang. De effecten van specifieke maatregelen op dit terrein moeten niet worden overschat. De mutatiegraag binnen de huurwoningenmarkt is niet groot en daarbinnen is niet heel veel ruimte voor speciale toewijzing. Maximaal 30 % van de toewijzingen kunnen in het kader van Lokaal Maatwerk vastgesteld worden.

  • 6. Continuering aanpak particulier voorraad. Behalve de aanpak van de kamerverhuurpanden (zie boven) wordt ook het stimuleren van wonen boven winkels verder doorgezet.



Woningmarktverkenningen 2010-2020

De woningbehoefte in Nijmegen is de komende jaren nog stevig. In 10 jaar tijd moeten er ongeveer 10.000 woningen gebouwd worden. De vraag naar woningen is sterk gericht op enerzijds de stedelijk woonmilieus in en om het centrum en anderzijds het groenstedelijke woonmilieu. De locatie aan de Spoorstraat valt binnen het stedelijk woonmilieu.


In het centrum stedelijk woonmilieu is nog behoeft aan zeker 2000 woningen. In het woningbouwprogramma tot nu toe staat ongeveer de helft. Er is programmatisch nog ruimte voor ca. 1000 woningen. Met name jongeren, studenten, kleine huishoudens met een stedelijke leefstijl hebben de wens om te wonen in een centrum woonmilieu. In het centrum zelf kunnen deze woningen niet worden ingevuld, daarom wordt aan de randen gezocht naar extra locaties. De stationsomgeving en deze locatie van de Spoorstraat is daar geschikt voor.


Wonen met zorg

Een beperkte invulling met wonen en zorg (5 mantelzorgwoningen) past binnen het woonbeleid.