direct naar inhoud van 5.6 Verkeer en vervoer
Plan: Tweelingstad-Slingerbos
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0243.BP00013-0004

5.6 Verkeer en vervoer

5.6.1 Beschrijving, knelpunten en ontwikkelingen

PARKEERGELEGENHEID

Het autobezit is vanaf de jaren zeventig verder toegenomen. De parkeernormen die bij de bouw van Tweelingstad werden gehanteerd liggen nu hoger. In Tweelingstad bestaan relatief veel mogelijkheden om de auto op eigen erf te parkeren. Verder is langsparkeren vrijwel altijd mogelijk. Op enkele plaatsen komen parkeerstroken en kleinschalige parkeerterreinen voor in de woonbuurten.
Uit de Monitor Leefbaarheid 2006 blijkt dat bewoners van de Wittenhagen Noord, Veldkamp en Wittenhagen Zuid ontevreden zijn over de parkeervoorzieningen.

VERBREDING N302

In 2008 is een nieuw bestemmingsplan voor de N302 vastgesteld. Dit plan voorziet in de reconstructie van de N302. De planbegrenzing van het bestemmingsplan Tweelingstad-Slingerbos is hierop aangepast.

5.6.2 Beheersmaatregelen

In het bestemmingsplan worden niet specifiek nieuwe parkeerplaatsen opgenomen. Wel geldt voor de woongebieden, inclusief verblijfsgebieden en ontsluitingswegen, de bestemming Wonen. De gronden binnen deze bestemming zijn, naast wonen, ook bestemd voor parkeer-, groen- en speelvoorzieningen. Het is dus mogelijk om meer flexibel het gebruik van de gronden, binnen de bestemming Wonen, te wijzigen.

In het aanwezige structuurgroen zijn planologisch geen mogelijkheden opgenomen om parkeerplaatsen aan te leggen. In het snippergroen (bestemming Wonen) is mogelijk wel enige ruimte om extra parkeerplaatsen te realiseren. Er zal echter wel voldoende draagvlak (bewoners, beheer en onderhoud, financieel) moeten zijn om het snippergroen, op daartoe geƫigende plaatsen, te vervangen door parkeerplaatsen. Waar een parkeerbehoefte blijkt, zal dit met de bewoners samen worden opgepakt.

VERKEERSOVERLAST

Verkeers- en snelheidsremmende maatregelen zijn concrete technische ingrepen, die niet in het bestemmingsplan worden geregeld. Ze zijn te allen tijde mogelijk binnen de neergelegde bestemming Wonen waaronder de wegenstructuur van het grootste deel van Tweelingstad valt en binnen de bestemming Verkeer en verblijf.