vastgesteld |
NL.IMRO.0203.4016-0002 |
Bij externe veiligheid gaat het om het risico op een ongeval waarbij een gevaarlijke stof aanwezig is. Het beleid voor externe veiligheid is gericht op het beheersen van risico's die mensen lopen door opslag, productie, gebruik en vervoer van gevaarlijke stoffen in hun omgeving. De risico's moeten aanvaardbaar zijn. Met het oog daarop heeft de rijksoverheid risiconormen vastgesteld waarmee bedrijven, wegbeheerders en vervoerders, maar ook gemeenten en provincies, rekening dienen te houden. Voor situaties waarbij het ontwikkelingsgebied binnen het invloedsgebied van een risicobron ligt, moet het resultaat van een risicoanalyse getoetst worden aan de gestelde risiconormen.
Op de signaleringskaart van de gemeente Barneveld is te zien dat in de omgeving van het plangebied een aantal risicobronnen is gelegen. Daarnaast is het parcours van de waterskibaan gedeeltelijk gelegen binnen een invloedsgebied weg en spoor. Op de Risicokaart.nl is ook nog, naast de rijksweg A1 en de spoorlijn, een propaantank op het perceel Stroetweg 9 in Voorthuizen met een risicocontour 10-6 van 25 meter als risicobron aangegeven. Een risicoanalyse moet uitwijzen of voldaan wordt aan de gestelde risiconormen.
Risicoanalyse/ berekening PR en GR
Uit de nieuw uitgevoerde risicoberekening met RBM II (versie 2.0.0, build 270) blijkt dat de waterskibaan ruim buiten de risicocontour van 10-6 per jaar voor het plaatsgebonden risico van de Rijksweg A1 ligt. Voor realisatie van de waterskibaan wordt per kilometer een maximaal groepsrisico van 0,09 maal de oriënterende waarde berekend. Na realisatie van de waterskibaan wordt eveneens een maximaal groepsrisico (per km) van 0,09 maal de oriënterende waarde berekend. Hieruit volgt dat de waterskibaan geen invloed heeft op de hoogte van het groepsrisico en daarmee geen verdere verantwoording van het groepsrisico noodzakelijk is.
De afstand van de planlocatie tot de eerder aangehaald propaantank is circa 400 meter en is vanwege deze afstand niet relevant voor onderhavig plangebied. De afstand van de planlocatie tot het BRZO bedrijf Denka International aan de Hanzeweg 1 op het bedrijventerrein Harselaar is met circa 900 meter dusdanig groot dat het groepsrisico ten gevolge van dit bedrijf niet vergroot wordt. Daarnaast is gekeken of de ligging van het bedrijventerrein Harselaar Driehoek van invloed is op de waterskibaan. Gezien de ligging van dit te realiseren bedrijventerrein aan de zuidzijde van de rijksweg A1 dient bij de berekening in ieder geval rekening te worden gehouden met de hier (toekomstig) aanwezige bevolking. Uit de notitie is gebleken dat de waterskibaan qua externe veiligheid geen essentiële belemmering vormt voor eventuele toekomstige bedrijven op dit nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein.
De notitie met het advies over het aspect externe veiligheid van het Servicebureau Gemeenten is als Bijlage 3 bij deze ruimtelijke onderbouwing gevoegd.
Advies VVGM
Naar aanleiding van het advies van de Brandweer gemeente Barneveld is het plan voorgelegd aan de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). Bij brief van 16 juli 2012 met kenmerk 120716-0015 is advies uitgebracht. Daarin is aangegeven dat in de omgeving een drietal risicobronnen is gelegen, te weten de rijksweg A1, de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn en een propaantank bij Pitch & Putt Voorthuizen. De propaantank ligt op circa 400 meter van de recreatieplas en is vanwege deze afstand niet relevant voor onderhavig plangebied. De spoorlijn ligt op circa 300 meter en de snelweg op circa 100 meter. De effectafstanden ingeval van een incident op het spoor of de snelweg reiken (net) over de recreatieplas. Het beoogde ontvangstgebouw ligt buiten de effectafstanden. Gelet op de beoogde doelgroep zal het overgrote deel van de aanwezige mensen zelfredzaam zijn. Er is door de VGGM aangegeven dat niet te verwachten valt dat bij een incident de mogelijkheden voor de hulpdiensten in het recreatiegebied zullen worden overstegen.
Het aspect externe veiligheid vormt daarmee geen belemmering voor de uitvoering van het onderhavige projectafwijkingsbesluit.