direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en infrastructuur
Plan: Eerbeekse Enk
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0213.BPEEKOM300002-on01

4.6 Verkeer en infrastructuur

De bestaande verkeersstructuur wordt niet gewijzigd. De woningen worden gebouwd in een 30 km gebied. De verkeersveiligheid wordt geborgd door verkeersremmende maatregelen in de vorm van drempels en verhogingen (met name ook ter plaatse van kruispunten). De rijweg en parkeerplaatsen blijven wel eigendom van Sprengenland Wonen en hiermee hebben zij tevens de verantwoordelijkheid over het beheer en onderhoud ter plaatse. Ter plekke zal dit voor omwonenden duidelijk worden door de plaatsing van borden.

Voor het parkeren is de Parkeernota d.d. 28 juni 2007 van de gemeente aangehouden. In deze nota wordt voor de berekening van de parkeer norm verwezen naar het CROW.

Bij de berekeningen van het CROW wordt uitgegaan van goedkope woningen. De parkeernorm zal dan 1,5 zijn waarvan 0,3 voor bezoekers Bij 93 nieuwe woningen betekent dat in totaal 140 parkeerplaatsen noodzakelijk zijn. Het stedenbouwkundig plan voorziet in 140 parkeerplaatsen en voldoet aan deze normering.

Bij alle hoekwoningen is het mogelijk om naast de woning te parkeren. Op een aantal locaties waar achter de woningen voldoende ruimte is zoals aan de Poelkampstraat, Enkweg en een deel van de Volmolenweg zijn achter de woningen ruime parkeervoorzieningen aangebracht. De toegang tot deze parkeerruimtes is zodanig vormgegeven dat het geen openbaar karakter krijgt waardoor vreemden niet zo snel deze ruimtes zullen betreden en er een zekere mate van sociale controle ontstaat.

Voor een zestal woningen (Volmolenweg) blijft het parkeren aan de straat gehandhaafd. Aan de Kloosterstraat is op verzoek van de bewoners aan de noordwest zijde van de straat ruimte gemaakt voor langs parkeren. De woningen zijn daarvoor wat naar achter geplaatst.