direct naar inhoud van 3.1 Noodzaak van de laad- en loswal en de uitbreiding van het opslagterrein
Plan: Laad- en loswal Rotra
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0221.BPL09004HBV-VA03

3.1 Noodzaak van de laad- en loswal en de uitbreiding van het opslagterrein

3.1.1 Algemeen

Koninklijke Rotra is een 100 jaar oud familiebedrijf dat zich heeft ontwikkeld tot een bekend transportbedrijf in Nederland. Rotra heeft zich ontwikkeld tot een zogenaamd 'one stop logistics shop', dat wil zeggen, het leveren van alle benodigde producten en/of diensten door één leverancier vanaf één fysieke locatie. Rotra verzorgt expeditie door de lucht, over zee en over land, warehousing, value added activiteiten en supply chain management. Het bedrijf kent een gestage groei. Door de aanleg van een laad- en loswal en een eigen binnenvaartaansluiting zal het voor Rotra mogelijk worden om door gebruikmaking van een bestaande infrastructurele voorziening, namelijk de IJssel, ook in de toekomst een duurzame groei voor het bedrijf te kunnen bewerkstelligen. Verdere infrastructurele ingrepen of effecten op de wegen op en rondom en industrieterrein zijn niet nodig. De samenstelling van de vervoersstromen zal niet veranderen door de aanleg van de laad- en loswal. Er worden alleen containers op- en overgeslagen, er is geen sprake van de aanvoer, afvoer en opslag van bulkgoederen.

3.1.2 Vermindering toename verkeersbewegingen over de weg door aanleg laad- en loswal

Een deel van het nu al bestaande transport vindt na aanleg van de laad- en loswal plaats over het water. Hierdoor neemt het aantal vrachtbewegingen van en naar Rotra af. Containers die nu vanuit de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (ARA-havens) naar Doesburg worden vervoerd per vrachtwagen kunnen na aanleg van de laad- en loswal via de binnenvaart worden vervoerd.

Afhankelijk van het type schip dat afmeert bij Rotra kan gesteld worden, dat het aantal vrachtwagens dat vervangen kan worden door één binnenvaartschip ligt tussen de 30 en 97 vrachtwagens. Dit betekent 60 tot 194 minder vrachtwagenbewegingen per week. Vanuit Doesburg zullen alleen volle scheepsladingen worden vervoerd.

50% van de inkomende containers (via scheepvaart) zal binnen een staal van ± 25 km via de weg verder vervoerd worden. De overige 50% zal via de Rotra laad- en loswal verder per binnenvaart vervoerd worden aangevuld met lokale industrie (bijv. Ubbink en Gieterij Doesburg) en zendingen vanuit binnen de regio.

Er vindt alleen overslag plaats van vrachtwagen naar schip en v.v. Er vindt geen overslag plaats van het ene schip direct naar het andere schip. Wel kunnen containers die opgeslagen zijn en afkomstig zijn van een schip, weer geladen worden op een ander schip. Het laden vindt dan plaats vanuit de opslag. Er vindt geen opslag van gevaarlijke stoffen plaats, wel overslag. Dit houdt in dat deze stoffen maximaal 48 uur in depot worden geplaatst, voordat ze verder worden vervoerd.

3.1.3 Vergroten van opslagcapaciteit noodzakelijk bij aanleg laad- en loswal

Rotra heeft op dit moment onvoldoende opslagcapaciteit op het bedrijfsperceel. Door de realisatie van een opslagterrein op de bestaande waterkering kan dit structurele knelpunt worden verholpen. Op het opslagterrein zal containeropslag plaatsvinden. Het betreft hier met name kortdurende opslag voor de overslag (maximaal 2 dagen) en opslag van lege containers.