direct naar inhoud van 6.1 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Dorp Lent - 11 (Definitieve locatie Station Nijmegen Lent e.o.)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP141W11-OH01

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Het plan maakt de realisering mogelijk van een definitief station in Lent inclusief aansluitende infrastructuur, en twee onderdoorgangen bij het spoor. Het betreft een onderdeel binnen de gemeentelijke grondexploitatie Groot Infra Waalsprong. In deze planexploitatie Groot Infra is voor zowel de onderdoorgang(en) als voor de aansluiting van de Prins Mauritssingel op de Graaf Alardsingel budget gereserveerd. Naast de reservering binnen de planexploitatie Groot Infra is er in de gemeentelijke begroting (programma Grondbeleid) in 2011 € 3 miljoen investeringsgeld opgenomen voor Station Lent (stationsomgeving). Daarnaast is een bedrag van € 4.230.228,= beschikbaar gesteld door het (voormalige) Ministerie van Verkeer en Waterstaat ten behoeve van spoorse doorsnijdingen, 2e tranche. Prorail heeft € 6,3 miljoen incl. BTW beschikbaar voor de verplaatsing van het station inclusief trappen, een lift en opgangen. Dit bedrag is gebaseerd op een functioneel station met minimale eisen. In het Programma Mobiliteit is in 2011 € 6,053 miljoen geprogrammeerd voor fietstunnels in de Waalsprong. Dit bedrag wordt aangewend voor de financiering van een ongelijkvloerse kruising bij de Graaf Alardsingel.

Bovenstaande overwegingen tonen aan dat de economische uitvoerbaarheid van de elementen betrekking hebbend op dit plan voldoende zijn gewaarborgd en dat het onderhavige bestemmingsplan financieel-economisch uitvoerbaar is.