Plan: | Bestemmingsplan Het Nationale Park De Hoge Veluwe |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0228.BP2012VELU0002-0301 |
In 2004 heeft het bureau ZKA consultants de economische effecten van NP De Hoge Veluwe op de regio in kaart gebracht. De samenvatting uit het onderzoeksrapport luidt: NP De Hoge Veluwe is niet alleen een domein van grote natuurlijke, landschappelijke en culturele betekenis, maar is ook een bedrijf dat kostendekkend moet opereren om zijn eigen toekomst te kunnen waarborgen.
Bestuur en directie van De Hoge Veluwe onderkennen deze taak en ontwikkelen plannen voor productinnovatie en verbetering van de exploitatie. Om deze plannen te realiseren heeft NP De Hoge Veluwe de medewerking nodig van overheden en economische partners, die hun besluiten en belangen primair afwegen op zakelijke gronden.
De inzet van partners om NP De Hoge Veluwe de ruimte te geven tot ondernemen en ontwikkelen wordt bepaald door het belang van De Hoge Veluwe voor de bedrijfsvoering van ondernemers, de leefbaarheid van burgers, de werkgelegenheid in de regio en de beeldvorming van de provincie.
Bron van werk en welvaart
Jaarlijks trekt NP De Hoge Veluwe meer dan een half miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland. Een groot deel daarvan bezoekt ook de bij NP De Hoge Veluwe behorende musea en bezienswaardigheden zoals het Kröller-Müller Museum, Museonder, Buitenverblijf Jachthuis Sint Hubertus, etc. Deze bezoekers geven jaarlijks ruim € 8,8 miljoen uit. Deze bestedingen in leveren omgerekend circa 150 voltijdbanen werk op bij NP De Hoge Veluwe. Door het seizoensmatige karakter en deeltijdwerk zijn dit ongeveer 200 banen. Daarnaast zijn er bij NP De Hoge Veluwe nog ongeveer 350 vrijwilligers actief die onder andere rondleidingen in het jachthuis en de natuur verzorgen.
Hoge Veluwe is omzet voor bedrijven in regio!
De aantrekkingskracht van NP De Hoge Veluwe reikt verder dan alleen de “parkpoorten”. Door de aantrekkingskracht van NP De Hoge Veluwe (inclusief Kröller-Müller) op toeristen en recreanten komen jaarlijks grote aantallen mensen naar de Veluwe voor een dagtocht of vakantie/kort verblijf. Deze toeristen besteden ook buiten NP De Hoge Veluwe (camping, bungalowpark, horecagelegenheden, etc.). NP De Hoge Veluwe heeft hiermee duidelijk een toegevoegde waarde voor de regionale economie.
Uit het onderzoek blijkt dat NP De Hoge Veluwe een belangrijke generator is voor overnachtingen in de regio. In de dichtstbijzijnde kernen (Otterlo en Hoenderloo) komt gemiddeld circa 30% van de verblijfsgasten voor het Nationale Park en in de rest van het Centraal Veluws Natuurgebied (Lunteren, Harskamp, Wekerom, Kootwijk en Beekbergen) is dit nog ongeveer 15% en op de rest van de Veluwe nog ongeveer 2%. Dit zijn ongeveer 120.000 gasten per jaar – circa 525.000 overnachtingen – hetgeen correspondeert met 8% van alle verblijfstoerisme op de Veluwe in 2002. Deze gasten besteden gezamenlijk bijna € 21 miljoen per jaar waarmee ongeveer 400 mensen van werk worden voorzien.
Naast deze spin-off op het verblijfstoerisme genereert NP De Hoge Veluwe ook spin-off door bestedingen van de dagbezoekers in restaurants, winkels, tankstations, etc. voorafgaand of aansluitend aan het parkbezoek. Deze besteden circa € 4,2 miljoen per jaar.
De totale spin-off van NP De Hoge Veluwe bedraagt daarmee ongeveer € 25 miljoen per jaar (ongeveer 3 keer de “interne betekenis”). De totale economische betekenis van NP De Hoge Veluwe komt daarmee uit op ongeveer € 34 miljoen bestedingen per jaar. Dit schept een werkgelegenheid van circa 650-700 banen. Hiermee vormt NP De Hoge Veluwe een belangrijke motor voor toeristische bestedingen én werk in de regio.
Het visitekaartje van Gelderland
NP De Hoge Veluwe is een belangrijk 'label' voor de regio en de provincie. NP De Hoge Veluwe zelf geeft jaarlijks enkele tonnen uit aan reclame en publiciteit en in NP De Hoge Veluwe c.a. zijn daarnaast nog eens zes fulltime krachten aan het werk om bezoekers in binnen- en buitenland naar dit gebied te trekken. Uit het onderzoek blijkt dat ook veel andere in Gelderland gevestigde bedrijven en organisaties de uitstraling van NP De Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum voor het eigen commercieel beleid actief benutten. VVV's, hotels en bungalowparken wijzen op de nabije ligging van NP De Hoge Veluwe, gemeenten gebruiken de kwaliteit en het imago van NP De Hoge Veluwe voor acquisitiedoeleinden richting investeerders. Multinationals, ministeries en provinciale organisaties gebruiken het domein voor representatie en belangrijke, zakelijke bijeenkomsten.
Hoe belangrijk de “merkwaarde” van NP De Hoge Veluwe voor de verblijfsrecreatieve bedrijven in de regio is blijkt ook onder meer uit de frequentie en wijze waarop zij in hun promotie (folders, websites, etc.) gebruik maken van de aanwezigheid en het imago van NP De Hoge Veluwe.
Het relatieve belang van NP De Hoge Veluwe ten opzichte van andere attracties in de regio is geïnventariseerd door middel van een steekproef onder verblijfstoeristische bedrijven (hotels, campings, bungalowparken) uit het gehele toeristengebied de Veluwe. Hoewel NP De Hoge Veluwe zeker niet de grootste attractie van Gelderland is, scoort het wel als hoogste in de verwijzingslijst van recreatieondernemers. Bij verwijzing naar dagattracties wordt namelijk in driekwart van de gevallen verwezen naar NP De Hoge Veluwe en de Apenheul. Omdat ook de verschillende “parkonderdelen” zoals Kröller-Müller (46%), Museonder (24%) en Buitenverblijf Jachthuis Sint Hubertus (14%) worden vernoemd is het promotionele belang van het gehele NP De Hoge Veluwe zelfs nog groter dan dat deze op het eerste oog lijkt.
Toegang tot internationale markt
Met NP De Hoge Veluwe (met zijn groot wild) en met name het Kröller-Müller (met de internationale icoon Van Gogh) heeft de provincie Gelderland een fantastische troef in de markt van het internationale toerisme. Ongeveer 25% van de bezoekers van NP De Hoge Veluwe komt uit het buitenland en bij het Kröller-Müller is dit zelfs ongeveer 40% (circa 125.000 internationale bezoekers per jaar).
Hoger woongenot
Kwaliteit van wonen komt voor zowel burgers als bedrijven steeds hoger op hun prioriteitenlijstje te staan. Garanties voor hoogwaardig groen, stilte, gezonde lucht, een leefbaar domein voor dieren en planten spelen daarbij een rol van toenemend belang. Met de aanwezigheid van NP De Hoge Veluwe is de waarborg voor lange tijd helder. Mensen begrijpen dat, hetgeen niet alleen blijkt uit onderzoek naar het woongenot maar nog pregnanter uit de betaalde kavel- en woningprijzen nabij NP De Hoge Veluwe.