Plan: | Buitengebied Dorp Lent - 29 (Fietsbrug en aanpassing Snelbinder Lent) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP140W29-OH01 |
Ruimtelijke context
De huidige situatie gaat flink op de schop. De Griftdijk Noord die momenteel nog in het plangebied ligt, maakt binnen het projectgebied Knoop Lent plaats voor de Graaf Alardsingel. De Graaf Alardsingel vormt in de toekomst de verbinding tussen de Prins Mauritssingel en de nieuwe stadsbrug “de Oversteek” en omarmt de noordoostkant van de Citadel, het nieuwe stadshart van Nijmegen Noord.
De huidige Prins Mauritssingel buigt in de toekomstige situatie net iets ten noorden van de huidige Lentse Lus af in zuidwestelijke richting en sluit dan aan op de Graaf Alardsingel. De Graaf Alardsingel en de Prins Mauritssingel vormen tezamen een T-splitsing, die ten noorden van de huidige Lentse Lus wordt geprojecteerd. Na de T-splitsing zet de Prins Mauritssingel zich voort in zuidelijke richting. Om de verkeersstromen in het profiel van de Graaf Alardsingel te kunnen faciliteren zal de huidige coupure in het spoortalud in zuidelijke richting worden verbreed.
Nieuw station Nijmegen Lent
Het huidige station wordt vervangen en verplaatst in zuidelijke richting. De hoofdentree bevindt zich dan aan het stationsplein. Dit plein wordt in de toekomst gekenmerkt door een oostelijk en westelijk deel aan weerszijden van het spoortalud. Door middel van een circa 30 meter brede passage worden de pleindelen verbonden. De passage dient als een verbindende schakel tussen Citadel en Lent, het faciliteren van een belangrijke langzaamverkeersverbinding en als een perronverbinding.
Ten noorden van de verbrede coupure bevindt zich een secundaire entree van het nieuwe station Nijmegen Lent. De perrons strekken zich uit tussen de noordelijke en de zuidelijke opgangen.
Aanpassing Snelbinder
De Snelbinder zal samen met de voorgestelde fietsbrug onderdeel uit gaan maken van het Rijn-Waalpad, een snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Om de Snelbinder in de plannen van Knoop Lent te kunnen inpassen, is het noodzakelijk dat de aanlanding van de Snelbinder wordt ingekort en verlaagd, zodat deze kan aanlanden op het stationsplein ten oosten van het spoortalud en ten zuiden van de passage.
De fietsbrug
De fietsbrug die door middel van dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt, bevindt zich ten westen van het spoortalud, deels op het tracé en grotendeels in het verlengde van de huidige Griftdijk Noord. De brug kruist de Graaf Alardsingel en zet zich voort in zuidelijke richting om vervolgens af te buigen naar het Stationsplein.
De noordelijke aanlanding bevindt zich direct ten zuiden van de toerit naar het toekomstige Citadelcollege aan de Griftdijk Noord. De zuidelijke aanlanding bevindt zich op de rand van de Citadel.
De fietsroute kan daarna worden vervolgd via stationsplein/passage in zuidelijke of oostelijke richting.
Vormgeving fietsbrug
Het idee is om de brug een contrasterende vormgeving te geven ten aanzien van de betonnen coupures en er een transparant en elegant geheel van te maken. De fietsbrug en de coupures moeten de nodige afstand tot elkaar hebben zodat ze onafhankelijk van elkaar beleefd kunnen worden.