direct naar inhoud van 2.2 Lindenberghaven
Plan: Nijmegen Centrum - Binnenstad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP5000-VG01

2.2 Lindenberghaven

2.2.1 Huidige situatie Lindenberghaven


De Lindenberghaven ligt aan het eind van de Waalkade ter hoogte van het Valkhof. Meest kenmerkend aan de Lindenberghaven is de ligging bij de monumentale Waalbrug. De haven zelf bestaat uit een L-vormige steiger waarlangs boten kunnen aanmeren. De Lindenberghaven is voornamelijk in gebruik als passantenhaven waar Nijmegen van het voorjaar tot en met het najaar plezier- en recreatievaart ontvangt. Aan de huidige passantensteiger kunnen tot vijftig plezierjachten liggen met een lengte tot 15 meter. Vooral 's zomers biedt de haven een levendige aanblik. In de overige seizoenen geeft de haven veelal een troosteloze aanblik en gevoelens van onveiligheid.


In de monding van de Lindenberghaven liggen twee drijvende restaurants (Quirins en de varende Pannenkoekenboot). In de haven liggen twee woonschepen haaks op de steiger waarvan één een historisch woonschip is. Aan de oostzijde ligt een bedrijfsschip dat dienst doet als (varend) gastenverblijf.


De inrichting van de Waalkade houdt op bij de Lindenberghaven. De kade is hier vooral ingericht als parkeerterrein. Het beeld van de kade is hier rommelig, stenig en er is weinig groen. Hierdoor heeft de Lindenberghaven maar weinig verblijfskwaliteit. Ondanks de bijzondere ligging aan de Waalkade, tegen de binnenstad en langs de route naar de natuur tegen de stad (Ooijpolder) heeft het gebied een weinig aantrekkelijk achteraf-karakter.

2.2.2 Streefbeeld Lindenberghaven

De Lindenberghaven blijft de passantenhaven van Nijmegen bedoeld voor bezoekers van de stad. In de directe omgeving van de Lindenberghaven is een aantal ontwikkelingen gaande die gezamenlijk het einde van de Waalkade kunnen omvormen tot een aantrekkelijk gebied met een goede verblijfskwaliteit.


Ter hoogte van 't Meertje wordt een verbinding naar Ooijpolder gerealiseerd. Door een verbinding te maken ontstaat er een doorgaande voetgangersroute richting de Ooij en Oortjeshekken. Hierdoor wordt de recreatieve infrastructuur versterkt en ontstaat er een kortere verbinding tussen de stad en de bij het centrum liggende natuur. Ook wordt er een studie verricht naar het onderbrengen van het Natuurcentrum Rivieren in de Stratemakerstoren (een samenwerking van Staatsbosbeheer, Milieu Educatie Centrum (MEC) Nijmegen, Natuurmuseum Nijmegen, IVN Rijk van Nijmegen en Stichting Stratemakerstoren). Het nabijgelegen hotel Courage heeft vergevorderde uitbreidingsplannen en er worden plannen ontwikkeld voor een herinrichting van het Valkhofpark met daarin de herbouw van de Donjon.


Aansluitend bij dit versterkte toeristische profiel is het streefbeeld voor de Lindenberghaven dat van een passantenhaven, met een aantal historische schepen en een nieuw ingerichte kade met meer verblijfskwaliteit. Het realiseren van ligplaatsen voor historische schepen kan bijdragen aan het versterken van het toeristisch profiel van dit deel van de Waalkade.


Op verzoek van de raad is onderzocht of er mogelijkheden zijn voor historische woonschepen in de Lindenberghaven. Het doel is de leefbaarheid en aantrekkelijkheid te verhogen van deze haven. Daarbij kan de huidige passantenhaven worden uitgebreid met maximaal 3 extra ligplaatsen voor historische woonschepen en een museumschip. In totaal kunnen maximaal 5 ligplaatsen worden gecreëerd voor authentieke woonschepen die vroeger op de Waal hebben gevaren. Historische schepen zijn binnenvaartschepen die minimaal 50 jaar oud zijn.

Er wordt een beleidskader voor beeldkwaliteit opgesteld voor woonschepen en woonarken waarbij tevens zal worden ingegaan op de Lindenberghaven.

2.2.3 Archeologie en Cultuurhistorie

Voor de Lindenberghaven is geen dubbelbestemming Waarde-Archeologie opgenomen. De Lindenberghaven valt wel binnen het Rijksbeschermd stadsgezicht Benedenstad. Hiervoor is de dubbelbestemming Waarde-Cultuurhistorie-1 opgenomen.

2.2.4 Verkeer

Bij de aanvraag omgevingsvergunning zal op grond van de bouwverordening toetsing aan de parkeernormen plaatsvinden. In het centrumgebied van de binnenstad wordt voor nieuwe functies alleen de vaste parkeerbehoefte (privé) berekend. De publieke parkeerbehoefte (aandeel bezoekers openbaar) wordt in dit deel van de stad opgelost in de openbaar toegankelijke parkeergarages. De vaste parkeerbehoefte kan in de openbare ruimte worden opgelost.

2.2.5 Milieu

2.2.5.1 Algemeen

In de haven ligt een horecaboot (Quirins) waarbij opslag van propaan plaatsvindt (milieucategorie 3.1). Hiervoor geldt een richtafstand ten opzichte van gevoelige objecten in een gemengd gebied van 30 meter.

2.2.5.2 Geluid

Op dit moment liggen er 2 woonschepen in de Lindenberghaven en blijkt behoefte te zijn aan 3 extra plaatsen voor historische woonschepen. Deze ligplaatsen zijn in dit bestemmingsplan opgenomen. Woonschepen zijn voor de Wet geluidhinder geen geluidsgevoelige bestemmingen en vallen veelal ook niet onder de werking van het Bouwbesluit. Strikt genomen gelden er geen geluidsnormen op of in een woonschip. Uit jurisprudentie blijkt echter dat ze in het kader van goede ruimtelijke ordening moeten worden beoordeeld.


Een ligplaats voor woonschip zou vergeleken kunnen worden met een woonwagenstandplaats, die door de Wet geluidhinder wel als geluidsgevoelig wordt aangemerkt. De voorkeurswaarde voor een woonwagenstandplaats is 48 db, de maximale ontheffing is 53 dB. De maximale geluidsbelasting vanwege de Waalkade ligt daar net 1 dB boven. Akoestisch gezien is de Lindenberghaven geen ideale plek voor woonschepen, ook al omdat het technisch lastig is om een woonschip voldoende te isoleren om het lawaai buiten te houden. De geluidsbelasting op de beoogde ligplaatsen voor woonschepen is hoger dan de voorkeurswaarde van de Wet geluidhinder en deels ook hoger dan de maximaal te ontheffen waarde voor woonwagenstandplaatsen. Bovendien wordt het geluid veroorzaakt door 2 verschillende wegen waardoor het totale geluidsniveau nog hoger wordt.

Gezien de ligging van de haven nabij het centrum van Nijmegen is dit een plek waar meer geluid dan in een rustige woonwijk verwacht mag worden. Het is een gemengd gebied met veel verschillende functies. Dat is juist ook de aantrekkingskracht van deze plek. Daarnaast is het gewenst om de levendigheid rondom de haven gedurende het gehele jaar te vergroten door het toevoegen van extra (historische) woonschepen. Een hoger geluidsniveau wordt om deze redenen hier acceptabel geacht.

2.2.5.3 Luchtkwaliteit

De toevoeging van 3 extra woonschepen levert zodanig geringe aantallen extra verkeersbewegingen op, dat het plan derhalve Niet In Betekenende Mate bijdraagt en hoeft derhalve niet aan de luchtkwaliteitseisen getoetst te worden.

Op 16 januari 2009 is het Besluit "gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen)" in werking getreden. Met deze AMvB wordt de bouw van zogenaamde gevoelige bestemmingen in de nabijheid van (snel)wegen beperkt. Het besluit heeft als doel het beschermen van mensen met een verhoogde gevoeligheid voor fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2), met name kinderen, ouderen en zieken. Over gemeentelijke wegen zegt het besluit niets en vormt derhalve geen beperking voor het plan.

2.2.5.4 Externe veiligheid


Deze ontwikkeling past binnen de huidige wetgeving en de nog vast te stellen gemeentelijke visie over externe veiligheid. Bij toetsing aan het (nog niet vastgestelde) landelijke Basisnet Water blijkt dat het plaatsgebonden risico geen probleem vormt en een verantwoording van het groepsrisico niet nodig is. Berekening van het groepsrisico is alleen nodige bij een bevolkingsdichtheid van meer dan 1500 pers/ha dubbelzijdig en bij 2250 pers/ha enkelzijdig. Langs de kleinere zijtakken, insteekhavens en dergelijke worden geen plasbrandaandachtgebieden gedefiniëerd omdat de kans zeer klein is dat de plas de haven indrijft.

2.2.5.5 Conclusie

Akoestisch gezien is de Lindenberghaven geen ideale plek voor woonschepen, ook al omdat het technisch lastig is om een woonschip voldoende te isoleren om het lawaai buiten te houden. Gezien de ligging van de haven nabij het centrum van Nijmegen is dit een plek waar meer geluid dan in een rustige woonwijk verwacht mag worden. Daarnaast is het gewenst om de levendigheid rondom de haven gedurende het gehele jaar te vergroten door het toevoegen van extra (historische) woonschepen. Een hoger geluidsniveau wordt om deze redenen hier acceptabel geacht. Verder zijn er geen belemmeringen vanuit milieu.