direct naar inhoud van 4.1 Inrichtingsschets
Plan: Buitengebied herziening 2010, Laarstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0263.BP1068-OH01

4.1 Inrichtingsschets

De inrichtingsschets is weergegeven op kaartbijlage 1.

4.1.1 Bebouwing en functies

Op de oostzijde van het perceel wordt een nieuw gebouw opgericht bestaande uit een bedrijfshal en een aanbouw ten behoeve van kantoorruimten. De bedrijfshal heeft een bebouwd oppervlak van 800 m². De bouwhoogte bedraagt 6 m. De uitbouw ten behoeve van de kantoorruimten heeft een bebouwd oppervlak van 80 m² en een bouwhoogte van 3,7 m. Beide bouwdelen worden voorzien van een plat dak.
De bedrijfshal wordt gebruikt als werkplaats voor het onderhoud van de vrachtwagens en voorts ten behoeve van tijdelijke opslag van de te vervoeren producten. Binnen de bedrijfshal is ruimte voor vier vrachtwagens.
Het bebouwingspercentage van het perceel bedraagt 12 %.

Het onbebouwde perceel biedt ruimte aan het parkeren van 26 vrachtwagens/ vrachtwagencombinaties. Hiervan zal de helft gebruikt worden door Transportbedrijf Vos. De overige parkeerplaatsen kunnen worden gebruikt door derden op basis van een marktconforme vergoeding.
Het plangebied biedt in totaal ruimte voor het stallen van 30 vrachtwagens.

4.1.2 Ontsluiting en parkeren

Aantal verkeersbewegingen
De belasting op het omliggende gebied wordt mede uitgedrukt in het aantal verkeersbewegingen. In deze paragraaf is een berekening gemaakt van het aantal verkeersbewegingen, onderverdeeld in vrachtwagenbewegingen en personenautobewegingen.

Het terrein biedt in totaal ruimte voor de stalling van 30 vrachtwagens. Er van uitgaande dat 's morgens de vrachtwagens wegrijden en 's avonds weer terugkomen is er sprake van 60 vrachtwagenbewegingen per dag.

De personenautobewegingen bestaan uit het komen en gaan van de chauffeurs en van de medewerkers en bezoekers van het kantoorgedeelte van het transportbedrijf. De chauffeurs van de 30 vrachtwagens zullen bijdragen aan maximaal 60 personenautobewegingen per etmaal.
Er zullen maximaal twee werknemers op het terrein werkzaam zijn. Uitgegaan is van ca vier verkeersbewegingen per werknemer per etmaal. Dit is inclusief het bezoekersaandeel.

Het aantal verkeersbewegingen per etmaal voor het gehele plan omvat 60 vrachtwagenbewegingen en 68 personenautobewegingen.

Ontsluitingsroute
Zoals eerder gemeld zijn er thans twee mogelijke routes aanwezig voor de ontsluiting van het plangebied met de autosnelweg A2. Beide routes zijn niet optimaal. De ene route loopt via de bebouwde kom van Kerkdriel, de andere via smalle landbouwwegen.

De uiteindelijke ontsluitingsweg zal gevormd worden door de nieuwe Zuidelijke ontsluitingsroute Kerkdriel. Hiermee zal sprake zijn van een goede ontsluiting. Tot de opening van deze ontsluitingsroute zal de route Laarstraat - Sellikstraat - Provincialeweg N831 als adviesroute worden aangemerkt.

Parkeren
Ook bij de berekening van het aantal parkeerplaatsen moet onderscheid gemaakt worden tussen de chauffeurs van de vrachtwagens en het personeel dat op het terrein c.q. in de gebouwen werkzaam is.

In de publicatie “Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering” (CROW, Ede, september 2009) zijn parkeerkencijfers opgenomen voor verschillende functies. Het gebied is te kenmerken als niet stedelijk en de ligging is 'rest bebouwde kom'. De parkeerkencijfers en de benodigde parkeerplaatsen zijn in onderstaand schema weergegeven.

functie   kencijfer (p.p./100 m² bvo)   oppervlakte in m²   aantal benodigde parkeerplaatsen  
kantoor zonder balie
werkplaats
vrachtwagenparkeren *)  
2,50
0,85
0,85  
80
800
1.200  
2,0
6,8
10,2  
totaal   19,0  

*) Voor het vrachtwagenparkeerterrein is uitgegaan van 30 parkeerplaatsen met een 'bedrijfsvloeroppervlakte' van 40 m²

Voor het bedrijf zijn in totaal conform de geldende normen 19 personenautoparkeerplaatsen nodig. Op de inrichtingsschets zijn 21 parkeerplaatsen opgenomen. Hiermee wordt aan de gestelde norm voldaan.

4.1.3 Groen en water

Het gehele perceel zal worden omgeven door een haag. Aan de straatzijde is sprake van een haag met een hoogte van ca 1 m, aan de zijde naar het buitengebied is de haag 2 m hoog.
Aan de oostzijde van het gebouw wordt een ruime groensingel met bomen en water aangelegd. Hierdoor is een overgang van het bedrijfsterrein naar de woning Laarstraat 1 gemaakt.

Aan de west- en oostzijden van het plangebied worden retentievijvers aangelegd (zie paragraaf 5.2). Deze retentievijvers zijn permanent watervoerend. De retentievijvers worden aangekleed met oeverbeplanting passend bij een vijver.