direct naar inhoud van 5.2 Dorp Lent-10
Plan: Dorp Lent - 10 (Brandweer)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP490-OH01

5.2 Dorp Lent-10

5.2.1 Omschrijving toekomstige situatie
  • Plangebied school en sporthal

Ten westen van het plangebied, aan de andere zijde van de Griftdijk Noord, worden een school (het Citadelcollege) en een sporthal gesitueerd. Deze gebouwen zullen zich zowel aan de Griftdijk Noord, aan de Graaf Alardsingel en de Parallelroute gaan profileren. Beide functies worden ontsloten aan de zijde van de Griftdijk Noord.

  • Spoorlijn en Griftdijk Noord

De spoorlijn en het profiel van de Griftdijk Noord zullen gedurende deze planvorming nagenoeg ongewijzigd blijven. Wel zal de Griftdijk Noord bij de toekomstige realisatie van de Graaf Alardsingel voor het spoor-viaduct afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer.

  • Graaf Alardsingel

De Graaf Alardsingel komt ten zuidwesten van het plangebied van de school en sporthal te liggen en grenst niet direct aan het plangebied van de brandweerkazerne. Wel speelt de singel een grote rol in de transformatie van de omgeving. De verkeersafwikkeling van uit noordelijke richting die voorheen geheel via Griftdijk Noord verliep naar de Prins Mauritssingel en/of de Stadsbrug zal in de toekomst via de Graaf Alardsingel gaan lopen. De verbinding tussen de Graaf Alardsingel en Griftdijk Noord bevindt zich in het verlengde van de uitrit van de brandweerkazerne, ten noorden van het plangebied van de school en de sporthal.

  • Parallelroute

Vanuit noordelijke richting parallel aan het spoor wordt het tracé van de parallelroute in ruimte gereserveerd. Om de uitrijmogelijkheid van de Brandweer naar de Griftdijk Noord en de Graaf Alardsingel te kunnen garanderen wordt er een strook met een verkeersbestemming in het verlengde van het pootje van de Graaf Alardsingel gelegd. Deze strook is tevens het verbindende element tussen de Graaf Alardsingel en de parallelroute.

De inrichting van het profiel van de parallelroute, ter hoogte van de brandweerkazerne bestaat uit twee rijrichtingen die worden gescheiden door een royale middenberm. Aan weerszijde van de weg bevinden zich zijbermen. Voor de Griftdijk Noord wordt rekeningen gehouden met een reeks van opstelplaatsen waardoor de middenberm enigszins versmald wordt uitgevoerd.

Ter hoogte van de brandweerkazerne wordt de middenberm doorbroken om brandweervoertuigen te kunnen laten uitrukken.

  • Parkeerterrein ten zuiden plangebied

Aan de achterzijde van het perceel van de brandweer wordt een parkeerterrein geprojecteerd dat onderdeel uitmaakt van de planvorming van de school en de sporthal. Dit parkeerterrein voorziet naast het parkeren voor de school en sporthal ook in het parkeren voor de bezoekers van de brandweer.

Het parkeerterrein wordt rondom ingepakt met groen waarbij bestaande waardevolle bomen aan de Griftdijk Noord in het inrichtingsplan moeten worden meegenomen. Binnen het parkeerterrein wordt eveneens ruimte gereserveerd voor groen.

De ontsluiting van het parkeerterrein gebeurt op de Griftdijk Noord via de bestaande toerit van het voormalige bedrijf Instalat. Vanaf het parkeerterrein zijn er twee voetgangersverbindingen. Een daarvan biedt een doorsteek door de berm van de Griftdijk Noord in de richting van de percelen van de school en sporthal. Een andere loopt naast het perceel van de brandweerkazerne. Daardoor ontstaat er ook een doorsteek richting Parallelroute.

  • Broodkorf/ Woenderskamp

Ten noorden van het plangebied wordt in de toekomst de wijk Broodkorf/ Woenderskamp ontwikkeld.

  • Inrichting van het plangebied

Het bouwplan voor de brandweer moet op een gepaste manier reageren op de omgeving en onderdeel uit gaan maken van een ensemble met de school en de sporthal. Beide gebouwen oriënteren zich op de Parallelroute, maar zullen eveneens voorzien moeten worden van representatieve gevels op de koppen en richting parkeerterrein.

  • Brandweer

Het perceel van de brandweer ligt aan de zijde van de spoorlijn en grenst niet direct aan de Griftdijk Noord. Het gebouw van de kazerne bestaat uit twee tegen elkaar geschoven volumes. Een hoekaccent aan de spoorzijde en een enigszins ondergeschikt langgerekt volume. Het langgerekte volume voorziet in een garage/ werkplaats voor de brandweervoertuigen en andere hulpdiensten. Het hoekaccent biedt plaats aan kantoren en overige verblijfsruimtes zoals ambulancepost en politiepost.
Komende vanuit noordelijke richting, via de Zuidelijke Parallelroute, zal het hoekaccent van de brandweerkazerne ook als eerste in het zicht liggen. Vanaf de Graaf Alardsingel zal het hoekaccent als eerste zichtbaar zijn omdat de bebouwing nagenoeg grenst aan de straatzijde en het langgerekte deel enkele meters van de straat af ligt.

De maximale hoogte van het accent bedraagt 13 meter en moet altijd hoger zijn dan het langgerekte volume. Het langgerekte volume heeft een maximale hoogte van 8 meter.

De uitruk van de brandweer vindt plaats aan de voorzijde. Bij terugkomst na een uitruk zullen de voertuigen het perceel via de achterzijde oprijden. Het perceel van de brandweer is voor gemotoriseerd verkeer niet via de voorzijde toegankelijk. Zowel personeel als bezoekers zullen via het parkeerterrein aan de achterzijde de panden benaderen.

5.2.2 verkeer
5.2.2.1 Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied is gelegen tussen het spoor, de Graaf Alardsingel en de Spoorstraat. Door het plan loopt de voormalige hoofdroute, de Griftdijk. De Griftdijk vormt de hoofdontsluiting van het gebied. De Griftdijk ontsluit aan de noordzijde aan de Spoorstraat. Aan de zuidzijde wordt de Griftdijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De brandweer ontsluit aan de voorzijde rechtstreeks op de Spoorstraat. Aan de achterzijde is de brandweer bereikbaar voor personeel en bezoekers via het parkeerterrein.

5.2.2.2 Openbaar Vervoer

Voor gebruik van het openbaar vervoer is het plangebied aanwezen op de haltevoorzieningen van de Graaf Alardsingel, tegenover de sporthal. Daarnaast is station Lent op loopafstand bereikbaar voor het gebied.

5.2.2.3 Expeditie

Eventuele expeditie vindt plaats via de Spoorstraat

5.2.2.4 Parkeren

Uitgangspunt bij het hanteren van parkeernormen voor nieuwbouw is dat het aantal parkeerplaatsen overeenstemt met de (verwachte) parkeerbehoefte. Het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen wordt vastgesteld aan de hand van de door burgemeester en wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers. Voor de te ontwikkelen voorzieningen wordt de parkeernormering gehanteerd conform publicatie 182 van het kenniscentrum CROW. Daarbij worden altijd de meest recente parkeerkencijfers van het CROW gehanteerd. Het plangebied valt in de sterk stedelijke zone “Schil/Overloopgebied”.

5.2.2.4.1 Brandweer

  • a. uitgangspunten
  • 1232m2 oppervlak kantoren en dergelijke;
  • 700m2 oppervlak garage;
  • parkeernorm kantoren: arbeidsintensief/bezoekersextensief - 2 pp per 100m2;
  • parkeernorm garage: arbeidsextensief/bezoekersextensief - 0,6 pp per 100m2;
  • aanwezigheidsreductiepercentages (CROW 182) ten opzichte van kencijfers
    • 1. 's ochtends 85%
    • 2. 's avonds en in het weekend 40%

  • b. aantal parkeerplaatsen (pp)
  • parkeerplaatsen voor oppervlak kantoren 1232 x 2,0/100 24,6 pp
  • parkeerplaatsen voor oppervlak garage 700 x 0,6/100 4,2 pp
  • Totaal aantal parkeerplaatsen 29,0 pp

  • c. aantal parkeerplaatsen met aanwezigheidsreductie
  • parkeerplaatsen 's ochtends 85% x 29 pp 25 pp
  • parkeerplaatsen 's avonds en in het weekend 40% x 29 pp 12 pp

5.2.2.4.2 Kantoor (optioneel)

  • a. uitgangspunten
  • 1232 oppervlak;
  • parkeernorm kantoor (zonder baliefunctie) : 1,35 pp per 100m2;
  • aanwezigheidsreductiepercentages (CROW 182( ten opzichte van kencijfers
      • a. 's avonds 5%
      • b. in het weekend 0%

  • b. aantal parkeerplaatsen (pp)
  • parkeerplaatsen voor oppervlak kantoor 1232 x 1,35/100 29,9 pp
  • a. aantal parkeerplaatsen met aanwezigheidsreductie
  • parkeerplaatsen 's avonds 5% x30 1,5 pp

5.2.2.4.3 School
  • a. uitgangspunten
  • 1000 leerlingen;
  • parkeernorm school 0,75 pp per leslokaal;
  • 30 leerlingen per leslokaal;
  • aantal leslokalen 33;
  • dagonderwijs.

  • b. aantal parkeerplaatsen (pp)
  • aantal parkeerplaatsen school 33 x 0,75 25 pp

5.2.2.4.4 Sporthal

  • a. uitgangspunten
  • 2368m2 oppervlak;
  • 200 zitplaatsen
  • parkeernorm sporthal exclusief wedstrijden: 1,95 pp per 100m2;
  • parkeernorm zitplaatsen bij wedstrijden: 0,15 pp per zitplaats;
  • wedstrijden worden alleen in het weekend gespeeld;
  • de sporthal wordt overdag door de school gebruikt.

  • b. aantal parkeerplaatsen (pp)
  • aantal parkeerplaatsen sporthal exclusief wedstrijden 2368 x 1,95/100 46 pp
  • aantal parkeerplaatsen sporthal wedstrijden 200 x 0,15 30 pp
  • aantal parkeerplaatsen bij wedstrijden 46 pp + 30 pp 76 pp

Parkeerbalans   ochtend   middag   avond   weekend  
Brandweer   25   29   12   12  
kantoor   30   30   1,5   0  
Onderwijs   25   25   0   0  
Sporthal   0   0   46   76  
Totaal   80   84   60   88