Plan: | Buitengebied Dorp Lent - 27 (Geluidsscherm spoorlijn) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP140W27-OH01 |
Uit de ontwerpnotitie blijkt dat de realisering van geluidsschermen langs een groot deel van het spoortraject noodzakelijk is om geluidhinder naar de nieuwe woongebieden te beperken. De geluidsschermen hebben, afhankelijk van het gedeelte van het traject waar ze worden geplaatst, een hoogte die varieert van 1,5 tot 3 meter (gemeten ten opzichte van bovenkant spoorstaaf). Daarnaast is ten noorden van het nieuwe station Nijmegen Lent de realisering van een onderhoudspad/vluchtweg voorzien. Voorliggend bestemmingsplan is opgesteld om de realisering van de geluidsschermen en de bijbehorende voorzieningen (waaronder het onderhoudspad/vluchtweg) mogelijk te maken.
Alle gronden binnen het plangebied zijn bestemd als 'Verkeer' met de aanduiding 'railverkeer'. In de regels zijn bepalingen opgenomen die de realisering van geluidsschermen mogelijk maken op een afstand van 4,5 tot 9 meter van de as van de dichtstbijzijnde spoorlijn. Door te voorzien in een minimale afstand van 4,5 meter is, in overeenstemming met de eisen van ProRail, verzekerd dat de geluidsschermen niet te dicht bij de spoorlijn worden gerealiseerd. Door te voorzien in een marge van 4,5 meter (het gebied tussen de 4,5 en 9 meter van de spoorlijn) ontstaat voldoende flexibiliteit om de geluidsschermen te kunnen realiseren. De geluidsschermen kunnen door het opnemen van deze marge bijvoorbeeld rond aanwezige obstakels worden geplaatst.
In verband met de technische uitvoerbaarheid van de geluidsschermen is het daarnaast gewenst om enige flexibiliteit met betrekking tot de hoogte van de geluidsschermen toe te staan. Ten noorden van km 13.15 zijn geluidsschermen nodig met een hoogte van 2,5 of 3 meter (zie tabel in paragraaf 2.3). In het bestemmingsplan is bepaald dat de geluidsschermen op dit deel van het traject maximaal 3,5 meter hoog mogen zijn, gemeten vanaf bovenkant spoorstaaf. Hierdoor is sprake van 0,5 tot 1 meter 'speling' ten opzichte van de hoogte die noodzakelijk is op basis van het verrichte onderzoek. Ten zuiden van km 13.15 zijn de geluidsschermen maximaal 1,5 meter hoog. Hier is in het bestemmingsplan een maximale hoogte van 2 meter toegestaan.
In de regeling zijn railverkeersvoorzieningen algemeen toegestaan. Daarnaast zijn onder andere kruisingen ten behoeve van verkeersdoeleinden en waterhuishoudkundige voorzieningen (watergangen, duikers) toegestaan. Hierdoor biedt het bestemmingsplan maximale flexibiliteit om, indien noodzakelijk, doorsnijdingen van de spoorlijn te realiseren, bijvoorbeeld op die locaties waar een fietstunnel of duiker zal worden aangelegd. De doorsnijdingen die op dit moment bekend zijn, zijn aangeduid als 'brug' (in het geval van een infrastructurele doorsnijding) of 'waterstaat' (in het geval van een duiker). De Snelbinder is aangeduid als 'specifieke vorm van verkeer - langzaamverkeersverbinding'.