Plan: | Dorp Lent - 10 (Brandweer) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP490-OH01 |
Ten westen van het plangebied, aan de andere zijde van de Griftdijk Noord, worden een school (het Citadelcollege) en een sporthal gesitueerd. Deze gebouwen zullen zich zowel aan de Griftdijk Noord, aan de Graaf Alardsingel en de Parallelroute gaan profileren. Beide functies worden ontsloten aan de zijde van de Griftdijk Noord.
De spoorlijn en het profiel van de Griftdijk Noord zullen gedurende deze planvorming nagenoeg ongewijzigd blijven. Wel zal de Griftdijk Noord bij de toekomstige realisatie van de Graaf Alardsingel voor het spoor-viaduct afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer.
De Graaf Alardsingel komt ten zuidwesten van het plangebied van de school en sporthal te liggen en grenst niet direct aan het plangebied van de brandweerkazerne. Wel speelt de singel een grote rol in de transformatie van de omgeving. De verkeersafwikkeling van uit noordelijke richting die voorheen geheel via Griftdijk Noord verliep naar de Prins Mauritssingel en/of de Stadsbrug zal in de toekomst via de Graaf Alardsingel gaan lopen. De verbinding tussen de Graaf Alardsingel en Griftdijk Noord bevindt zich in het verlengde van de uitrit van de brandweerkazerne, ten noorden van het plangebied van de school en de sporthal.
Vanuit noordelijke richting parallel aan het spoor wordt het tracé van de parallelroute in ruimte gereserveerd. Om de uitrijmogelijkheid van de Brandweer naar de Griftdijk Noord en de Graaf Alardsingel te kunnen garanderen wordt er een strook met een verkeersbestemming in het verlengde van het pootje van de Graaf Alardsingel gelegd. Deze strook is tevens het verbindende element tussen de Graaf Alardsingel en de parallelroute.
De inrichting van het profiel van de parallelroute, ter hoogte van de brandweerkazerne bestaat uit twee rijrichtingen die worden gescheiden door een royale middenberm. Aan weerszijde van de weg bevinden zich zijbermen. Voor de Griftdijk Noord wordt rekeningen gehouden met een reeks van opstelplaatsen waardoor de middenberm enigszins versmald wordt uitgevoerd.
Ter hoogte van de brandweerkazerne wordt de middenberm doorbroken om brandweervoertuigen te kunnen laten uitrukken.
Aan de achterzijde van het perceel van de brandweer wordt een parkeerterrein geprojecteerd dat onderdeel uitmaakt van de planvorming van de school en de sporthal. Dit parkeerterrein voorziet naast het parkeren voor de school en sporthal ook in het parkeren voor de bezoekers van de brandweer.
Het parkeerterrein wordt rondom ingepakt met groen waarbij bestaande waardevolle bomen aan de Griftdijk Noord in het inrichtingsplan moeten worden meegenomen. Binnen het parkeerterrein wordt eveneens ruimte gereserveerd voor groen.
De ontsluiting van het parkeerterrein gebeurt op de Griftdijk Noord via de bestaande toerit van het voormalige bedrijf Instalat. Vanaf het parkeerterrein zijn er twee voetgangersverbindingen. Een daarvan biedt een doorsteek door de berm van de Griftdijk Noord in de richting van de percelen van de school en sporthal. Een andere loopt naast het perceel van de brandweerkazerne. Daardoor ontstaat er ook een doorsteek richting Parallelroute.
Ten noorden van het plangebied wordt in de toekomst de wijk Broodkorf/ Woenderskamp ontwikkeld.
Het bouwplan voor de brandweer moet op een gepaste manier reageren op de omgeving en onderdeel uit gaan maken van een ensemble met de school en de sporthal. Beide gebouwen oriënteren zich op de Parallelroute, maar zullen eveneens voorzien moeten worden van representatieve gevels op de koppen en richting parkeerterrein.
Het perceel van de brandweer ligt aan de zijde van de spoorlijn en grenst niet direct aan de Griftdijk Noord. Het gebouw van de kazerne bestaat uit twee tegen elkaar geschoven volumes. Een hoekaccent aan de spoorzijde en een enigszins ondergeschikt langgerekt volume. Het langgerekte volume voorziet in een garage/ werkplaats voor de brandweervoertuigen en andere hulpdiensten. Het hoekaccent biedt plaats aan kantoren en overige verblijfsruimtes zoals ambulancepost en politiepost.
Komende vanuit noordelijke richting, via de Zuidelijke Parallelroute, zal het hoekaccent van de brandweerkazerne ook als eerste in het zicht liggen. Vanaf de Graaf Alardsingel zal het hoekaccent als eerste zichtbaar zijn omdat de bebouwing nagenoeg grenst aan de straatzijde en het langgerekte deel enkele meters van de straat af ligt.
De maximale hoogte van het accent bedraagt 13 meter en moet altijd hoger zijn dan het langgerekte volume. Het langgerekte volume heeft een maximale hoogte van 8 meter.
De uitruk van de brandweer vindt plaats aan de voorzijde. Bij terugkomst na een uitruk zullen de voertuigen het perceel via de achterzijde oprijden. Het perceel van de brandweer is voor gemotoriseerd verkeer niet via de voorzijde toegankelijk. Zowel personeel als bezoekers zullen via het parkeerterrein aan de achterzijde de panden benaderen.
Het plangebied is gelegen tussen het spoor, de Graaf Alardsingel en de Spoorstraat. Door het plan loopt de voormalige hoofdroute, de Griftdijk. De Griftdijk vormt de hoofdontsluiting van het gebied. De Griftdijk ontsluit aan de noordzijde aan de Spoorstraat. Aan de zuidzijde wordt de Griftdijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De brandweer ontsluit aan de voorzijde rechtstreeks op de Spoorstraat. Aan de achterzijde is de brandweer bereikbaar voor personeel en bezoekers via het parkeerterrein.
Voor gebruik van het openbaar vervoer is het plangebied aanwezen op de haltevoorzieningen van de Graaf Alardsingel, tegenover de sporthal. Daarnaast is station Lent op loopafstand bereikbaar voor het gebied.
Eventuele expeditie vindt plaats via de Spoorstraat
Uitgangspunt bij het hanteren van parkeernormen voor nieuwbouw is dat het aantal parkeerplaatsen overeenstemt met de (verwachte) parkeerbehoefte. Het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen wordt vastgesteld aan de hand van de door burgemeester en wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers. Voor de te ontwikkelen voorzieningen wordt de parkeernormering gehanteerd conform publicatie 182 van het kenniscentrum CROW. Daarbij worden altijd de meest recente parkeerkencijfers van het CROW gehanteerd. Het plangebied valt in de sterk stedelijke zone “Schil/Overloopgebied”.
Parkeerbalans | ochtend | middag | avond | weekend | |
Brandweer | 25 | 29 | 12 | 12 | |
kantoor | 30 | 30 | 1,5 | 0 | |
Onderwijs | 25 | 25 | 0 | 0 | |
Sporthal | 0 | 0 | 46 | 76 | |
Totaal | 80 | 84 | 60 | 88 |