Plan: | Laad- en loswal Rotra |
---|---|
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0221.BPL09004HBV-VA03 |
Samengevat houden de wijzigingen ten opzichte van het huidig gebruik het volgende in:
Huidig gebruik:
Het plangebied is nu in gebruik als primaire waterkering, oever en water. De vrachtwagens worden allen via de voorkant van het bedrijventerrein (Verhuellweg) het terrein van Rotra op gedirigeerd.
Wijzigingen gebruik:
Voor en op de primaire waterkering wordt een laad- en loswal aangelegd. De primaire waterkering zelf blijft in stand, daaraan vinden geen wijzingen plaats. De laad- en loswal heeft een oppervlakte van 7.000 m2. Aan de laad- en loswal meren maximaal twee schepen per week af. De aanmeertijden hiervoor liggen tussen 06:00-20:00 uur. Containers worden met behulp van een mobiele kraan geladen en gelost. Het huidige gebruik van deze oppervlakte is water. De bestemming 'waterstaatsdoeleinden' (artikel 5) en de dubbelbestemming 'waterkering' (artikel 9) laten de laad- en loswal niet toe.
Het opslagterrein wordt eveneens voor en op de primaire waterkering aangelegd. De primaire waterkering zelf blijft in stand. Het opslagterrein heeft een oppervlakte van 9.500 m2. Op het opslagterrein worden containers afkomstig van en bestemd voor het vervoer per schip opgeslagen. Het huidige gebruik van deze oppervlakte is oever en waterkering. De bestemming 'waterstaatsdoeleinden' (artikel 5) en de dubbelbestemming 'waterkering' (artikel 9) laten het opslagterrein niet toe. Vandaar dat een wijziging van dit bestemmingsplan noodzakelijk is om dit mogelijk te maken.
De Dode arm van de IJssel zal in het kader van deze voorgenomen ontwikkeling in opdracht van Rotra worden uitgebaggerd. Hierdoor is de oorspronkelijke functie van de Dode arm van de IJssel, een zwaaikom, weer goed bruikbaar. Een zwaaikom is een verbreding in het vaarwater waar voor grotere schepen gelegenheid is om op een veilige manier te keren.