Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Van den Hamlaan 8
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0228.BP2010LUNO0003-0301

4.4 Geluid

De mate waarin het geluid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het wegverkeer, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder. De Wet geluidhinder is sinds het einde van de jaren zeventig een belangrijk juridisch kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De kern van de wet is dat geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen), worden beschermd tegen geluidhinder uit de omgeving ten gevolge van wegverkeer, spoorweg en industrie. Het beschermen van bijvoorbeeld het woonmilieu gebeurd aan de hand van vastgestelde zoneringen. Door deze zoneringen is er sprake van een sterke link met de Wro. De naam 'Wet geluidhinder' doet vermoeden dat hier sprake is van een alles omvattende regelgeving, echter niet alle geluidsaspecten worden in de Wet geluidhinder geregeld. De belangrijkste onderdelen die in de Wet geluidhinder worden geregeld zijn:
  • Toestellen en geluidwerende voorzieningen;
  • Industrielawaai;
  • Wegverkeerslawaai;
  • Spoorweglawaai;
  • Geluidbelastingkaarten en actieplannen.  
De meest voorkomende vorm van geluidhinder is degene die wordt veroorzaakt door het wegverkeer. Zo stelt de wet, dat in principe de geluidsbelasting op woningen niet de 48 dB mag overschrijden. Indien nieuwe geluidsgevoelige functies worden toegestaan, stelt de Wet geluidhinder de verplichting akoestisch onderzoek te verrichten naar de geluidsbelasting ten gevolge van alle wegen, met uitzondering van 30 km wegen, op een bepaalde afstand van de geluidsgevoelige functie(s).
 
Onderhavig plan voorziet in de nieuwbouw van een aantal woningen en de herontwikkeling van bestaande bebouwing binnen bestaand bebouwd gebied. De geplande woningen worden in het kader van de Wet geluidhinder bestemd als een geluidgevoelig object. In de omgeving van het plangebied liggen een aantal wegen die mogelijk kunnen zorgen voor een onderzoeksverplichting. Echter de omliggende verkeerswegen zijn allemaal opgenomen in een toekomstig 30 km-gebied en zijn om die reden vrij van een onderzoeksverplichting.
 
Naast wegen dient er ook gekeken te worden naar andere geluidsbronnen, zoals spoorlijnen. De beoogde locatie is gelegen op meer dan 100 meter van het hart van de spoorlijn en dus buiten de geluidszone van de spoorlijn Ede-Amersfoort. Een ontheffing hogere grenswaarde is hierdoor niet aan de orde. Vanwege de ligging buiten de geluidszone is akoestisch onderzoek naar de geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer niet noodzakelijk.
 
Conclusie
In de omgeving van het plangebied zijn diverse wegen gelegen. De wegen rondom het plangebied zijn gelegen in een toekomstig 30 km gebied en zijn vrijgesteld van een geluidszone. Daarnaast ligt het plangebied op meer dan 100 m van de spoorlijn Amersfoort-Ede en buiten de geluidszone van de spoorlijn. Akoestisch onderzoek is niet noodzakelijk. Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de uitvoering van het plan.