direct naar inhoud van 4.4 Verkeersstructuur Waalsprong
Plan: Buitengebied Dorp Lent - 26 (Westelijke Parallelroute)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP140W26-OH01

4.4 Verkeersstructuur Waalsprong

4.4.1 Hoofdwegen autoverkeer

De stedelijke hoofdwegen in de Waalsprong zijn onderdeel van de toegangswegen naar de stad en vervullen een functie voor het verbinden van stadsdelen en de bereikbaarheid met de regio. De belangrijkste wegen zijn de Prins Mauritssingel en de Graaf Alardsingel; deze zijn verbonden met respectievelijk de Waalbrug en de nieuwe Stadsbrug. Uitgangspunt in het Voorkeursmodel 2003 is dat de ontsluiting van de autowegen zo is opgezet dat autoverkeer zo snel mogelijk uit de woongebieden naar de Prins Mauritssingel wordt geleid.

De Waalsprong wordt volgens de uitgangspunten van Duurzaam Veilig ingericht. Daarbij moeten op het hoofdwegennet functie, gebruik en vormgeving op elkaar zijn afgestemd. Basis daarbij is de wegencategorisering waarbij onderscheid wordt gemaakt naar:

- gebiedsontsluitingsweg (maximum snelheid 50 km/uur);

- erftoegangswegen (30 km-zones)

De woongebieden in de Waalsprong (alle woonstraten) zijn of worden ingericht als 30 km-zone. Uitgangspunt is dat gemotoriseerd verkeer gebundeld wordt afgewikkeld over het stelsel van gebiedsontsluitingswegen. Door de ruimtelijke opbouw wordt getracht autoverkeer vanuit de woonwijk zo efficiënt mogelijk naar de meest nabijgelegen ontsluitingweg te leiden. Daarmee verbetert de verkeersveiligheid in de wijken. Alle hoofdwegen, ook de Westelijke Parallelroute, hebben de functie gebiedsontsluitingsweg (50 km/u). Alle andere wegen worden ingericht als 30 km/u zone. Dit geldt ook voor het zuidelijke stuk van de Griftdijk.

De keuze voor het tracé van de Westelijke Parallelroute is vastgelegd in een opeenvolging van milieueffectrapportages (die zowel voor de Waalsprong als voor de Stadsbrug zijn verricht) en beleidskeuzes en is uiteindelijk vastgelegd in het Ontwikkelingsbeeld 2007.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.BP140W26-OH01_0006.png"

4.4.2 Ontsluiting autoverkeer

Op 9 mei 2007 heeft de gemeenteraad besloten hoe de wegenstructuur in de Waalsprong er uit zal zien. In afwijking hiervan is in de vergadering van 13 januari 2010 een motie aangenomen om de Dorpensingel-Oost toch aan te leggen, een “knip” aan te brengen in de Vossenpelssestraat en de aansluiting van de Parmasingel op de Prins Mauritssingel te laten vervallen. Ten aanzien van dit laatste onderdeel van de motie wordt onderzocht of de aansluiting op de Prins Mauritssingel bij de Parmasingel toch gehandhaafd moet blijven. In het voorjaar van 2011 wordt hierover een besluit genomen door de raad.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.BP140W26-OH01_0007.png"

Deze structuur wordt nu verder uitgewerkt in een tracéverkenning en ontwerp voor de Dorpensingel-Oost. Hierbij worden de gevolgen van de aanleg van de weg in beeld gebracht. Voorts vindt overleg met de gemeente Lingewaard plaats, omdat een deel van de weg op het grondgebied van die gemeente ligt. Op basis hiervan en van de financieringsmogelijkheden kan dit leiden tot een bestemmingsplanwijziging voor de aanleg van de Dorpensingel-Oost, waarin deze nieuwe ontwikkeling wordt vastgelegd. Tot die vaststelling wordt in de nu in procedure te brengen bestemmingsplannen gewerkt met de verkeersprognoses die gebaseerd zijn op de besluitvorming van de raad van mei 2007.

4.4.3 Openbaar vervoer

Openbaar vervoer vormt een belangrijk onderdeel in het verkeerssysteem van de Waalsprong. Maatregelen op het gebied van (hoogwaardig) openbaar vervoer leveren een bijdrage aan de beperking van de groei van het autoverkeer. Openbaar vervoer bestaat uit trein, Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en uit stads- en streeklijnen. Regiorail gaat in de toekomst de S-vorm Wijchen-Nijmegen-Arnhem-Zevenaar bedienen.

In het OV-systeem van de Waalsprong zijn nog veel ontwikkelingen te verwachten, waaronder de realisatie van nieuwe stations (Lent en/of Ressen) en de aanleg van HOV-routes. Nabij het centrumgebied komt het vervoersknooppunt van de Waalsprong te liggen, knooppunt Lent. Hier sluiten trein, regulier openbaar vervoer en HOV op elkaar aan.

4.4.4 Fietsverkeer

Het Voorkeursmodel 2003 geeft aan dat de fietspadenstructuur radiaal van opzet moet zijn en bestaat uit een netwerk van korte, veilige en aangename routes die woongebieden verbinden met voorzieningen, werkgebieden en de bestaande stad. Ook de MER Verkeersstructuur 2006 geeft aan dat de kansen voor de fiets afhankelijk zijn van het maken van directe routes en een fijnmazig netwerk. Het doorbreken van de barrièrewerking van het spoor speelt hierbij een belangrijke rol.

Een toename van het fietsgebruik wordt bereikt door een fietsroutenetwerk te realiseren met een maaswijdte van 400-600 meter, met rechtstreekse en samenhangende routes die alle belangrijke voorzieningen ontsluiten. Daarbij zijn ook comfort (verharding, doorstroming), aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid belangrijke factoren. In het Ontwikkelingsbeeld 2007 is aangegeven dat met de bouw van de Snelbinder de bereikbaarheid van de bestaande stad vanuit de Waalsprong uitstekend is. Binnen en tussen de wijken zal een fijnmazig fietsnetwerk ontstaan. De nood-zuidgerichte lijnen die het ruimtelijk raamwerk vormen voor de Waalsprong zijn van groot belang voor het fietsroutenetwerk. Een aandachtspunt is de verbetering van de oost-westverbindingen in het gebied.

In oktober 2007 is de beleidsnotitie “De Doorsteek, gewenst fietsnetwerk in de Waalsprong” vastgesteld. In deze beleidsnotitie wordt uitgegaan van de realisering van snelfietsroutes met een noord-zuidrichting, te weten: Woonpark Oosterhout, Griftdijk, De Grift en de Snelfietsroute Arnhem Nijmegen (Rijn-Waalpad) (westelijk en oostelijk tracé). Naast de bestaande verbindingen worden drie nieuwe oost-westverbindingen voor langzaam verkeer over het spoor en de Prins Mauritssingel gerealiseerd. De toevoeging van deze verbindingen heeft een groot effect op de bereikbaarheid van de wijk en bepaalt in belangrijke mate de samenhang van het fietsnetwerk. De verbindingen zijn gesitueerd ter hoogte van de Vrouwe Udasingel, ten zuiden van de Landschapszone (Groot Brittanniëstraat) en ten noorden van de Landschapszone. Inmiddels is de fietstunnel bij de Vrouwe Udasingel gerealiseerd. De exacte uitvoering van de overige verbindingen is nog onderwerp van studie. Ter plaatse van de Graaf Alardsingel en de Prins Mauritssingel zijn ongelijkvloerse kruisingen (tunnel of brug) voor het fietsverkeer voorzien.

Langs de gehele Westelijke Parallelroute wordt een langzaamverkeersroute gerealiseerd. De route zal ter hoogte van de toekomstige woonwijk Broodkorf en de bestaande woonwijk Groot Oosterhout een tijdelijk karakter krijgen zodat in de toekomst de route door de wijk gelegd kan worden. Ter plaatse van de Vrouwe Udasingel is een tunnel onder het spoor door richting de Westelijke Parallelroute gerealiseerd. Ter hoogte van de nog te realiseren nieuwe brandweerkazerne sluit de langzaamverkeerroute aan op de fietsroute richting het nieuwe NS-station Nijmegen Lent.