direct naar inhoud van 4.3 Ontsluiting en parkeren
Plan: Bestemmingsplan Ziekenhuis Rijnstate
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.774-0301

4.3 Ontsluiting en parkeren

4.3.1 Parkeervoorzieningen

In het masterplan is de ambitie uitgesproken om het parkeren zoveel mogelijk geconcentreerd in gebouwde (ondergrondse) voorzieningen onder te brengen. In dit bestemmingsplan wordt deze ambitie planologisch vertaald, waardoor deze zonder meer gerealiseerd kunnen worden.

Parkeergarage aan de oostzijde

Aan de oostzijde kan, tegen het bestaande talud, een parkeergarage voor de werknemers van Rijnstate worden gerealiseerd. Het is de bedoeling op de parkeergarage groen af te dekken waardoor deze vanaf de woningen aan de Cattepoelseweg niet zichtbaar is. De maximale bouwhoogte van de parkeergarage volgt de hoogte van het talud en daalt trapsgewijs af richting de Wagnerlaan. Met deze hoogte kan de parkeergarage ruimte bieden aan maximaal 600 parkeerplaatsen verdeeld over vier lagen waarvan één laag ondergronds wordt gerealiseerd.

Ondergrondse parkeergarage aan de westzijde

In het westelijk deel van het plangebied wordt het planologisch mogelijk om een omvangrijke, ondergrondse parkeergarage te realiseren. Deze parkeergarage kan op termijn de bestaande bovengrondse parkeergarage en overige bestaande parkeerterreinen aan de westzijde vervangen. De ondergrondse parkeergarage biedt de mogelijkheid om het bovengrondse gebied in te richten als tuin.

Parkeren op maaiveld

Naast de mogelijkheid voor het parkeren in gebouwde parkeervoorzieningen blijft op het terrein ook de mogelijkheid aanwezig om op parkeerterreinen te parkeren. Om te kunnen blijven voorzien in voldoende parkeergelegenheid wordt de parkeercapaciteit uitgebreid met een parkeerterrein ten westen van de Kluizeweg. Hiervoor wordt een voormalig sportveld getransformeerd in een parkeerterrein. Het parkeerterrein kan op grond van het vigerende bestemmingsplan 'Alteveer - 't Cranevelt' reeds aangelegd worden, het gebruik van het terrein moet echter gekoppeld zijn aan het recreatief gebruik. Omdat het gebruik primair bedoeld is voor ziekenhuis Rijnstate is het gebied opgenomen in dit bestemmingsplan waardoor het van een passende bestemming kan worden voorzien, die voorziet in een gebruik voor zowel het sportpark als het ziekenhuis Rijnstate.

Zoals reeds aangegeven is het parkeerterrein primair bedoeld voor werknemers van Rijnstate. Voor deze doelgroep worden minimaal 300 parkeerplaatsen aangelegd. Daarnaast kan een deel van het parkeerterrein, buiten kantoortijden worden gebruikt voor gebruikers en bezoekers van het sportpark Cranevelt. Hiermee wordt tevens een bestaand parkeerprobleem van het sportpark direct opgelost. In navolgende afbeelding is de ligging van het nieuwe parkeerterrein weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0202.774-0301_0019.jpg"

Efficiënt ruimtegebruik

Omdat de parkeerbehoefte voor de werknemers van Rijnstate met name gebonden is aan de reguliere werktijden (maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 18.00 uur met als piekdagen maandag, dinsdag en donderdag) is daarnaast dubbelgebruik voor een deel van de parkeerplaatsen mogelijk. Op die manier kan op de momenten dat de behoefte vanuit het Ziekenhuis minder groot is en de behoefte vanuit het sportpark groter is (weekenden, woensdagmiddagen en doordeweekse avonden) het parkeerterrein worden opengesteld voor het sportpark.

4.3.2 Ontsluiting

Ook in de nieuwe situatie wordt het Rijnstateterrein ontsloten vanaf de Kluizeweg en de Wagnerlaan. In tegenstelling tot de huidige situatie, zullen de meeste verkeersbewegingen zich echter aan de zijde van de Kluizeweg voltrekken. Hier bevindt zich de hoofdentree van het bezoekersparkeren en de entree van het nieuwe parkeerterrein ten westen van de Kluizeweg. Aan de Wagnerlaan blijft de huidige entree naar de parkeervoorzieningen aan de oostzijde gehandhaafd. Ook de spoedeisende hulp en het laad- en losverkeer komt via deze entree het terrein op, net als in de huidige situatie. Ten westen van de oostelijke entree is de ingang naar de hoofdentree, die naast fietsers en voetgangers alleen bestemd is voor 'kiss & ride' verkeer en taxivervoer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0202.774-0301_0020.png"

Verdeling verkeersbewegingen ontsluiting Rijnstate

De verplaatsing van het zwaartepunt van de verkeersbewegingen naar de westzijde (Kluizeweg), zorgt voor omwonenden voor een verbetering van het woon- en leefklimaat, aangezien de verkeersintensiteit aan de oostzijde afneemt. Uit onderzoek blijkt echter dat in de huidige situatie de verkeersintensiteit op de Kluizeweg te hoog is voor de huidige verkeerskundige structuur. Om de doorstroming op de Kluizeweg te verbeteren, is een aanpassing van de aansluiting Wagnerlaan - Kluizeweg noodzakelijk. Deze aanpassing wordt in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt en bestaat uit een aparte opstelstrook naar rechts (een zogenaamde rechtsaffer). Hiermee kan afslaand verkeer richting de Apeldoornseweg, voor nu, en voor de toekomst, wanneer de uitbreiding van Rijnstate een feit is, vlotter en veiliger doorstromen. Navolgende figuur geeft een beeld van de genoemde oplossing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0202.774-0301_0021.jpg"

Nieuwe verkeerssituatie aansluiting Kluizeweg op Wagnerlaan

afbeelding "i_NL.IMRO.0202.774-0301_0022.jpg"

Ontsluitingen voor langzaam verkeer