Plan: | Bestemmingsplan Brinkpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1066-vas1 |
In de nieuwe situatie wordt de parkeergelegenheid vervangen door een ondergrondse parkeergarage van twee lagen waarin elk 120 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. De parkeergelegenheid in de Brinklaan wordt teruggebracht en afgestemd op de specifieke gebruikers ter plaatse door middel van een bewonersvergunningzone en plaatsen voor kortparkeren. Per saldo blijft het aantal parkeerplaatsen ten opzichte van de huidige situatie hetzelfde.
De ontsluiting van de garage vindt wat betreft het inrijden plaats via een inrit aan de Brinklaan op de plaats waar thans de oostelijke inrit van het maaiveldterrein is. De uitrit van de garage sluit rechtstreeks aan op de Prins Willem Alexanderlaan aan de westzijde van het park. Aangezien het verkeer in de bestaande situatie ook via de Brinklaan weer wegrijdt, is de verwachting dat de verkeersintensiteit op de Brinklaan zal afnemen.
Fietsverkeer
In de nieuwe situatie zullen geen fietspaden meer door het park lopen. Ter compensatie hiervan wordt de mogelijkheid geschapen in beide richtingen rond het park te rijden. De infrastructuur hiervoor is grotendeels reeds hierop ingericht: de Brinklaan is in beide richtingen berijdbaar, de westelijke aansluiting voor fietsverkeer en de aansluitende oversteek richting Achmea-gebouw is in beide richtingen toegankelijk; de fietsinfrastructuur aan de zuidzijde van de prins Willem Alexanderlaan is aan de westzijde tweezijdig en loopt vervolgens via verblijfswegen onderlangs het park.
Aan de oostijde is langs de Nieuwstraat alleen in noordelijke richting een fietspad aanwezig. Om berijden in zuidelijke richting mogelijk te maken zal het fietspad worden verbreed, en zullen oversteken in de verkeerslichteninstallaties van de Hofstraat en Klaverstraat worden opgenomen.