direct naar inhoud van 5.1 Uitgangspunten
Plan: Scholencluster Sweelinckstraat
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0213.BPEEKOM300004-on01

5.1 Uitgangspunten

Er is een 'Nota van Uitgangspunten' (Pouderoyen Compagnons, nr. 096-015, d.d. oktober 2012) opgesteld. In deze nota zijn de kansen voor het plangebied in beeld gebracht en zijn ruimtelijke randvoorwaarden opgesteld. Hierbij geldt de huidige ruimtelijke opzet van een solitair gebouw in een groene setting als belangrijk uitgangspunt.

Situering: markant element aan de Beethovenstraat

De school dient een herkenbaar en markant element tussen het groen te zijn in de oksel van de ontsluitingsas van de naoorlogse stempel woonwijk.

Bouwmassa

De bebouwing bestaat uit geschakelde bouwmassa's en oriënteert (hoekverdraaiing) zich met de hoofdmassa (bij voorkeur twee bouwlagen) op de Beethovenstraat. Hiermee wordt de solitaire ligging in het centrum van de wijk benadrukt.

De bebouwing aan de Sweelinckstraat is ondergeschikt in vorm en uitstraling. Het schoolgebouw onderscheidt zich van de omliggende woonwijk in uitstraling en architectuur.

Rooilijn

De rooilijn loopt aan alle zijden evenwijdig aan de omgeving en mag verspringen.

Schoolplein

De hoofdfunctie van het schoolplein is spelen. Overige functies (bijvoorbeeld fietsparkeren) zijn ondergeschikt. De inrichting van het plein dient aanleiding te geven voor spelen. Het plein wordt omsloten met veel groen, op het plein zelf staan enkele bomen.

Fietsparkeren

Fietsparkeren dient op het terrein van het onderwijscluster te worden opgelost en is dicht bij de entree van het schoolplein gesitueerd. Het benodigde oppervlakte mag geen deel uitmaken van het speelterrein.

Parkeren

Parkeren van het personeel moet in principe op eigen perceel. Voor het halen en brengen van de scholieren moet een veilige “kiss & ride-zone” komen, dit voor de veiligheid van de kinderen en het overige verkeer.

Speelplek

De openbare speelplek aan de westzijde van het plangebied wordt bij voorkeur behouden. Het is wel wenselijk de inrichting meer open te maken, waardoor het beter opvalt binnen de groene setting. Verder is het een gedachte dat het mede gebruikt kan worden door de school.