direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Zuidelijke Structuurweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0209.BPzstructuurweg-vadf

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Landschapsontwikkelingsplan

Met het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) wordt gestreefd naar een verhoging van de landschappelijke kwaliteit van het buitengebied. Daarbij staat behoud en ontwikkeling van de streekeigen identiteit, verscheidenheid en beleving van het landschap voorop. Het LOP vormt een toetsingskader voor de diverse ontwikkelingen in het landschap, die voortvloeien uit een integraal gebruik van het buitengebied. De landschapsstructuur biedt een landschappelijk kader voor de verschillende ontwikkelingen. Voor de geplande Zuidelijke Structuurweg komt de leesbaarheid van het landschap naar voren als landschappelijk kader.
Versterking van dit kader door de oorspronkelijke Elsenpas te benadrukken is in de geest van het landschapsontwikkelingsplan.

Aangaande flora en fauna staan er geen specificeringen in voor het plangebied. Maar omdat er nu de mogelijkheid is tot structuurversterking en een betere ecologische toegankelijkheid van het gebiedt geldt het nieuwe plan als een positieve ontwikkeling die past binnen het LOP.

3.3.2 Vigerend bestemmingsplan

Voor het onderhavige plangebied vigeert het bestemmingsplan Buitengebied, vastgesteld door de gemeenteraad op 22 april 1997, zoals dat is goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Gelderland op 2 december 1997 en onherroepelijk geworden op 22 april 1998.

Binnen dat plan zijn aan de gronden de bestemmingen "Verkeersdoeleinden" (voor de Schoenaker en de aansluiting op de Elsenpas) en "Agrarisch gebied" toegekend en de nadere aanduiding "komgebied". De Elsenpas en de erftoegangsweg aan de zuidkant blijft deels gehandhaafd. Daarnaast wordt een nieuwe gebiedsontsluitingsweg gerealiseerd.
Het nieuwe weg(en)ontwerp en de situering hiervan past niet geheel in het bestemmingsplan. Om de aanleg mogelijk te maken is onderhavig bestemmingsplan opgesteld.

3.3.3 Verkeerscirculatieplan

De gemeente Beuningen is een groeiende gemeente waardoor ook het verkeer toeneemt. Dit heeft grote gevolgen voor de gehele verkeerssituatie in de gemeente. Zowel de verkeersveiligheid als de verkeersleefbaarheid kan hierdoor in gevaar komen. Voordat maatregelen getroffen kunnen worden is het belangrijk om een toekomstvisie te hebben voor de verkeerscirculatie. Op basis van deze toekomstvisie kan dan het verkeerskundig beleid voor de komende jaren opgesteld worden.

Duurzaam Veilig

De aanleiding voor het verkeerscirculatieplan is het beleid "Duurzaam Veilig" van de rijksoverheid. Het doel is het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Een middel om dit doel te bereiken is de snelheid verlagen. Door de wegen in categorieën in te delen weten weggebruikers welke snelheid op de weg is toegestaan.
Er zijn drie verschillende categorieën wegen: stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen.

  • Stroomwegen zijn de snelwegen met een maximale snelheid van 100 of 120 km / uur.
  • Op een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom mag men 50 km per uur rijden. Buiten de bebouwde kom is dit 80 km per uur. Scheiden van verkeerssoorten is daarbij een belangrijk kenmerk. Bij deze categorie wegen moeten volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig vrij liggende fietspaden worden gecreëerd om scheiding van verkeerssoorten mogelijk te maken.
  • Voor erftoegangswegen geldt een maximale snelheid van 30 km per uur binnen de bebouwde kom, en 60 km per uur buiten de bebouwde kom. Voor deze wegen is menging van verkeerssoorten mogelijk. In het buitengebied van de gemeente Beuningen zijn alle wegen inmiddels als 60 km ingericht. Problemen als sluipverkeer en snelheid worden door het inrichten van een 60 km / uurzone opgelost dan wel voorkomen.

Scenariokeuze

In samenwerking met een begeleidingsgroep is een voorstel voor het verkeerscirculatieplan gemaakt waarin een centrale as (Wilhelminalaan) met een nieuwe structuurweg aan de zuidzijde van Beuningen (tussen de Wilhelminalaan en de Schoenaker) de gebiedsontsluitingswegen zijn.

De raad heeft het verkeerscirculatieplan in 2003 vastgesteld. De Wilhelminalaan, de Leigraaf, en de Van Heemstraweg worden een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Dat wil zeggen dat daar 50 km per uur gereden mag worden. De overige wegen binnen de bebouwde kom van Beuningen worden in de toekomst 30 km / uurwegen. De Schoenaker is een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom waarvoor een snelheid geldt van 80 km per uur.

Daarnaast benadrukt de raad dat zij de oostelijke en zuidelijke ontsluitingswegen erg belangrijk vindt. Met een motie is besloten dat zolang de ontsluiting in het zuiden en/of het oosten van Beuningen niet is geregeld, de wegen Burgemeester Geradtslaan, Houtduiflaan, Burgemeester Van Suchtelenstraat, Burgemeester Geradtslaan en Haagstraat niet als 30 km-zone worden ingericht. De maximumsnelheid blijft daar voorlopig dus 50 km per uur.
Door de aanleg van de Zuidelijke Structuurweg en de Oostelijke Structuurweg kunnen de Lindenstraat, Houtduiflaan, Burgemeester Geradtslaan, Haagstraat en Burgemeester van Suchtelenstraat wel als 30 km-zone worden ingericht. De Oostelijke ontsluitingsweg wordt in 2009/ 2010 gerealiseerd.

Met het voorstel tot categorisering wordt voldaan aan de hoofddoelstelling van het verkeerscirculatieplan: het verbeteren van het woongenot en het realiseren van een goede bereikbaarheid van woningen en voorzieningen waarbij de verkeersveiligheid centraal staat. Dit heeft ertoe geleid dat het aantal 30 km / uurgebieden binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk is uitgebreid.

Deze toekomstvisie uit het Verkeerscirculatieplan voor de kern Beuningen zal als basis dienen voor het verkeersveiligheidsbeleid vastgelegd in het Verkeersveiligheidsplan.

Al met al kan worden gesteld dat de geprojecteerde weg en daarmee het bestemmingsplan dat in de realisering voorziet, bijdraagt aan de uitvoering van het gemeentelijk verkeersbeleid.