direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Buitengebied Dorp Lent - 26 (Westelijke Parallelroute)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP140W26-OH01

5.5 Geluid

Dit bestemmingsplan maakt de aanleg van een deel van de Westelijke Parallelroute mogelijk. Deze weg zal worden voorzien van een wegdek met een geluidreductie van tenminste 1,5 dB ten opzicht van dicht asfaltbeton. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk.

De Westelijke Parallelroute heeft volgens de Wet geluidhinder een zone van 200 meter aan weerszijden van de weg. Binnen deze zone liggen de volgende geluidsgevoelige objecten:

- de studentenwoningen aan de Griftdijk Noord. Deze tijdelijke woningen zijn tot maximaal 2014 in gebruik. Uit akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting van deze woningen niet hoger is dan 48 dB;

- De woningen Griftdijk Noord 11, 13 en 14; Uit akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting van deze woningen ruim onder de voorkeurswaarde van de Wet geluidhinder ligt;

- Spoorstraat 25, 27 en 29; Uit akoestisch onderzoek voor bestemmingsplan Graaf Alardsingel blijkt dat de geluidsbelasting bij deze woningen ruim onder de voorkeurswaarde van de Wet geluidhinder ligt;

- Ook de nog te bouwen woningen langs de Prins Mauritssingel in Laauwik liggen binnen deze zone. Voor de bestemmingsplan Laauwik is al een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek van 30 mei 2008 blijkt dat de geluidsbelasting door het verkeer op de Westelijke Parallelroute bij de woningen in Laauwik onder de voorkeurswaarde van 48 dB blijft;

- De woning Griftdijk Noord 8 ligt in het tracé van de Westelijke Parallelroute en zal dus moeten worden afgebroken. Deze woning is wegbestemd.

Aanleg kruispunt Westelijke Parallelroute - Griftdijk Noord

Voordat de kruising Westelijke Parallelroute - Griftdijk Noord wordt aangelegd moet worden onderzocht of deze wijziging leidt tot een toename van de geluidsbelasting bij de woningen die binnen 200 m van deze kruising liggen. Uit indicatief onderzoek blijkt dat dit niet het geval is. Als het definitieve ontwerp van het kruispunt bekend is moet dit nogmaals worden onderzocht met de laatst bekende verkeerscijfers en prognoses. De uitkomsten van het onderzoek moeten worden getoetst aan de Wet geluidhinder. Het onderzoek en de toetsing moet worden uitgevoerd voordat met de aanleg van het kruispunt wordt begonnen.