direct naar inhoud van 5.2 Planaspecten
Plan: Scholencluster Sweelinckstraat
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0213.BPEEKOM300004-on01

5.2 Planaspecten

5.2.1 Verkeer

Het plangebied wordt omringd door wegen en is daardoor vanaf elke kant goed bereikbaar. Aan de hand van de CROW-publicatie 272 (Verkeersgeneratie voorzieningen, d.d. december 2008, tabel 63), is de verkeersgeneratie bepaald. De locatie is gelegen in de rest bebouwde kom. De basisschool zal zo'n 285 leerlingen krijgen. Volgens de publicatie zullen per 10 leerlingen zo'n 6,4 verkeersbewegingen worden gegenereerd. Voor de hele school worden er dus 30 x 6,4 = 192,0 verkeersbewegingen worden gegenereerd. Op een werkdag is dat 1,4 x 192,0 = 268,8 verkeersbewegingen. Mogelijk zal er ook een kinderdagverblijf worden gerealiseerd, deze zal een vloeroppervlak hebben van 100 m2. Een kinderdagverblijf zal per 100 m2 33 verkeersbewegingen per weekdag generen; per werkdag 46 bewegingen. De totale verkeersgeneratie komt op 315 verkeersbewegingen.

Er is met name 's ochtends een overlap met de spitsperiode; in een periode van een half uur zo'n 100 verkeersbewegingen plaatsvinden, dat zijn er 3 à 4 per minuut. De school ligt midden in een woonwijk. Door onderhavige ontwikkeling neemt de verkeersintensiteit op de omliggende straat wel toe, maar is beperkt, omdat hier reeds een school aanwezig is. De toename is dusdanig dat er geen knelpunten zullen ontstaan.

5.2.2 Parkeren

Er is op basis van de Parkeernota een parkeerberekening gemaakt voor het plangebied. Er wordt per 30 leerlingen uitgegaan van 1 leraar en het plangebied is gelegen in de 'rest bebouwde kom'. Op basis van een verwacht leerlingaantal van 285 leerlingen zijn er 10 groepen en dus 10 leraren te verwachten. Hiervoor zijn 10,0 parkeerplaatsen nodig. Conform de CROW-publicatie ASVV (d.d. augustus 2012) is er voor een kinderdagverblijf per 100 m2 bruto vloeroppervlak 1,4 parkeerplaats nodig voor het personeel.

Het aantal benodigde Kiss & Ride plekken komt op basis van de berekeningsmethode uit de Parkeernota uit op:

  • Groep 1 t/m 3: 97 x (45%) x 0,5 x 0,75 = 16,4
  • Groep 4 t/m 8: 188 X (22,5%) x 0,25 x 0,85 = 9,0
  • Kinderdagverblijf: 15 x (65%) x 0,25 x 0,75 = 1,8

In totaal moeten dus minimaal 10 + 1,4 + 27,2 = 38,6 is afgerond 39 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Hiervoor is voldoende ruimte aanwezig in het plangebied en de directe omgeving.

Het parkeren ten behoeve van het personeel dient conform gemeentelijk beleid op eigen terrein plaats te vinden. Hiervoor is een parkeerkoffer aan de zuidoostzijde van de locatie gepland met 12 parkeerplaatsen, ontsloten vanaf de Sweelinckstraat. De parkeervoorziening is zo gesitueerd dat eventuele uitbreiding hiervan (op termijn) mogelijk blijft.

Het parkeren voor halen en brengen vindt grotendeels plaats op de schoollocatie door middel van een Kiss & Ride-zone (22 parkeerplaatsen). De inrit van de K&R is gelegen aan de Vivaldistraat met een uitrit aan de Beethovenstraat, in het verlengde van de tegenovergelegen woonstraat. Gedurende de schooldag is de K&R onderdeel van het schoolplein, waardoor efficiënt ruimtegebruik plaatsvindt.

Verdere uitbreiding van de K&R-zone is gezien de vorm en omvang van de locatie niet mogelijk. Tevens zou dit een aantasting van het groene karakter van de locatie betekenen. Langs de Beethovenstraat zijn in voldoende mate parkeerplaatsen aanwezig om de (resterende) parkeerbehoefte op te vangen. De omliggende woningen zijn niet direct aan de Beethovenstraat gelegen, tussen de Beethovenstraat en deze woningen zijn reeds parkeervoorzieningen gelegen. De parkeerplaatsen aan de Beethovenstraat zijn derhalve te beschouwen als een overcapaciteit. Dit maakt het mogelijk om ten behoeve van halen en brengen ook gebruik te maken van deze parkeerplaatsen. Aan weerszijden van de uitrit van de K&R-zone zijn hiervoor 9 parkeerplaatsen te benutten (dus een extra capaciteit van 3 parkeerplaatsen ten opzichte van de resterende behoefte).

Hiermee wordt ruim voldaan aan de parkeerbehoefte. Aangezien de bestaande school volledig gebruik maakt van parkeren in het openbare gebied, zal de parkeerbehoefte in de omliggende woonstraten zelfs afnemen. Het opstellen van een parkeerbalans is in deze situatie niet noodzakelijk. Indien bij de nadere uitwerking van de plannen zou blijken dat meer parkeerplaatsen in het openbare gebied gepositioneerd moeten worden, dan is mogelijk het opstellen van een parkeerbalans noodzakelijk.

Doordat de benodigde parkeervoorziening in een compact gebied gerealiseerd wordt, vindt zo min mogelijk zoekverkeer plaats. Eventueel zou aanvullend in de Sweelinckstraat en een deel van de Vivaldistraat éénrichtingverkeer kunnen worden ingesteld.