direct naar inhoud van Onderdeel A Toelichting bij het exploitatieplan Vossenakker Noord
Plan: Exploitatieplan Vossenakker Noord
Status: vastgesteld
Plantype: exploitatieplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0230.BPVOSAKKERND2013-EPV1

Onderdeel A Toelichting bij het exploitatieplan Vossenakker Noord

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1 Aanleiding

De gemeente stelt met Vossenakker Noord een globaal bestemmingsplan vast met daarin de mogelijkheid om maximaal 30 duurdere woningen te realiseren.

In een eerder vastgesteld bestemmingsplan 'Bestemmingsplan Vossenakker' is een vernietiging uitgesproken over het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten over de bestemming 'wonen – uit te werken (W – U)' van het noordelijk deel van het betreffende bestemmingsplan. Dit in verband met een aanwezige geurcirkel aan Oostendorperwegje 1. Op verzoek van de gemeente is de vernietiging beperkt tot het noordelijke woongebied. Inmiddels is een geurverordening vastgesteld en het Activiteitenbesluit landbouw in werking getreden en kan nu voor dit deel een nieuw bestemmingsplan vastgesteld worden.

Een en ander betekent dat een nieuw bestemmingsplan moet worden gemaakt voor het noordelijk gelegen woongebied met de 'W – U' bestemming op basis van en overeenkomstig de methodiek van de (nieuwe) Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro). De gemeente stelt hiertoe het bestemmingsplan Vossenakker Noord en een bijbehorend exploitatieplan vast.

De gemeente heeft binnen het gebied van de beoogde woningbouw eigendommen verworven. Niet alle gronden zijn echter in eigendom van de gemeente. Dit betekent dat de grondexploitatie niet geheel door de gemeente gevoerd zal kunnen worden. De Wro gaat in afdeling 6.4 uit van het verhalen van kosten van werken en werkzaamheden voor het bouwrijp maken, de aanleg van nutsvoorzieningen en de inrichting van de openbare ruimte. Afdeling 6.4 van de Wro biedt de mogelijkheid om aan deze werken en werkzaamheden eisen en regels te stellen met betrekking tot de kwaliteit en de uitvoering ervan. Wanneer het kostenverhaal van de grondexploitatie en het stellen van locatie-eisen anderszins verzekerd zijn, is er geen noodzaak een exploitatieplan in de zin van artikel 6.12 Wro vast te stellen. Omdat in het exploitatiegebied Vossenakker Noord het kostenverhaal van de grondexploitatie en de locatie-eisen niet anderszins verzekerd zijn, stelt de gemeente ten aanzien van het exploitatiegebied Vossenakker Noord dit exploitatieplan vast en wel onder de naam 'Exploitatieplan Vossenakker Noord'.

1.2 Leeswijzer

In de navolgende tekst van dit exploitatieplan komen paragraafsgewijs aan de orde:

Onderdeel A

  • In hoofdstuk 1, eerst algemene onderdelen, zoals de koppeling met het ruimtelijk besluit (1.3), doel en functie van het exploitatieplan (1.4), begrenzing van het exploitatieplan (1.5) en jaarlijkse herziening en eindafrekening (1.6)
  • Vervolgens de toelichtingen op de bijlagen (hoofdstuk 2) en op de regels (hoofdstuk 3)
  • Dan de omschrijving van werken en werkzaamheden in hoofdstuk 4
  • Een toelichting op beoogde verwervingen door de gemeente in hoofdstuk 5 en

Onderdeel B

  • In hoofdstuk 1 is de begrenzing van het exploitatieplan opgenomen
  • De regels verbonden aan het exploitatieplan zijn te lezen in hoofdstuk 2
  • Tenslotte volgt in hoofdstuk 3 de exploitatieopzet

1.3 Het planologisch besluit waaraan het exploitatieplan is gekoppeld

Dit exploitatieplan is verbonden met het bestemmingsplan Vossenakker Noord. Dit bestemmingsplan voorziet in de mogelijkheid tot ontwikkeling van maximaal 30 duurdere woningen.

De gemeente heeft voor een globaal bestemmingsplan met een uitwerkingsplicht gekozen. Ook ten aanzien van het exploitatieplan Vossenakker Noord is gekozen voor een globaal karakter. Het exploitatieplan zal in een latere herziening ten aanzien van woningbouwcategorieën en eisen aan werken en werkzaamheden uitgewerkt worden.

1.4 Doel en Functie van het exploitatieplan

Om te komen tot het bestemmingsplan Vossenakker Noord heeft de gemeente kosten gemaakt. Om tot de realisatie van bebouwing en van de openbare voorzieningen te kunnen komen zijn werken en werkzaamheden nodig, waarvoor kosten zullen moeten worden gemaakt. Locatie-eisen zijn ook nodig, die in een latere herziening van het exploitatieplan zullen worden opgenomen. De kosten, verbonden aan de exploitatie van de gronden, zullen worden verhaald conform de regeling van afdeling 6.4 van Wro.

De vaststelling van dit exploitatieplan dient ertoe om:

  • 1. De noodzakelijke publiekrechtelijke basis te leggen voor het kostenverhaal. De berekening vindt plaats bij het bepalen van het betalingsvoorschrift bij de aan te vragen omgevingsvergunningen of de berekening wordt opgenomen in een overeenkomst welke wordt gesloten na de vaststelling van dit exploitatieplan
  • 2. Aan te kunnen geven op welke percelen welke ontwikkelingen dienen plaats te vinden. De sturing vindt plaats door bij de herziening van het exploitatieplan bij de vaststelling van het uitwerkingsplan diverse locatie-eisen op te nemen

De vaststelling van een herziening van het exploitatieplan bij een uitwerkingsplan zal er mede toe dienen om eisen te stellen 1) aan de inrichting van de openbare ruimte en 2) aan particulier opdrachtgeverschap.

1.5 Begrenzing van het exploitatieplan

Het exploitatiegebied volgt de begrenzing van het bestemmingsplangebied Vossenakker Noord zoals aangegeven op de verbeelding Bestemmingsplan Vossenakker Noord, bijlage 1. Het exploitatiegebied ligt ten oosten van de kern Elburg/Oostendorp. Het betreft het aangrenzend aan woonwijk De Pal gelegen (uitbreidings)gebied Vossenakker dat aan de westzijde wordt begrensd door de Oostelijke Rondweg en aan de noordoost- en zuidzijde door de Oostendorperstraatweg.

De begrenzing van het exploitatiegebied Vossenakker Noord is aangegeven op de kaart Exploitatiegebied en huidige situatie (bijlage 2).

1.6 Jaarlijkse herziening en eindafrekening

De Wro verplicht de gemeente in artikel 6.15 het exploitatieplan ten minste een keer per jaar te herzien. Het werken met herzieningen geeft mogelijkheden om, gedurende de tijd dat het exploitatiegebied in ontwikkeling is, flexibel te zijn met bijvoorbeeld de werken en werkzaamheden voor het bouwrijp maken, aanleg van nutsvoorzieningen en de inrichting van de openbare ruimte. Daarbij is onderscheid te maken tussen structurele en niet-structurele herzieningen. Het verschil tussen structurele en niet-structurele herzieningen is van belang vanwege het verschil in procedure en rechtsbescherming. Op niet-structurele herzieningen is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb (Algemene wet bestuursrecht) niet van toepassing en is geen beroep mogelijk, bij structurele herzieningen wel.

Herziening van het exploitatieplan kan leiden tot een hogere of lagere exploitatiebijdrage, met uitzondering van die percelen waarvoor dan al een rechtsgeldige omgevingsvergunning voor het bouwen is verstrekt. Herziening kan ook leiden tot het opnemen van regels ten aanzien van locatie-eisen, hetgeen kan doorwerken in de tot het exploitatieplan behorende kaarten. Ook is het denkbaar dat een herziening geen gevolgen heeft voor de hoogte van de exploitatiebijdrage.

Aan het einde van de exploitatie vindt een afrekening plaats. Binnen drie maanden na uitvoering van de werken, werkzaamheden en maatregelen, welke voorzien zijn in het exploitatieplan, stellen burgemeester en wethouders een afrekening van het exploitatieplan vast (artikel 6.20 lid 1 Wro). Daarbij worden de betaalde exploitatiebijdragen herberekend volgens de methode van artikel 6.20 lid 2 Wro. In lid 3 van dat artikel wordt bepaald dat, indien een herberekende exploitatiebijdrage meer dan vijf procent lager is dan een betaalde exploitatiebijdrage, de gemeenten het verschil, voor zover het verschil groter is dan vijf procent, naar evenredigheid met rente terugbetalen aan degene die houder was van de omgevingsvergunning voor het bouwen of aan diens rechtsopvolger.

Hoofdstuk 2 Toelichting op de kaarten

In paragraaf 1.5 is al verwezen naar de kaart voor de begrenzing van het exploitatiegebied (kaart Exploitatiegebied en huidige situatie, bijlage 2). Bij dit exploitatieplan behoort nog een aantal kaarten. De functie hiervan wordt hierna toegelicht.

Kaart Grondgebruik, bijlage 3

Deze geeft het grondgebruik aan waarbij onderscheid is gemaakt tussen de uitgeefbare delen van het exploitatieplangebied en het openbaar gebied. Voor wat betreft het openbaar gebied geldt dat deze kaart voorschrijvend van karakter is in samenhang met de regels in hoofdstuk 6. Indien in een herziening van dit exploitatieplan, als gevolg van de vaststelling van een uitwerkingsplan, regels worden opgenomen voor particulier opdrachtgeverschap wordt deze kaart daarop aangevuld. Als dan is deze kaart voor wat betreft die woningbouwcategorie eveneens voorschrijvend van karakter.

Kaart Eigendommen, bijlage 4

Deze is toegevoegd om inzicht te geven in de kadastrale perceelsindeling van de gronden in het exploitatieplangebied. Deze kaart heeft daarmee slechts een informatieve functie.

Hoofdstuk 3 Toelichting op de regels

3.1 Algemeen en begrippen

Gelet op de aanwezigheid van ontwikkelaars in het exploitatiegebied is het noodzakelijk in de uitwerking van dit exploitatieplan de integraliteit van de uitvoering van de werken en werkzaamheden te waarborgen. De noodzaak van een integrale uitvoering vormt op het moment van de herziening van het exploitatieplan bij een uitwerkingsplan redenen voor een opname van diverse gedetailleerde regels.

In dit globale exploitatieplan wordt volstaan met drietal regels. Deze toelichting biedt een motivering bij de keus voor deze regels. Voor het overige is deze toelichting te beschouwen als een vooraankondiging van typen regels zoals de gemeente voornemens is deze op te nemen in de gedetailleerde herziening van dit exploitatieplan bij het uitwerkingsplan.

In dit exploitatieplan is een verbod opgenomen om werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden uit te voeren totdat voor de betreffende gronden een uitwerkingsplan, als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b Wro in werking is getreden. Op grond van het globale bestemmingsplan en het globale exploitatieplan zouden particuliere grondeigenaren kunnen overgaan tot het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden. De gemeente wenst te voorkomen dat, bij vaststelling van het uitwerkingsplan en de bijbehorende herziening van dit exploitatieplan, zou blijken dat dit alsdan strijdig is met het door de gemeente gewenste grondgebruik. Met het oog daarop wordt genoemd verbod opgenomen.

Er is een afwijkingsbepaling opgenomen om de mogelijkheid te bieden tot afwijking van deze regel. Toestemming tot afwijking kan slechts verleend worden als de afwijking past in een in voorbereiding zijnde herziening van het exploitatieplan.

Overtreding van de regels is strafbaar.

3.2 Eisen voor de werken en werkzaamheden

De gemeente is voornemens in de gedetailleerde herziening van het exploitatieplan regels te stellen ten aanzien van bijvoorbeeld technische eisen met betrekking tot het bouwrijp maken, de aanleg van de nutsvoorzieningen en de inrichting van de openbare ruimte. Deze eisen zullen mede ontleend worden aan de gewenste beeldkwaliteit in het exploitatiegebied.

3.3 Regels omtrent het uitvoeren van de werken en werkzaamheden

De gemeente is voornemens in de gedetailleerde herziening van het exploitatieplan regels te stellen ten aanzien van bijvoorbeeld goedkeuring van plannen voor het proces van uitvoering van de werken en werkzaamheden, van bestekken, van aanbesteding, van inspectie bij de overdracht van de voorzieningen van openbaar nut.

3.4 Voorschriften omtrent woningbouwcategorieën

Bij de uitwerking van onderdelen van het bestemmingsplan Vossenakker Noord dient het exploitatieplan herzien te worden. Deze herziening houdt in dat het exploitatieplan voor de uit te werken gedeelten gedetailleerder dient te worden.

De Wro biedt de gemeente in artikel 6.13 lid 2 de mogelijkheid regels op te nemen over de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan ten aanzien van specifieke woningbouwcategorieën. Het betreft hier de categorie particulier opdrachtgeverschap. De mogelijkheden voor de invulling hiervan zijn genoemd in artikel 6.2.10 van het Bro (Besluit ruimtelijke ordening). De gemeente is voornemens van deze mogelijkheden gebruik te maken in de gedetailleerde herziening van het exploitatieplan.

Hoofdstuk 4 Omschrijving van de werken en werkzaamheden

4.1 Bouwrijp maken uitgeefbaar gebied

Voor het bouwrijp maken van het uitgeefbare gebied worden in hoofdlijnen de volgende werken en werkzaamheden uitgevoerd:

  • 3. Verwijderen of verplaatsen van bovengrondse- en ondergrondse obstakels, bouwresten, verhardingen en opschonen van het exploitatiegebied
  • 4. Verwijderen van struiken, bomen en boomstronken
  • 5. Grondwerkzaamheden: afgraven en afvoeren respectievelijk aanvoeren, ophogen en leveren van grond
  • 6. Het dempen of aanpassen van bestaande watergangen en het aanleggen van nieuwe waterwegen
  • 7. Het treffen van grondwaterregulerende maatregelen
  • 8. Voor zover nodig het afvoeren van grondwater
  • 9. Voor zover nodig sanering van bodem en/of grondwater afstemmen op de functie van de bodem
  • 10. Verrichten van archeologische werkzaamheden

Eén en ander conform de kaart Grondgebruik.

4.2 Aanleg van nutsvoorzieningen

Voor de aanleg van nutsvoorzieningen worden de volgende werken aangelegd en werkzaamheden verricht:

  • 11. Aanleg van en, indien van toepassing, verplaatsing of aanpassing van onder andere leidingen voor gas, water, elektra, telefoon, inclusief de nodige bovengrondse voorzieningen, zoals transformatorhuisjes, verdeelkasten en dergelijke
  • 12. Aanbrengen openbare verlichting door aanleg van leidingen en het plaatsen van lichtmasten

Eén en ander conform de kaart Grondgebruik.

4.3 Inrichting van openbare ruimte

Voor de inrichting van het openbaar gebied worden de volgende werken aangelegd en werkzaamheden verricht (zowel in de fase van bouwrijp maken als van het woonrijp maken van het openbaar gebied):

  • 13. Activiteiten zoals genoemd bij paragraaf 4.1 voor wat betreft openbaar gebied
  • 14. Aanleg bouwwegen
  • 15. Aanleg van definitieve wegen, voetpaden, fietspaden en bijbehorende bermen
  • 16. Aanleg van nieuwe watergangen en -partijen met bijbehorende duikers
  • 17. Het aanleggen van waterbergingsvoorzieningen
  • 18. Infiltreren van hemelwater
  • 19. Aanleg van riolering (vuilwaterriool, hemelwaterriool en schoonwaterriool), gemalen en persleiding
  • 20. Planten van bomen en struiken in bermen langs wegen; aanleg plantsoenen, parken
  • 21. Aanbrengen van straatmeubilair en speelvoorzieningen
  • 22. Aanleg bluswatervoorzieningen
  • 23. Aanleg van voorzieningen voor openbaar vervoer
  • 24. Bebording, bebakening, belijning

Eén en ander conform de kaart Grondgebruik.

Hoofdstuk 5 Toelichting op de exploitatieopzet

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de exploitatieopzet. Volgens artikel 6.13 Wro bestaat een exploitatieopzet uit:

  • Een raming van de inbrengwaarden (inclusief peildatum)
  • Een raming van de andere kosten in verband met de exploitatie (inclusief peildatum)
  • Een raming van de opbrengsten (inclusief peildatum)
  • Een tijdvak waarbinnen de exploitatie van de gronden zal plaatsvinden
  • Zo nodig een fasering van de uitvoering van werken, werkzaamheden, maatregelen en bouwplannen, en zo nodig koppelingen hiertussen
  • De wijze van toerekening van de te verhalen kosten aan de uit te geven gronden

Leeswijzer: Om de exploitatiebijdrage per exploitant te berekenen wordt in dit hoofdstuk achtereenvolgens ingegaan op het ruimtegebruik, de eigendomssituatie, het programma, de kosten en opbrengsten, de grondgebruikanalyse, de gehanteerde parameters en fasering, de maximaal te verhalen kosten, de exploitatiebijdrage per exploitant op basis van opbrengstpotentie.

5.1 Ruimtegebruik

Het huidige ruimtegebruik is aangegeven op kaart Exploitatiegebied en huidige situatie (bijlage 2). Het exploitatiegebied wordt momenteel gebruikt voor agrarische doeleinden. Het gebied wordt ten Oosten begrensd door de Oostendorperstraatweg, ten Westen door de Oostelijke Rondweg en ten Noorden door de Oostendorperstraatweg. Aan de zuidkant ligt de eerste fase van plan Vossenakker.

In dit exploitatieplan is er vanuit gegaan dat in de toekomstige situatie de locatie een woongebied wordt met dertig woningen met bijbehorende infrastructuur en openbare ruimte.

In tabel 1 staat het toekomstige ruimtegebruik aangegeven. Het exploitatiegebied beslaat circa 19.365 m² groot (netto plangebied). De exploitatiegrens is aangegeven op de kaart Exploitatiegebied en huidige situatie (bijlage 2). Het toekomstige grondgebruik is uitgewerkt op de kaart Grondgebruik (bijlage 3).

Tabel 1 Toekomstig ruimtegebruik

Element   Aantal m2   Procentueel  
Openbaar gebied   8.625   44,5%  
Uitgeefbaar   10.740   55,5%  
Exploitatieplangebied   19.365   100,0%  

5.2 Eigendomssituatie

In het exploitatiegebied hebben verschillende eigenaren een grondpositie. In tabel 2 staan de eigenaren met een lettercode benoemd en staat het grondoppervlak per eigenaar aangegeven.

Tabel 2 Eigendomspostitie (per 1-7-2013)

Eigenaar   Aantal m2   Procentueel  
Gemeente Elburg   4.759   24,6%  
Mega Projecten   7.630   39,4%  
Nebo Vastgoed   6.110   31,5%  
Eigenaar C (H. van de Streek)   844   4,4%  
Eigenaar D (G. Tatje)   22   0,1%  
Totaal   19.365   100,0%  

De exploitatiebijdrage is per eigenaar bepaald, zodat de betreffende eigenaar uiteindelijk op grond van het betalingsvoorschrift bij de omgevingsvergunning voor het bouwen, of via een posterieure grondexploitatieovereenkomst zijn aandeel (exploitatiebijdrage) betaalt.

5.3 Programma

Het te realiseren programma is in tabel 3 opgenomen. Er is sprake van een globaal bestemmingsplan derhalve is de exacte woningbouwprogrammering en verkaveling nog niet bekend. Op basis van verkenningen is het uitgangspunt dat er dertig grondgebonden woningen gerealiseerd kunnen worden. Het programma zal deels met vrijstaande woningen worden ingevuld en deels met 2^1kap woningen. Het programma is niet bekend, uitgangspunt is dat de verhouding vrijstaand : 2^1kap in 1: 2 wordt gerealiseerd.

Tabel 3 Programma

Bestemming   Aantal woningen  
Vrijstaande woningen   -ntb  
Twee onder een kap woningen   -ntb  
Totaal   30  

5.4 Kosten

In deze paragraaf worden de kostenposten toegelicht en onderbouwd. Welke kostensoorten worden meegenomen in het exploitatieplan is vastgelegd in artikel 6.2.3 tot en met 6.2.5 van het Bro.

Tenzij anders vermeld leveren de investeringen alleen profijt op voor het exploitatiegebied Vossenakker Noord, ze worden alleen gedaan voor dit exploitatiegebied en is om die reden een toerekening van 100 % van de kosten proportioneel.

5.4.1 Inbrengwaarden gronden en opstallen (artikel 6.2.3.a Bro)

In dit exploitatiegebied gaat de gemeente ervan uit dat de meeste eigenaren de werken en werkzaamheden zelf willen uitvoeren.

De gemeente wil samenwerking onderzoeken voor de aanleg en inrichting van de openbare ruimte. Wanneer die samenwerking niet tot stand komt, dan zal de gemeente die gronden pogen te verwerven. Mocht gemeentelijke verwerving voor onderdelen van het gebied al gewenst zijn dan zal dat vooralsnog op vrijwillige basis worden gepoogd. De gemeente hanteert daarom niet het uitgangspunt van onteigening. De inbrengwaarden zijn daarom geraamd op de verkeerswaarde van de gronden.

De raming van de inbrengwaarden van de gronden in het exploitatiegebied is gebaseerd op een taxatie van een onafhankelijke en deskundige taxateur, de heer W. Roest (rentmeester NVR/registertaxateur), verbonden aan Roest Advies gevestigd Lierderdrift 11, 7361 GN Beekbergen.

De totale inbrengwaarde van de gronden en opstallen in het gebied bedraagt EUR 474.510,00. Dit is exclusief sloopkosten.

5.4.2 Inbrengwaarden te slopen opstallen (artikel 6.2.3.b Bro)

Uitgangspunt is dat er geen opstallen gesloopt hoeven te worden.

5.4.3 Inbrengwaarden vrijmaken gronden (artikel 6.2.3.c Bro)

Het vrijmaken van gronden van zakelijke rechten is niet aan orde.

5.4.4 Inbrengwaarden sloopkosten (artikel 6.2.3.d Bro)

Uitganspunt is dat er geen opstallen gesloopt hoeven te worden.

5.4.5 Onderzoekskosten (artikel 6.2.4.a Bro)

In het verleden zijn reeds kosten gemaakt voor onderzoeken ten behoeve van de planontwikkeling Vossenakker Noord. Deze historische kosten bedragen EUR 19.076,00

Deze kosten hebben betrekking op de onderstaande onderzoeken:

  • Bodemonderzoek
  • Bodem-hydrologisch onderzoek
  • Akoestisch onderzoek
  • Archeologie
  • Waterstructuurplan
  • Flora & fauna onderzoek
  • Planschaderisicoanalyse

Daarnaast zullen enkele onderzoeken nog worden uitgevoerd. De kosten voor deze onderzoeken zijn geraamd op EUR 7.000,00.

Deze kosten hebben betrekking op de onderstaande onderzoeken:

  • Lucht en geluid 2.000,00
  • Archeologie 5.000,00

5.4.6 Bodemsanering (artikel 6.2.4.b Bro)

Voor zover de gemeente thans bekend zijn er geen saneringskosten te verwachten.

5.4.7 Bouw- en woonrijp maken (artikel 6.2.4.c Bro)

Op basis van het globale plan is een kostenraming opgesteld van de civieltechnische realisatiekosten.

De kosten voor bouwrijp maken zijn geraamd op EUR 597.127,00. De kosten voor woonrijp maken zijn geraamd op EUR 465.709,00. Een onderbouwing van de geraamde kosten is opgenomen als bijlage 5 (deze kostenraming is opgesteld op prijspeil 1-1-2011, bovenstaande kosten zijn geïndexeerd naar 1-7-2013).

5.4.8 Kosten van maatregelen (artikel 6.2.4.d Bro)

Er zijn maatregelen nodig geweest om een milieucirkel op te heffen teneinde de planontwikkeling Vossenakker Noord mogelijk te maken. Hiervoor heeft de gemeente kosten gemaakt. De historische kosten bedragen EUR 225.769,00.

5.4.9 Plankosten (artikel 6.2.4 f t/m j Bro)

Binnen afzienbare tijd wordt naar verwachting een ministeriële regeling vastgesteld voor de raming van plankosten. Deze regeling bevat de toepassing van een plankostenscan. De uitkomsten van de scan geven een forfaitair maximum aan van de raming van plankosten. Onder de plankosten vallen kosten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, ontwerpcompetities, gemeentelijke apparaatskosten en voorbereiding, toezicht en uitvoering (VTU). Er is gebruik gemaakt van het ontwerp van de ministeriële regeling zoals gepubliceerd door VROM in 2010. De definitieve versie van de ministeriële regeling was ten tijde van het opstellen van dit exploitatieplan nog niet beschikbaar. Mocht de definitieve versie afwijken van de in dit exploitatieplan gehanteerde versie dan wordt bij de eerstvolgende herziening van het exploitatieplan de raming op die onderdelen zo nodig aangepast. Invulling van de scan is te vinden in bijlage 6 'Invulling ontwerpregeling plankostenscan exploitatieplan'. Invoer van gegevens van het plan in de plankostenscan leidt tot de volgende resultaten (tabel 4).

Tabel 4 Plankosten

Nr.   Product   Raming (EUR)  
1   Verwerving   18.000  
2   Stedenbouw   24.000  
3   Ruimtelijke Ordening   46.275  
4   Civiele en cultuurtechniek   208.208  
5   Landmeten/vastgoedinformatie   3.868  
6   Communicatie   0  
7   Gronduitgifte   146.400  
8   Management   47.264  
9   Planeconomie   20.742  
  Totaal   514.758  

5.4.10 Tijdelijk beheer (artikel 6.2.4.k Bro)

Ten behoeve van het beheren van het gebied ten tijde van de realisatie is een post opgenomen van EUR 3.393,00. Deze post wordt gevormd door een bedrag van EUR 377,00 per jaar voor een periode van 9 jaar.

5.4.11 Planschade (artikel 6.2.4.l Bro)

Er is een planschaderisicoanalyse uitgevoerd. Op basis van de uitkomsten van deze analyse wordt een post van EUR 75.000,00 voor planschade opgenomen.

5.5 Opbrengsten

In deze paragraaf worden de opbrengstenposten toegelicht en onderbouwd. Welke opbrengsten mogen worden meegenomen in het exploitatieplan is vastgelegd in artikel 6.2.7 Bro.

5.5.1 Grondopbrengsten (artikel 6.2.7.a Bro)

De grondopbrengsten zijn getaxeerd door de heer mr. A.H. Kraak, verbonden aan Taxatie- en adviesbureau van Reekum en Kraak B.V. gevestigd Wolfhezerweg 94, 6874 AH Wolfheze (tabel 5).

Tabel 5 Uitgifteprijzen

Bestemming   Categorie   Prijs per m2 (exclusief BTW)  
Wonen   Vrijstaande woning   EUR 245,00 per m2 uitgeefbaar  
Wonen   Twee onder een kap woning   EUR 280,00 per m2 uitgeefbaar  

5.5.2 Overige opbrengsten (subsidies en bijdragen derden artikel 6.2.7.c Bro)

Er zijn geen overige opbrengsten.

5.5.3 Overzicht opbrengsten

In paragraaf 5.3 is besproken dat er nog geen verkaveling en bouwprogramma is opgesteld. Uitgangspunt is dat 30 grondgebonden woningen worden gerealiseerd. Uit het toekomstige grondgebruik volgt een uitgeefbaar gebied van 10.740 m².

Er wordt uitgegaan van vrijstaande woningen en 2^1 kap woningen in een verhouding 1:2.

Omdat er nog geen verkaveling is, wordt ten behoeve van de kostentoerekening een gemiddelde grondopbrengst per m² bepaald. De gemiddelde grondopbrengst per m² uitgeefbaar wordt bepaald door gemiddelde kaveloppervlakken aan te nemen. Binnen het toekomstige ruimtegebruik en de markt voor deze woningtypen worden de volgende gemiddelde kavels aangenomen. Een 2^1 kap woning heeft een gemiddelde kavel van 301 m² en voor een vrijstaande woning is de gemiddelde kavel 472 m².

In tabel 6 wordt het uitgeefbaar gebied per woningtype bepaald. Door deze oppervlakken te combineren met de getaxeerde grondprijs per m² voor dat type wordt de grondopbrengst per type en voor het totaal uitgeefbaar gebied bepaald.

Tabel 6 Programma in grondopbrengsten

Bestemming   Categorie   Oppervlakte   Grondopbrengsten (EUR)  
Wonen   Vrijstaande woning   4.720 m2   1.156.400,00  
Wonen   Twee onder een kap   6.020 m2   1.685.600,00  
Totaal     10.740 m2   2.842.000,00  

De gemiddelde grondopbrengst per m² uitgeefbaar bedraagt afgerond EUR 265,001 en wordt bepaald door de totale opbrengst te delen door het oppervlak uitgeefbaar.

Omdat er nog geen verkaveling is, wordt de opbrengst per eigenaar bepaald door het uitgeefbare gebied per eigenaar te vermenigvuldigen met de gemiddelde grondopbrengst. Dit wordt in paragraaf 3.9 verder uitgewerkt.

1 De gemiddelde prijs per m² bedraagt afgerond EUR 265,00. In de exploitatieopzet wordt gerekend met EUR 2.842.000,00 gedeeld door 10.740 m² = EUR 264,6182.

5.6 Kaart grondgebruik en analyse

Door de eigendommenkaart te combineren met de kaart met het toekomstige grondgebruik is af te leiden hoe het toekomstige grondgebruik per eigenaar zal zijn. Per eigendomsperceel is zo af te leiden welke grondgebruikcategorieën in de toekomstige situatie aan de orde zijn.

Per eigenaar is bepaald welk uitgeefbaar gebied op de betreffende percelen is geprojecteerd. Door het aantal uitgeefbare meters per eigenaar te vermenigvuldigen met de gemiddelde grondopbrengst per m², wordt de opbrengstpotentie per eigenaar bepaald.

De resultaten van de grondgebruikanalyse zijn in onderstaande tabel 7 aangegeven. Ook hierbij geldt uiteraard dat als de eigendomssituatie verandert dit gevolgen heeft voor de grondgebruikanalyse.

Tabel 7 Grondgebruik per eigenaar

Eigenaar   Totaal opp.   Openbaar   Uitgeefbaar  
Gemeente Elburg   4.759   2.643   2.116  
Mega Projecten   7.630   3.146   4.484  
Nebo Vastgoed   6.110   2.454   3.656  
Eigenaar C (H. van de Streek)   844   382   462  
Eigenaar D (G. Tatje)   22     22  
Totaal   19.365   8.625   10.740  

5.7 Resultaat

Om het uiteindelijke resultaat van de exploitatieopzet te kunnen bepalen zijn de kosten en opbrengsten in de tijd gefaseerd. In deze paragraaf wordt ingegaan op de fasering en de hierbij gebruikte parameters. Deze leiden uiteindelijk tot het netto contante resultaat per 1 juli 2013.

5.7.1 Parameters

In de tabel 8 staan de projectparameters weergegeven waar in de exploitatieopzet mee is gerekend.

Tabel 8 Projectparameters

Modelfactor (kwartaal, halfjaar of jaar)   Jaar  
Prijspeildatum   1 juli 2013  
Startdatum exploitatie   1 juli 2013  
Contante waarde datum   1 juli 2013  
Laatste moment kosten of opbrengsten   1 juli 2022  
Einddatum exploitatie   1 juli 2023  
Aantal jaar exploitatieduur   10  
Aantal jaar contant maken   10  
Rente   5,0%  
Opbrengstenstijging   1,0%  
Kostenstijging   3,0%  

5.7.2 Fasering

Om rekening te kunnen houden met kosten- en opbrengstenstijging en rentekosten en -opbrengsten is een fasering van de kosten en opbrengsten noodzakelijk. De fasering van de kosten en opbrengsten in de tijd heeft uiteindelijk zijn weerslag in het financiële resultaat van de exploitatie. Uitgaande van de omvang van het plan en beleidsmatige randvoorwaarden worden de kosten en opbrengsten over een periode van 10 jaar gefaseerd.

Voorafgaand aan de uitgifte in 2020 en 2021 worden de gronden in 2019 bouwrijp gemaakt. Na afronding van de uitgifte in 2021 wordt het gebied woonrijp gemaakt.

5.7.3 Netto contante waarde

In tabel 9 is het resultaat weergegeven.

Tabel 9 Resultaat

Element   Bedrag (EUR)  
Opbrengsten nominaal   2.842.000,00  
Kosten nominaal   2.382.342,00  
Saldo nominaal   459.658  
Saldo eindwaarde d.d. 1 juli 2023   -113.923  
Saldo contante waarde d.d. 1 juli 2013   -69.939  

5.8 Maximaal te verhalen: totale kosten versus totale opbrengsten

De maximaal te verhalen kosten zijn wettelijk begrensd (artikel 6.16 Wro). Als de totale netto contante kosten, na aftrek van bijdragen van derden en bijdragen van andere grondexploitaties2, hoger zijn dan de geraamde netto contante opbrengsten uit gronduitgifte, dan kunnen slechts kosten worden verhaald tot maximaal het niveau van de netto contante opbrengsten uit gronduitgifte. Dit wordt de macro aftopping genoemd. Voor Vossenakker Noord ziet dit er als volgt uit (tabel 10).

Tabel 10 Maximaal te verhalen kosten

Element   netto contante waarde 1-7-2013  
De netto contante kosten per 1 juli 2013 zijn   2.214.972  
De netto contante opbrengsten uit gronduitgifte per 1 juli 2013 zijn   2.145.033  
Subsidies en bijdragen derden per 1 juli 2013   -  
Bijdragen andere grondexploitaties   -  
Te verhalen kosten per 1 juli 2013   2.145.033  

Hieruit blijkt dat de netto contante opbrengsten uit gronduitgifte lager zijn dan de netto contante kosten na aftrek van subsidies en bijdragen derden. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat de kosten niet volledig kunnen worden verhaald op de exploitanten. In totaal kan EUR 2.145.033,00 worden verhaald.

2 Bijdragen uit andere grondexploitaties is neit aan de orde.

5.9 Berekening exploitatiebijdrage

De berekeningsmethode bepaalt de exploitatiebijdragen naar rato van grondopbrengsten per eigenaar, waarbij rekening wordt gehouden met faseringsinvloeden. In artikel 6.18 lid 1 tot en met lid 5 en artikel 6.19 van de Wro is aangegeven dat voor de bepaling van de hoogte van de exploitatiebijdragen uitgiftecategorieën, basiseenheden, gewichten en gewogen basiseenheden vastgesteld en berekend moeten worden. De koppeling tussen de berekeningsmethode naar rato van grondopbrengsten en deze wettelijke voorschriften wordt als volgt onderbouwd.

Voor de bepaling van de verschillende uitgiftecategorieën in het exploitatieplan worden woningen (onderverdeeld in diverse prijscategorieën) gehanteerd. Vervolgens wordt als basiseenheid bij de verschillende categorieën de euro gehanteerd. De gewichtsfactor tussen de verschillende uitgiftecategorieën bestaat uit de opbrengsten van bouwrijpe grond die bij de uitgiftecategorie horen. De totale hoeveelheid gewogen basiseenheden is dan gelijk aan de totale raming van de grondopbrengsten in het exploitatieplan. De bepaling van de hoogte van de exploitatiebijdrage is dan vervolgens gelijk aan de geraamde grondopbrengsten per exploitant gedeeld door de totale opbrengsten vermenigvuldigd met het totaal aan te verhalen kosten.

De te verhalen kosten op contante waarde bedragen EUR 2.214.972. Deze kosten worden op basis van de contante opbrengsten begrensd en per exploitant verdeeld. De totale contante opbrengsten bedragen EUR 2.145.033,00. Omdat nog geen verkaveling bekend is, is gerekend met een gemiddelde nominale opbrengstwaarde per m² uitgeefbaar (EUR 265,00 zie paragraaf 5.5). De opbrengstpotentie per m² uitgeefbaar in deze benadering overal binnen het exploitatieplangebied gelijk. De opbrengsten per eigenaar zijn bepaald door het aantal m² uitgeefbaar per eigenaar (te vinden in paragraaf 5.6) te vermenigvuldigen met de gemiddelde grondopbrengst per m². De fasering van de opbrengsten is voor alle eigenaren identiek. Vervolgens zijn de opbrengsten contant gemaakt.

Tabel 11 laat zien hoe de contante opbrengsten zijn verdeeld.

Tabel 11 Verdeling contante opbrengsten per exploitant

Exploitant   Uitgeefbaar oppervlak in m2   Percentage   Contante opbrengsten  
Gemeente Elburg   2.116   19,7%   422.615  
Mega Projecten   4.484   41,8%   895.561  
Nebo Vastgoed   3.656   34,0%   730.190  
Eigenaar C (H. van de Streek)   462   4,3%   92.272  
Eigenaar D (G. Tatje)   22   0,2%   4.394  
Totaal   10.740   100,0%   2.145.033  

Op basis van de opbrengstpotentie per eigenaar en de maximaal te verhalen kosten wordt in tabel 12 de bruto en netto exploitatiebijdrage per eigenaar bepaald.

5.9.1 Exploitatiebijdrage per exploitant

Voor het totaalbeeld staat in tabel 12 een indicatie van de exploitatiebijdrage voor elke exploitant (prijspeil 1 juli 2013).

Tabel 12 Exploitatiebijdrage per exploitant

Eigenaar   Opbrengstenpercentage3   Bruto bijdrage Exploitant   Minus inbrengwaarde   Netto bijdrage Exploitant  
Gemeente Elburg   19,7%   422.615   100.805   321.810  
Mega Projecten   41,8%   895.561   196.350   699.211  
Nebo Vastgoed   34,0%   730.190   132.515   597.675  
Eigenaar C (H. van de Streek)   4,3%   92.272   42.200   50.072  
Eigenaar D (G. Tatje)   0,2%   4.394   2.640   1.754  
Totaal   100,0%   2.145.033   474.510   1.670.523  

3 Dit is het percentage van de totale netto contante opbrengsten dat de eigenaar op zijn gronden realiseert.

Hoofdstuk 6 Te verwerven gronden

In dit exploitatiegebied gaat de gemeente ervan uit dat de meeste eigenaren de werken en werkzaamheden zelf willen uitvoeren.

In verband met de geplande ontsluitingsweg, is het noodzakelijk dat de gemeente en de ontwikkelaars samenwerken. Als zich de situatie voordoet dat deze samenwerking niet lukt, zal de gemeente trachten deze gronden minnelijk te verwerven.

In het exploitatiegebied bevinden zich ook gronden van twee particulieren. Aangezien deze eigenaren zelf niet kunnen realiseren, zal de gemeente in eerste instantie trachten deze gronden minnelijk te verwerven.

Mocht dus gemeentelijke verwerving voor onderdelen van het gebied gewenst zijn dan zal dat vooralsnog op vrijwillige basis worden gepoogd. De gemeente hanteert daarom niet het uitgangspunt van onteigening. De inbrengwaarden zijn daarom geraamd op de verkeerswaarde van de gronden.