3.3 Gemeentelijk beleid
Structuurvisie Ermelo 2025
In de Structuurvisie Ermelo 2025, dat op 1 maart 2012 is vastgesteld, is het beleid voor de ontwikkeling van Ermelo tot 2025 opgenomen. De structuurvisie heeft een tweeledig doel. Enerzijds vormt de visie een ruimtelijk toetsingskader en een visie op hoofdlijnen voor de lange termijn. Deze visie formuleert de ontwikkelingskoers voor de lange termijn en biedt het casco voor concrete projecten en plannen. Het is een toetsingskader, maar tegelijkertijd ook een inspiratiekader voor ruimtelijke ontwikkeling. Anderzijds bevat de structuurvisie een ruimtelijk- functioneel programma en uitvoeringsplan voor de (middellange en) korte termijn. Dus welke concrete projecten en plannen op korte termijn richting uitvoering worden gebracht en hoe deze gerealiseerd gaan worden.
De Structuurvisie Ermelo 2025 geeft dus de hoofdlijnen aan waarbinnen Ermelo op een verantwoorde manier kwaliteiten kan versterken (gebruikswaarde, belevingswaarde en toetsingswaarde). De structuurvisie geeft een ruimtelijk, functioneel en sociaal economisch raamwerk voor veranderingen in bevolkingssamenstelling, ruimtegebruik, economische activiteiten en verwachte ontwikkelingen in het buitengebied. De visie is dusdanig geformuleerd dat het als toetssteen gebruikt kan worden om ontwikkelingen en initiatieven te beoordelen. De visie voor de toekomst van Ermelo valt uiteen in drie verschillende speerpunten: Omgeving, zorg, recreatie en toerisme. Onder het speerpunt omgeving valt het beleid voor wonen, werken, verkeer en vervoer, het centrum en natuur en landschap. Het tweede speerpunt zet het beleid voor zorg uiteen. Het derde speerpunt is gericht op recreatie en toerisme.
Kwalitatief Woonprogramma
Het Kwalitatief Woonprogramma 3 (KWP-3) geeft bepaalde woningcategorieën die bij nieuwbouwplannen toegepast worden. Door het toepassen van een verdeelschakel ontstaat er een evenwichtig woningenbestand in de gemeente. Voor nieuwbouwplannen zal dan ook altijd worden gestreefd naar een goede verdeling van woningen over de prijsklassen. Wel is het zo, dat er compensatie mogelijk is tussen verschillende projecten.
Het gaat om de volgende categorieën:
Prijsklasse | Koop (prijsgrenzen KWP-3) | Huur (prijsgrenzen VROM 2009) |
Goedkoop | < € 170.000,- | tot € 511,50 (eerste aftoppingsgrens) |
Middelduur -laag | € 170.000,- tot € 200.000,- | Van € 511,50 tot € 647,53,- |
Middelduur - hoog | € 200.000,- tot € 250.000,- | idem |
Duur | Vanaf € 250.000,- | Vanaf € 647,53,- |
Top (niet conform KWP-3) | > € 350.000,- | |
Woonvisie 2008 - 2012
Naast het KWP heeft de gemeente Ermelo ook een woonvisie 2008-2012 waarin de verdere ambities en opgave van de gemeente is uitgewerkt. Hierin wordt onder andere ingegaan op de doelgroepen van de woningmarkt. In principe wordt er voor alle doelgroepen gebouwd, maar de focus ligt voornamelijk op alle senioren (ongeacht hun inkomen of vermogen) en starters op de huur- en koopmarkt.
De kleinschaligheid en ligging van het plangebied in combinatie met de kenmerken van de omgeving zorgt ervoor dat er een afwijking is ten opzichte van het KWP. Deze afwijking wordt gecompenseerd in andere plannen waar goedkopere woningbouw beter past. Uit de huidige evaluatie van het KWP-3 blijkt dat de doelstellingen grotendeels worden gehaald.
Welstandsnota
In de vigerende Welstandsnota is voor deelgebied 14, Drie, Speuld, Houtdorp, kazernes en Tonsel, waar het plangebied onderdeel van uitmaakt, aangegeven welk welstandsniveau van toepassing is. Voor het plangebied en aanliggende woonomgeving geldt welstandsniveau 2. Bij de uitvoering van het bestemmingsplan zal beoordeeld worden aan de criteria die voor dit niveau gelden.
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP, vastgesteld december 2006) is het beleidskader voor het verkeer en vervoer in de gemeente Ermelo voor de komende tien jaar. Uit oogpunt van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de leefomgeving moet gestreefd worden naar een optimale inrichting van het gemeentelijke wegennet. De hoofddoelstelling is de gemeente bereikbaar en verkeersveilig te maken. Het GVVP is een veelomvattend stuk. Voor dit bestemmingsplan, waar de ingreep van weinig tot geen betekenis is voor het verkeer en vervoer binnen de gemeente, is de parkeernorm van belang.
De gemeente hanteert dan ook parkeernormen: aantal te realiseren parkeerplaatsen per woning. Bij de herziening van het bestemmingsplan worden deze uitgangspunten vertaald. In dit kader wordt ook verwezen naar het hoofdstuk Randvoorwaarden.
Economisch beleid
In dit plan staat deels de woonfunctie centraal. Activiteiten die afbreuk doen aan deze functie respectievelijk aan het woongenot worden in beginsel geweerd. Dit betekent echter niet, dat er geen enkele vorm van verdere economische activiteit mogelijk is naast de woonfunctie (en naast de al aanwezige bedrijfsmatige activiteiten).
Ingevolge de jurisprudentie worden aan huis gebonden beroepsactiviteiten namelijk direct toelaatbaar geacht bij de woonfunctie, als behorende bij de woonfunctie. Beroepsactiviteit en die in deze categorie vallen zijn dus zonder meer toelaatbaar bij woningen, mits de woonfunctie hoofdfunctie blijft. Voor de interpretatie van de term aan huis verbonden beroep dient bij bestemmingsplan aansluiting te worden gezocht bij de jurisprudentie. Gedacht kan worden aan een huisarts (echter geen groepspraktijk) of een "éénmans" makelaarskantoor-aan-huis. Het onderscheid "aan huis verbonden beroepsactiviteiten" - overige (beroeps/bedrijfs)activiteiten wordt in deze jurisprudentie echter beperkt geïnterpreteerd. Dit verschil in benadering leidt in de praktijk tot een vaak moeilijk te verdedigen onderscheid. Zo is de combinatie wonen/werken bij bijvoorbeeld huisartsen, fysiotherapeuten en makelaars op voorhand geaccepteerd, terwijl dit niet geldt voor bijvoorbeeld servicebureaus. Voor wat betreft uitstraling wijken deze activiteiten echter nauwelijks af van de vrije beroepen. Daarnaast zouden ook meer bedrijfsmatig opgezette, zeer kleinschalige en aan huis uitgeoefende bedrijfsactiviteiten kunnen worden toegestaan. Deze vallen dus niet onder de jurisprudentie voor de vrije beroepen. Gedacht moet worden aan bijvoorbeeld een kapsalon of een schoonheidssalon.
Gelet hierop is het wenselijk om in dit bestemmingsplan een regeling op te nemen waarbij op beperkte schaal, naast mogelijkheden voor aan huis verbonden beroepspraktijken verdere mogelijkheden worden geboden voor de bedoelde categorieën van beroeps- dan wel bedrijfsactiviteiten. Daarbij is van belang, dat geen mogelijkheden worden geboden voor kleinschalige detailhandel. Een onevenredige versnippering van detailhandel moet voorkomen worden met het oog op zowel ongewenste ruimtelijke gevolgen als ook ongewenste distributieplanologische gevolgen.
Groen
Ermelo is een gemeente met een groen karakter. In de Groenstructuurvisie van de gemeente (2004) is aangegeven dat het wenselijk is om de groenstructuur verder vorm te geven. Dit draagt bij aan de mogelijkheid voor oriëntatie en versterkt de groenstructuur van de gemeente. Naast oriëntatie is identiteit van groot belang. Door oude structuren en markante plaatsen met groen te accentueren wordt het “gezicht” van Ermelo verder versterkt. Markante plaatsen worden de zogenaamde parels genoemd. Deze plekken zijn zowel gelegen aan de entrees van Ermelo als in het centrum. Aan de randen van de wijken worden voorstellen gedaan om de overgangen naar het landschap te accentueren. Hierdoor wordt aansluiting gezocht bij het aangrenzende landschap, waarmee de unieke sfeer rond het dorp ook binnen de grenzen van de bebouwde kom beleefd kan worden. Dit bestemmingsplan draagt bij aan de gemeentelijke visie op het groen.