Plan: | Buitengebied Dorp Lent - 24 (Citadel College en sporthal) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP487-OH01 |
Met dit bestemmingsplan wordt een school mogelijk gemaakt binnen de geluidszones van verschillende wegen. De Wet Geluidhinder stelt grenzen aan de geluidsbelasting bij geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen. Voor scholen is de voorkeurswaarde voor wegverkeerslawaai 48 dB en 53 dB voor spoorweglawaai . Geluidsbelastingen boven deze voorkeurswaarden kunnen onder voorwaarden worden toegestaan, mits de maximale waarden die in de Wet geluidhinder staan niet worden overschreden. Geluidsbelastingen boven de voorkeurswaarden moeten worden vastgelegd in een hogere waarden besluit.
Afspraken geluidsreducerende wegdekken
Voor de wegen in de Waalsprong zijn afspraken gemaakt over de geluidsreductie op de hoofdwegenstructuur. Voor de Prins Mauritssingel dient een reductie van ten minste 3 dB(A) ten opzichte van dicht asfaltbeton worden gehaald. Dit wordt in 2010 door de gemeente uitgevoerd. Voor de overige nieuw aan te leggen wegen is een reductie van 1,5 dB(A) afgesproken.
De berekeningen zijn gebaseerd op het akoestisch spoorboekje Aswin versie 2008. Bij de berekeningen is uitgegaan van de spoorintensiteiten van 2006 + 1,5 dB toeslag in verband met de verwachte toename van het spoorgebruik. Voor de berekeningen van het wegverkeerslawaai is uitgegaan van het verkeersmodel 2020d (het collegealternatief met T-splitsing en de zuidelijke variant van de parallelle route).
Uit het akoestisch onderzoek blijkt het volgende:
Hogere waarden worden in een apart besluit vastgelegd. Het ontwerpbesluit wordt tegelijk met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd. Als er een hogere waarde wordt toegestaan dan worden eisen gesteld aan het geluidsniveau in de leslokalen. In theorielokalen mag het geluidsniveau maximaal 28 dB zijn. In theorievaklokalen 30 dB.
Het plan is beoordeeld als bron van luchtverontreiniging door extra verkeersbewegingen én als te beschermen object tegen slechte luchtkwaliteit.
Het plan als bron van luchtverontreiniging
Aan de hand van berekeningen is onderzocht hoeveel het verkeer van en naar het plangebied bijdraagt aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. De totale luchtkwaliteit is vervolgens getoetst aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uit de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer kent grenswaarden voor Stikstofdioxide (NO2) en voor Fijnstof (PM10). In de onderstaande tabel staan de grenswaarden en de datum vanaf wanneer ze gelden.
Grenswaarden NO2 en PM10
norm | Ingangsdatum | |
Jaargemiddelde grenswaarde NO2 | 40 ug/m3 | 1-1-2015 |
Jaargemiddelde grenswaarde PM10 | 40 ug/m3 | 1-6-2011 |
Daggemiddelde grenswaarde PM10 | max. 35 dagen/jaar >50 ug/m3 | 1-6-2011 |
Het ruimtelijke plan kan alleen worden vastgesteld als aannemelijk is gemaakt dat:
Het plan als te beschermen object tegen slechte luchtkwaliteit
Het Besluit “gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen)” van 16 januari 2009 beperkt de bouw van gevoelige bestemmingen in de nabijheid van provinciale en rijkswegen. Het besluit heeft als doel het beschermen van mensen met een verhoogde gevoeligheid voor fijnstof en stikstofdioxide, vooral kinderen, ouderen en zieken. De kern van het besluit is dat in zones luchtkwaliteitonderzoek nodig is: 300 meter aan weerszijden van snelwegen en 50 meter langs provinciale wegen. Waar in een dergelijke onderzoekszone de grenswaarden (dreigen te) worden overschreden, mogen geen gevoelige bestemmingen geplaatst worden. De volgende gebouwen met de bijbehorende terreinen zijn aangemerkt als gevoelige bestemming: scholen, kinderdagverblijven, en verzorgings-, verpleeg- en bejaardentehuizen. Het besluit is dus niet van toepassing van gemeentelijke wegen.
Toetsing plan
Dit plan is getoetst in samenhang met de bestemmingsplannen Laauwik, Groot Oosterhout, Citadel. De gezamenlijk plannen dragen meer dan 3 % bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Er is een aantal maatregelen bedacht om deze verslechtering op te heffen.
Op 23 september 2008 heeft ons het College het luchtkwaliteitsonderzoek “Prins Mauritssingel na doorstromingsmaatregelen” van Witteveen&Bos vastgesteld. In dit aanvullende luchtkwaliteits-onderzoek zijn de volgende verkeersmaatregelen doorgerekend:
Met deze maatregelen en de fasering van de woningbouw komen de concentraties onder de grenswaarden. Deze maatregelen worden met voorschriften geborgd in de bestemmingsplannen Laauwik en Groot Oosterhout.
De verkeersmaatregelen zijn ook opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) en worden in nauwe samenwerking met de Stadsregio voorbereid. Daarmee voldoet het plan aan de luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer.
Het plan maakt de bouw van een middelbare school mogelijk op korte afstand van Graaf Alardsingel. Dit wordt een drukke hoofdontsluitingsweg met meer dan 10.000 mvt/etmaal.