Plan: | Bestemmingsplan Ziekenhuis Rijnstate |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.774-0301 |
Algemeen
Het bestemmingsplan voorziet naast de uitbreiding van het ziekenhuis, tevens in een verbetering van de parkeersituatie. Deze verbetering is niet alleen kwantitatief (door het uitbreiding van de parkeercapaciteit) maar ook kwalitatief (door het mogelijk maken van een landschappelijk ingepaste bovengrondse parkeergarage aan de oostzijde en een ondergrondse parkeergarage aan de westzijde). Om de toekomstige parkeerbehoefte en gewenste parkeersituatie te bepalen is onderzoek verricht7.
Huidige situatie
Vanuit de actuele parkeerexploitatie kan een beeld worden verkregen van de huidige parkeersituatie.
Het parkeerareaal op het ziekenhuisterrein is gedeeltelijk bestemd voor bezoekers en deels voor personeel. Deze verdeling is in onderstaande tabel aangegeven. In totaal zijn er 1.489 parkeerplaatsen aanwezig.
Parkeerlocatie | Capaciteit | ||
P1 (parkeergarage) | 461 | ||
P2 | 199 | ||
P3 | 150 | ||
P4 | 220 | ||
P5 | 153 | ||
P6 | 110 | ||
ARTI | 120 | ||
P - SEH | 48 | ||
Overig terrein | 28 | ||
Totaal Rijnstate + ARTI | 1.489 |
Parkeeroverzicht huidige situatie
Nieuwe situatie
De functionele ontwikkelingen die nu worden voorzien, hebben voor een deel een toename van de parkeerbehoefte tot gevolg. Een deel van de ontwikkelingen heeft betrekking op het ‘ruimer en kwalitatief beter huisvesten’ van medische functies, zonder dat hier meer bezoek en dus meer parkeervraag door wordt gegenereerd. Vanuit de praktijksituatie is de parkeerbehoefte van Rijnstate, in de huidige situatie met het huidige parkeerbeleid en de huidige parkeermogelijkheden, uit te drukken als 1,85 parkeerplaats per 100m2 bvo. Voor meer uitleg over de parkeernorm wordt verwezen naar de rapportage Ziekenhuis Rijnstate Parkeren en verkeer uit 20118zoals opgenomen in bijlage 9.
In de huidige situatie bedraagt het bruto vloeroppervlak van Rijnstate (exclusief ARTI) ca 72.000 m2, op grond van dit bestemmingsplan wordt het ziekenhuis uitgebreid met ca 16.000 m2. Het totale oppervlak bedraagt in de nieuwe situatie 88.000 m2. Op grond van de parkeernorm van 1.85 per 100 m2, zijn in de nieuwe situatie 1.628 parkeerplaatsen nodig. Inclusief de 120 parkeerplaatsen voor ARTI bedraagt het totaal aan benodigde parkeerplaatsen ongeveer 1.750. In de nieuwe situatie wordt uitgegaan van de volgende parkeerlocaties:
Parkeeroverzicht nieuwe situatie
Het aantal parkeerplaatsen in de gebouwde parkeervoorzieningen is afhankelijk van de uiteindelijke uitvoering, zoals het aantal parkeerlagen en de inrichting. Door Grontmij is onderzocht welke parkeervariant voldoet aan de parkeerbehoefte van 1.750 parkeerplaatsen en tevens economisch haalbaar is. Op basis van het onderzoek is onderstaande variant met de daarbijbehorende verdeling de meest wenselijke variant. Op basis van deze variant worden ruim 1.800 parkeerplaatsen gerealiseerd voor personeel en bezoekers waarmee ruim wordt voldaan aan de toekomstige parkeerbehoefte van Rijnstate.
Parkeerlocatie | aantal plaatsen |
P Oost | 150 |
P West | 1.200 |
P VDZ | 300 |
P ARTI | 120 |
P SEH | 48 |
totaal | 1.818 |
Conclusie
Het plan voorziet in voldoende parkeergelegenheid om aan de praktijknorm van 1.85 parkeerplaatsen per 100m2 te kunnen voldoen. Om er voor te zorgen dat het benodigde aantal parkeerplaatsen daadwerkelijk gerealiseerd wordt, is de parkeernorm van 1.85 per 100m2 in de regels van dit bestemmingsplan vastgelegd. Dit betekent dat een omgevingsvergunning voor een uitbreiding die op grond van dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt pas verleend kan worden als voorzien wordt in voldoende parkeergelegenheid. Hiermee vormt het aspect parkeren geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan. De rapportage van het parkeeronderzoek is opgenomen in bijlage 10.
Algemeen
Dit bestemmingsplan voorziet in een uitbreiding van het ziekenhuis en een herschikking en uitbreiding van het parkeren. Deze ontwikkelingen hebben effecten op de verkeerssituatie van de omliggende wegen. Om te kunnen beoordelen wat de gevolgen zijn is onderzoek verricht9 waarin de gevolgen van de uitbreiding en de nieuwe parkeeroplossingen zijn beschreven en gekwantificeerd. In deze paragraaf worden de bevindingen uit het onderzoek toegelicht. In verband met de leesbaarheid wordt in deze paragraaf bedoeld met ‘Kluizeweg (noord)’ de Kluizeweg ten noorden van de Wagnerlaan. Met Kluizeweg (zuid) wordt bedoeld de Kluizeweg ten zuiden van het kruispunt Parkweg / Wagnerlaan.
Onderzoek
Het bestemmingsplan voor Rijnstate maakt een aantal veranderingen mogelijk met betrekking tot verkeersstromen en parkeren. Het gaat hierbij om de volgende hoofdelementen:
De toekomstige ontwikkeling van de verkeersproductie van het ziekenhuis is weergegeven in onderstaand overzicht.
Uit het onderzoek blijk dat de verkeersbelasting op de omliggende wegen niet significant wijzigt. Uitzondering hierop is de Kluizeweg (noord) tussen de aansluiting van parkeergarage West en de Wagnerlaan. Door de aansluiting van de parkeergarage neemt hier het verkeer in intensiteit toe. Om de te verwachten verkeersafwikkeling te toetsen is de ontwikkeling van de verkeerssituatie op de Kluizeweg noord doorgerekend van de huidige naar de toekomstige situatie. Eveneens is voor het in- en uitrijden van de parkeergarage West een toetsingsberekening uitgevoerd.
Uit de berekeningen blijkt dat de huidige verkeersafwikkeling van het kruispunt Kluizeweg (noord) – Wagnerlaan in de huidige situatie wachtrijvorming plaatsvindt waardoor een slechte verkeersafwikkeling plaatsvindt. Door voor de toekomstige situatie te voorzien in verkeerscapaciteitsuitbreiding van dit kruispunt met een rechtsaf vak of bypass wordt een goede verkeersafwikkeling bereikt. Het ontwerp van (de toegangen van) parkeergarage West en het parkeerterrein ten westen van de Kluizeweg is zodanig opgezet dat de verkeersafwikkeling zonder wachtrijvorming kan plaatsvinden.
Conclusie
Met de genoemde aanpassing op de aansluiting Kluizeweg - Wagnerlaan is de omliggende wegenstructuur geschikt voor het veilig en adequaat afwikkelen van het verkeer van Rijnstate. De rapportage van het onderzoek is opgenomen in bijlage 11.
Op grond van het voorgaande is aangetoond dat het plangebied zodanig wordt ingericht, dat het parkeren en de verkeersontsluiting op de Wagnerlaan op een adequate manier kan worden opgelost. Om er voor te zorgen dat het benodigde aantal parkeerplaatsen daadwerkelijk gerealiseerd wordt, is de parkeernorm van 1.85 per 100m2 tevens in de regels van dit bestemmingsplan vastgelegd.