Plan: | De Zwaluwhoeve |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0243.BP00007-0002 |
De Eerste Kamer heeft op 9 oktober 2007 het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet milieubeheer goedgekeurd (Stb. 2007, 414). Met name hoofdstuk 5 titel 2 uit genoemde wet is veranderd. Omdat titel 2 handelt over luchtkwaliteit staat de nieuwe titel 2 bekend als de Wet luchtkwaliteit. Deze wet is op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) in werking getreden en vervangt het Besluit luchtkwaliteit 2005.
Ruimtelijk-economische besluiten die "niet in betekenende mate" bijdragen aan de concentraties in de buitenlucht van stoffen waarvoor bijlage 2 van de Wet milieubeheer een grenswaarde bevat, worden niet langer, zoals voorheen, individueel getoetst aan die grenswaarden. Als gevolg daarvan kunnen tal van kleinere projecten doorgang vinden, ook in situaties waar nog niet aan de grenswaarden wordt voldaan. De effecten van deze projecten op de luchtkwaliteit worden verdisconteerd in de trendmatige ontwikkeling van de luchtkwaliteit, zoals beschreven in het Nationaal Samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL).
Bij besluitvorming is het dus van belang om te bepalen of een initiatief "niet in betekenende mate" bijdraagt aan de luchtkwaliteit. In de algemene maatregel van bestuur "Niet in betekenende mate" (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) zijn uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM.
Het begrip "niet in betekenende mate" is gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden.
Vooralsnog geldt dat:
Omdat de ontwikkeling van het voorliggende bestemmingsplan een andere ontwikkeling is dan één van de bovengenoemde ontwikkelingen en ook niet wordt vermeld in het NSL, is alsnog een nader onderzoek noodzakelijk.
ARCADIS heeft in november 2009 een onderzoek naar luchtkwaliteit gedaan (zie de bijlage Onderzoek Luchtkwaliteit). Op basis van de heersende achtergrondconcentratie van fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) in het plangebied en de berekende bijdrage van de uitbreiding is onderzocht of de grenswaarden uit de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) worden bereikt.
In de huidige en toekomstige situatie wordt de luchtkwaliteit in het plangebied bepaald door de grootschalige achtergrondconcentratie, onder andere de lokale bijdrage van de aanwezige bedrijven en wegverkeer. De achtergrondconcentraties zijn vastgesteld nabij plangebied langs de Zuiderzeestraatweg ter hoogte van De Zwaluwhoeve. De achtergrondconcentratie PM10 bedraagt 22,9 µg/m3 exclusief zeezoutcorrectie van 4 µg/m3 voor de gemeente Harderwijk. De achtergrondconcentratie PM10 incl. zeezoutcorrectie bedraagt 18,9 µg /m3 in de huidige situatie. De achtergrondconcentratie NO2 bedraagt 20,6 µg/m3.
VROM heeft in samenwerking met Infomil de NIBM rekentool ontwikkeld waarmee op een eenvoudige en snelle manier kan worden bepaald of er sprake is van "niet in betekenende mate bijdrage". In het kader van de bestemmingsplanherziening is deze rekentool gebruikt om de concentratiebijdrage van de uitbreiding in beeld te brengen en te toetsen aan het Besluit. Voor het berekenen van de concentratiebijdrage is de recentste versie van 3 augustus 2009 gebruikt.
Uit het ARCADIS rapport "Parkeeronderzoek uitbreiding wellnessresort De Zwaluwhoeve" blijkt dat in de huidige situatie op een piekdag 520 personenauto's (incl. personeel) komen. In de toekomstige situatie wordt op een piekdag 640 personenauto's (incl. personeel) verwacht. Dat betekent dat in de toekomstige situatie 120 personenauto's meer auto's komen. Wat overeenkomt met 240 bewegingen (aankomst is één beweging en vertrek is één beweging). Daarnaast vinden er 141 lichte motorvoertuigbewegingen plaats van en naar het perceel Molenweg 4. Het maximaal aantal vracht- en bestelwagens dat op een representatie dag komt, blijft ongewijzigd.
De bijdrage van de uitbreiding aan de jaargemiddelde concentratie NO2 en PM10bedraagt respectievelijk 0,40 en 0,11 µg/m3. De bijdrage van de uitbreiding is niet in betekenende mate en hoeft niet getoetst te worden aan de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen.