direct naar inhoud van 6.5 Exploitatie
Plan: IJsseloord 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.752-0301

6.5 Exploitatie

Het bestemmingsplan "IJsseloord 1" is beherend van aard en brengt daarom geen kosten met zich mee. Voor de ontwikkeling van horeca (McDonalds) aan de Ringoven 13 en de extra verbindingsweg tussen Vlamoven en Ringoven is een anterieure overeenkomst gesloten met de eigenaar van het perceel Ringoven 13. Daarin zijn afspraken gemaakt over de betaling van de gemeentelijke kosten. De kosten van de grondexploitatie over de in het plan begrepen gronden zijn hiermee anderszins verzekerd waardoor het maken van een exploitatieplan niet nodig is.

Voor de realisering van de overige ontwikkelingsruimte is de gemeente met de ondernemers in overleg om tot uitvoering te komen. Daarbij gaat het onder andere om het benutten van een grotere bouwhoogte.

Bij het overige te ontwikkelen deel hoort ook de verbetering van de kwaliteit van het bedrijventerrein door op termijn een station mogelijk te maken, evenals de versterking van het groen- blauwe raamwerk ter hoogte van de spoorzone.

Om een eventuele realisatie van een regiorailhalte en de versterking van het groenblauwe raamwerk binnen een termijn van 10 jaar mogelijk te maken, moet hierop in het bestemmingsplan worden geanticipeerd. Omdat deze ontwikkelingen nog niet zijn uitgewerkt in een ontwerp- en uitvoeringsstrategie, is er voor de betreffende zone een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Voor de realisatie van het groenblauwe raamwerk is de verwachting dat in een samenwerking tussen gemeente, ondernemers en provincie er voldoende financiƫle middelen kunnen worden verkregen om de werkzaamheden uit te voeren. Het benodigde bedrag dat nodig is voor de financiering, wordt sterk bepaald door: het ontwerp, de uiteindelijke maatvoering van de zone, technisch innovatieve oplossingen, faseerbaarheid, de bereidheid van ondernemers om bij te dragen en externe financieringsbronnen, zoals subsidies van de Europese Unie.

Zoals in paragraaf 5.3 is aangegeven moet de financiƫle onderbouwing zijn uitgewerkt op het moment dat van de wijzigingsbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. Dit geldt zowel wanneer deze wordt gebruikt voor de ecologische zone als wanneer deze wordt gebruikt voor de regiorailhalte.