direct naar inhoud van 4.3 Gemeente
vastgesteld
NL.IMRO.0203.4008-0002

4.3 Gemeente

Structuurvisie Kernen Barneveld 2022

De gemeenteraad heeft op 22 november 2011 de "Structuurvisie Kernen Barneveld 2022" vastgesteld. De structuurvisie legt de gemeentelijke visie op de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van het eigen grondgebied vast. Het bestemmingsplan zal hier binnen moeten passen. De structuurvisie bevat een uitvoeringsprogramma. Hierin laat de gemeente zien hoe het voorgenomen beleid gerealiseerd zal worden. In de structuurvisie is een groot aantal ruimtelijke projecten opgenomen, waarvoor investeringen in de openbare ruimte noodzakelijk zijn. Ook is er een groot aantal lopende en potentiële bouwmogelijkheden.

Op de kaart behorende bij de structuurvisie ligt de plan locatie in een gebied dat is aangeduid als bestaand bedrijventerrein. Preciezer aangeduid ligt de locatie op de rand van het bedrijventerrein Harselaar dat grenst aan de A1. Tussen het bedrijventerrein en de A1 zijn in de toekomst geen uitbreidingen mogelijk vanwege de ligging van de A1.

Het ingekomen verzoek is in overeenstemming met deze structuurvisie.

Reclamebeleid

Deze zone is in de Notitie reclamebeleid gemeente Barneveld (juni 2012) aangewezen voor plaatsing van grote reclamemasten met een hoogte tot 30 meter.

Voor plaatsing van grote reclamemasten gelden de volgende richtlijnen:

  • Geen plaatsing in het buitengebied van de gemeente Barneveld;
  • Alleen toegestaan in zones direct langs rijkswegen voor zover deze zones zijn gelegen tussen de rijkswegen en de bestaande industrieterreinen De Harselaar en De Briellaerd;
  • Een zo beperkt mogelijke afstand tot de rijksweg in overleg met Rijkswaterstaat in verband hun rooilijnenbeleid (voor A1 een minimumafstand van 50 meter uit de as van de dichtstbijgelegen rijbaan);
  • Een zodanige situering dat er vrij zicht is op de masten vanaf de rijksweg (over een voldoende lengte);
  • Een onderlinge afstand tussen masten van tenminste 1000 meter (afwijkingsmogelijkheid van 10% als een goede situering dit noodzakelijk maakt);
  • Niet afleidend en zicht beperkend opgesteld in verband met de verkeersveiligheid;
  • Geen plaatsing op locaties met hoge bomenrijen direct langs de snelweg en geen plaatsing op locaties waar slechts masten met een hoogte van meer dan de in deze notitie genoemde maximale hoogte nodig is om zichtbaar te blijven.

Het verzoek past binnen het hierboven genoemde beleidskader van het gemeentelijke reclamebeleid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.4008-0002_0003.jpg"

Figuur 3: ligging zone grote reclamemasten.

Aan de mast zelf worden de volgende eisen voor vormgeving en verlichting gesteld:

  • Vanuit oogpunt van de landschappelijke waarde van het omliggende gebied wordt de maximale hoogte gesteld op 30 meter (mast + reclameplaat), met een beperkte mogelijkheid tot overschrijding (10%) indien de zichtbaarheid op de specifieke locatie dit vereist. De situering en omvang is zodanig dat woongebieden geen directe visuele overlast ervaren;
  • Per locatie moet ad hoc gekeken worden naar de dimensionering en vormgeving van de reclamemast, afhankelijk van de specifieke ruimtelijke situatie. Ook afhankelijk van de locatie en de zichtbaarheid vanaf de omgeving kunnen per mast een, twee of drie reclameplaten worden aangebracht; respectievelijk aan één zijde, twee zijden, of in een driehoeksvorm aan drie zijden;
  • De reclame-uiting op de reclamemast dient statisch van aard te zijn. Wisselende of rollende reclame (lichtkrant) is niet toegestaan. Verlichting in de avond en nacht is toegestaan met uitzondering van de (achter)zijden die richting geconcentreerde woonbebouwing zijn gericht;
  • Bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning zal een verlichtingsplan overlegd moeten worden. In dit plan moet worden aangetoond dat de reclame geen hinder oplevert voor omwonenden door directe instraling in de woningen. Het lichtniveau van de reclame mag het heersende lichtniveau in de omgeving niet overschrijden. Daarnaast moet uit het plan blijken, dat het energiegebruik zoveel mogelijk wordt beperkt door de toepassing van energiezuinige, duurzame verlichting en indien mogelijk het uitschakelen van de verlichting op minder rendabele tijden;
  • Met een zichtlijnenstudie moet worden aangetoond wat de effecten op de omgeving zijn. Aanvullend zijn eventueel maatregelen voor een goede landschappelijke inpassing gewenst, zoals het aanbrengen van afschermend groen voor de afscherming op grotere afstand;
  • De gemeente kan eisen stellen aan het soort reclame-uitingen, opdat ongewenste (aanstootgevende) reclame-uitingen geweerd kunnen worden (reclame voor alcoholische dranken en tabaksproducten zijn niet toegestaan en de uiting mag geen onwelvoeglijke of onzedelijke taal of afbeeldingen bevatten).

De aangevraagde reclamemast bevat naar twee zijden gericht reclame-uitingen, de panelen staan haaks op de rijrichtingen van de A1. De reclame "borden" worden niet aangelicht omdat het schermen zijn met LED verlichting. De LED verlichting wordt zo ingesteld dat deze zich aanpast aan de sterkte van het omgevingslicht. Volgens de huidige kennis is de toepassing van LED verlichting duurzaam vanwege het lage stroomverbruik, de lange levensduur en weinig afvalstoffen bij vervanging.

De reclamemast zelf wordt niet aangelicht. Hierdoor wordt de lichtuitstoot naar de omgeving beperkt. In de nabijheid van het plangebied staan geen woningen. De dichtst bijgelegen woningen staan op een afstand van ruim 350 meter ten noordwesten van de A1, achter een groensingel.

In paragraaf 5.12 wordt ingegaan op veiligheidsaspecten en dan met name de verkeersveiligheid.