Plan: | Bestemmingsplan Brinkpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1066-vas1 |
In de zestiger jaren van de vorige eeuw liep de Brinklaan vanuit het centrum rechtstreeks via de Waterloseweg en Ugchelseweg in oostelijke richting. Aan weerszijde van de Brinklaan stonden woningen ter hoogte van het huidige park. De Hofstraat sloot via een ruime bocht op de plaats waar nu de Prins Willem Alexanderlaan en het gebouw van Achmea liggen via een spoorwegovergang rechtstreeks aan op de Arnhemseweg. De Noordzijde van die weg was ter hoogte van het Brinkpark vrij.
Met de aanleg van de Prins Willem Alexanderlaan begin zeventiger jaren en het weghalen van de zuidelijke huizenrij langs de Brinklaan onstonden de huidige contouren van het Brinkpark. Het gebied was in die tijd nog geen onderdeel van het centrum, en het was mogelijk om bijvoorbeeld het gebouw waar thans Het Kadaster is gehuisvest te bouwen zonder eigen parkeervoorzieningen. Met de tijd werd de ruimte van het park ingevuld als informele parkeerplaats, en later voorzien van een verharding.
In de tachtiger jaren besloot de gemeenteraad dat iedere invalsweg naar het centrum langs een park zou moeten lopen en in een garage zou moeten uitmonden. Vanaf die tijd is diverse malen getracht hiervoor concrete plannen op te stellen. Struikelblok hierbij bleek het feit dat inmiddels de parkeergelegenheid en de daaruit komende opbrengsten een regulier onderdeel van de stad waren geworden, en zowel fysiek als financieel de alternatieven hiervoor niet werden gevonden.
Vanaf 2002 kreeg de discussie nieuwe impulsen. Enerzijds onstond vanuit het bestuur meer aandacht voor duurzaam ruimtegebruik en kwam er meer nadruk op de leefbaarheidsaspecten van de (binnen)stad voor zowel de groene (Park) als blauwe (Grift) invulling. Anderzijds meldde Het Kadaster zich met de wens 'eigen' parkeergelegenheid te willen realiseren. Door afspraken omtrent dubbelgebruik van plaatsen (Kadaster tijdens kantooruren, openbaar tijdens koopavonden en de zaterdag) bleek een haalbare opzet uiteindelijk mogelijk.