Plan: | Columbiz Park |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0203.1118-0002 |
Kompas naar 2015, structuurvisie gemeente Barneveld 2015 (april 2003)
In de structuurvisie voor het gemeentelijk grondgebied zijn de gewenste ontwikkelingen tot 2015 beschreven. Voor de ontwikkeling van het station Barneveld Noord is volledig aangesloten op het genoemde provinciale beleid van de Netwerknota Openbaar Vervoer en de nota 'Nieuwe stations in Gelderland'.
In de structuurvisie worden de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het transferpunt geduid. Zo wordt het belang van activiteiten zoals extra kantoorontwikkeling, servicevoorzieningen en andere commerciƫle activiteiten rondom het station aangegeven om een optimale benutting van de potenties van het station te bereiken. Zo vindt een verbetering plaats van de bereikbaarheid van het station Barneveld Noord en wordt de verkeersdruk op de Baron van Nagellstraat verminderd.
Ten aanzien van de bereikbaarheid en de veiligheid wordt een ongelijkvloerse kruising voorgestaan van de Baron van Nagellstraat met het spoor. Deze randvoorwaarden zijn uitgewerkt in de Planstudie Transferpunt Barneveld Noord.
Nota Kantoren op Harselaar: the sky is the limit? (1999)
Naar aanleiding van een toename in initiatieven om op Harselaar Oost en West zelfstandige kantoren te realiseren heeft de gemeente in de nota 'Kantoren op Harselaar: the sky is the limit?' de gevolgen, mogelijkheden en wenselijkheden in beeld gebracht van de komst van kantoren op de Harselaar.
Geconcludeerd wordt dat vestiging van kantoren op Harselaar in ieder geval verkeersproblemen oplevert. Deze dienen te worden voorkomen, zeker zolang er omtrent oplossingen met betrekking tot de afwikkeling van verkeer geen zekerheid bestaat en er nog geen daadwerkelijke maatregelen zijn getroffen.
Uit het rapport blijkt dat een kantoorontwikkeling langs de Baron van Nagellstraat stedenbouwkundig verantwoord werd geacht. Inmiddels zijn de maatregelen voor een betere afwikkeling van het verkeer, de verplaatsing van het station Barneveld-Noord en de bouw van het transferium een feit, waarmee met een daadwerkelijke realisatie van kantoren op deze plaats zonder bezwaren een start kan worden gemaakt.
In paragraaf 2.3.3 worden de uitkomsten van het onderzoek naar de verkeersafwikkeling rondom de Harselaar nader beschreven. In het stedenbouwkundig plan zijn de aanbevelingen als randvoorwaarden meegenomen en samen met de gemeente verder uitgewerkt.
Nota toelatingsbeleid detailhandel op perifere plaatsen voor de kern Barneveld (1999)
In deze nota wordt geconcludeerd, dat met detailhandel op perifere plaatsen terughoudend dient te worden omgegaan. Uitgangspunt is het handhaven van de winkelfunctie in het bestaande centrum van Barneveld. Voor de Harselaar betekent dit dat hier de komst van detailhandel ongewenst is. Onderhavig plan laat dan ook geen (perifere) detailhandel toe. Uitzondering hierop is de vestiging van stationsgerelateerde detailhandel in het transferium nabij het station.
Structuurvisie 2009
Op 20 januari 2009 heeft de raad de Structuurvisie 2009 vastgesteld. Met de structuurvisie beoogt de gemeente primair de in (een uitwerking van) het provinciale Streekplan 2005 opgenomen "zoekzones voor verstedelijking", waarbinnen toekomstige uitbreidingen van woon- en werkgebieden en maatschappelijke voorzieningen moeten worden gevonden, in het gemeentelijke ruimtelijke beleid te implementeren. Deze uitbreidingslocaties zijn noodzakelijk om op termijn te kunnen voldoen aan de vraag naar voldoende ruimte voor wonen, werken en voorzieningen, met als doel ook in 2019 nog op een prettige manier te kunnen wonen, werken en recreƫren. Voor een groot deel waren de "zoekzones" reeds als beoogde uitbreidingslocaties opgenomen in de gemeentelijke structuurvisie "Kompas naar 2015".
In de structuurvisie staat: "De herontwikkeling van Harselaar Centraal tot een hoogwaardig bedrijvenpark hang nauw samen met de ontwikkelingen rondom het Transferium en het beoogde intercitystation. Dit versterkt de representatieve waarde van het plangebied. Het plangebied biedt ruimte voor maximaal 85.000 m2 b.v.o kantoren en bedrijven.".