direct naar inhoud van 5.9 Verkeer
Plan: Baron van Nagellstraat III
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1061-0003

5.9 Verkeer

De ontwikkeling van een bouwmarkt aan de Verbindingsweg heeft verkeersbewegingen tot gevolg. De vraag is of de verkeersbewegingen effect hebben op het geheel van verkeersbewegingen en parkeerbelasting in de omgeving van de locatie.

Verkeersgeneratie

De voorgenomen ontwikkeling houdt in dat de huidige caravanopslag en –stalling wordt beëindigd. In de huidige situatie biedt de stalling ruimte voor ongeveer 40 caravans. Op een drukke dag worden maximaal 5 caravans opgehaald of afgeleverd. De caravanstalling genereert daarmee ongeveer 10 motorvoertuigbewegingen op een drukke dag. Deze berekeningen zijn gemaakt op basis van informatie over het functioneren van de stalling, en zijn samen met de uitgangspunten opgenomen in de bijlage.

De ondernemer is van plan op het terrein een bouwmarkt te realiseren. De bouwmarkt krijgt een bruto vloeroppervlak van 999 m². Een bouwmarkt van een dergelijke omvang leidt op een werkdag tot een verkeersgeneratie van ruim 300 motorvoertuigbewegingen per etmaal. De berekening is gemaakt op basis van kencijfers van CROWwww.verkeersgeneratie.nl en samen met de uitgangspunten opgenomen in de bijlage.

Tabel 1: Verkeersgeneratie huidige en toekomstige situatie

  Omvang   Werkdag
(mvtgbew/etm)  
Weekdag
(mvtgbew/etm)  
Zaterdag
(mvtgbew/etm)  
Huidig: caravanstalling   40 caravans   10   10   10  
Toekomstig: bouwmarkt   999 m² bvo   312   295   505  
Toename     302   285   495  

Verkeersbewegingen van en naar de locatie zullen zich verdelen over omliggende straten en wegen. In de bijlage is een tabel opgenomen, met de inschatting van deze verdeling. Aan de hand van deze verdeling zijn de etmaalintensiteiten op omliggende wegen voor diverse toekomstige jaren berekend op basis van etmaalintensiteiten van de gemeente Barneveld (zie bijlage).

Tabel 2: Verkeersintensiteiten werkdag (excl. en incl. ontwikkeling)

  2010   2010   2020   2020  
    (incl. ontwikk)     (incl. ontwikk)  
Verbindingsweg (ri noordwest)   1992   2083   2200   2291  
Verbindingsweg (ri zuidoost)   1992   2203   2200   2412  
Baron van Nagellstraat (N303) (ri noord)   17067   17173   20380   20485  
Baron van Nagellstraat (N303) (ri zuid)   17067   17173   20380   20485  

Het aantal voertuigverplaatsingen dat door de ontwikkeling wordt gegenereerd, zorgt voor een toename van de etmaalintensiteit op de Verbindingsweg met ongeveer 100 motorvoertuigbewegingen op een gemiddelde werkdag, op het gedeelte tussen de planlocatie en de Hoofdstraat (N303). Deze toename is merkbaar aangezien de Verbindingsweg het karakter heeft van een erfontsluitingsweg en met name aanliggende (agrarische) bedrijven en woningen ontsluit. De toename van de intensiteit op de Verbindingsweg vormt echter geen probleem voor de veiligheid en doorstroming op deze weg. De te verwachten intensiteit van ruim 2000 motorvoertuigen op een werkdag in 2010 en bijna 2300 motorvoertuigen op een werkdag in 2020, passen bij de inrichting en de functie van de Verbindingsweg. Op een erftoegangsweg zijn intensiteiten te verwachten van enkele honderden voertuigen per dag tot 5000 à 6000 mvtg, afhankelijk van de functie in de verkeersstructuur van een kern.

De invloed van de verkeersgeneratie van de ontwikkeling op de verkeersintensiteit op de Baron van Nagellstraat (N303) is beperkt. In het jaar 2003 rijden op een gemiddelde werkdag ruim 15.000 mvtg/etm over deze weg. Uitgaande van een gemiddelde groei van bijna 2% per jaar, zijn er in 2010 ongeveer 17.100 mvtg/etm te verwachten. Na de ontwikkeling van de bouwmarkt neemt dit toe tot circa 17.200 mvtg/etm, een groei van ongeveer 100 motorvoertuigbewegingen per werkdag oftewel 0,5%. Dit is een beperkte toename van de verkeersintensiteit op de Baron van Nagellstraat (N303). Daarnaast ligt het piekmoment van bezoek aan de bouwmarkt op een gemiddelde zaterdag. Volgens verkeersgegevens van de provincie Gelderland kent de Baron van Nagellstraat (N303) op weekenddagen een lagere verkeersintensiteit dan op werkdagen. Op de Baron van Nagellstraat (N303) worden geen problemen verwacht voor de verkeersafwikkeling als gevolg van de ontwikkeling van de bouwmarkt.Het aspect verkeer vormt geen belemmering voor de realisering van het onderhavige project.

Parkeren

Een bouwmarkt zorgt voor een vraag naar parkeerplaatsen. De berekening van de parkeerbehoefte van de functie is gebaseerd op parkeerkencijfers van het CROW. Op basis hiervan heeft de geplande bouwmarkt een parkeerbehoefte van minimaal 22 en maximaal 27 parkeerplaatsen. Op het perceel zijn 29 parkeerplaatsen gepland. Dit aantal is voldoende om de parkeerbehoefte van de geplande bouwmarkt op te vangen.