direct naar inhoud van 1.2 Huidige situatie
Plan: Buitengebied Dorp Lent - 29 (Fietsbrug en aanpassing Snelbinder Lent)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP140W29-OH01

1.2 Huidige situatie

Ruimtelijke context

Het beeld van het plangebied voor Knoop Lent waar de fietsbrug onderdeel van uit gaat maken wordt in de huidige situatie bepaald door het spoortalud, waarop de spoorlijn Arnhem-Nijmegen ligt, de Lentse Lus, Prins Mauritssingel en de Griftdijk Noord. De Griftdijk Noord takt vanuit noordwestelijke richting via een spoorse doorsnijding onder het spoor (coupure) door, ten zuiden van de Lentse Lus aan op de kruising Prins Mauritssingel/Laauwikstraat. De locatie van fietsbrug ligt ten noordwesten van het plangebied Knoop Lent, aan de westzijde van het spoortalud in het verlengde van de Griftdijk Noord.
De westzijde van het spoortalud heeft momenteel een landelijk en agrarisch karakter met lintbebouwing waar de Griftdijk (Noord) doorheen loopt.
De oostzijde van het spoortalud wordt bepaald door de Prins Mauritssingel. Op de Prins Mauritssingel worden verschillende soorten van bebouwing georiƫnteerd. De oostzijde laat een raakvlak van stedelijkheid enerzijds (Prins Mauritssingel) en dorps anderzijds (bebouwing Lent) zien.

Tijdelijk station, P&R en wooninformatiecentrum Waalsprong

Ten noorden van de huidige spoorse doorsnijding bevindt zich het tijdelijk treinstation dat vervangen gaat worden. Aan weerszijden van het talud zijn de perronopgangen aanwezig. Aan de oostzijde van het spoortalud bevinden zich het P&R-terrein, fietsenstallingen en 'kluizen' en het wooninformatiecentrum Waalsprong.

Snelbinder
De Snelbinder is de snelfietsroute tussen station Nijmegen Centraal en Nijmegen Noord. De Snelbinder die gekoppeld is aan de spoorbrug, ligt parallel aan het spoortalud richting plangebied. De Snelbinder landt vervolgens aan op de huidige Lentse Lus ten oosten van het spoortalud.

Tijdelijke verkeerssituatie

Momenteel is er in het gebied sprake van een tijdelijke verkeerssituatie omdat het gebied wordt getransformeerd. De Graaf Alardsingel en het splitsingspunt zijn nog niet gerealiseerd. De Lentse Lus, die voorheen de enige verbinding was tussen de oost- en westzijde van Lent en zowel langzaamverkeer als gemotoriseerd verkeer faciliteerde, doet in de huidige situatie enkel dienst als een langzaamverkeersverbinding.
Daarnaast is er sprake van een nieuwe gelijkvloerse kruising op de Prins Mauritssingel ter hoogte van de Laauwikstraat. Op deze kruising wordt zowel langzaam- als gemotoriseerd verkeer afgewikkeld.