Plan: | Zwolle, woonboten en walgebruik, herziening 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP20013-0004 |
Voorliggend bestemmingsplan is een correctieve herziening van het op 20 januari 2020 door de raad vastgestelde bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik". Aanleiding hiervoor is het volgende.
Bij de Friesewal is een onderbreking in de ligplaats opgenomen vanwege de voorziene schaduwwerking van de nieuwe hoogbouw. De boten die daar hadden gelegen waren in verband daarmee verplaatst naar de overzijde van Stadsgracht, mede op verzoek van de bewoners van deze woonboten. Na vaststelling van het bestemmingsplan blijkt dat er wel sprake is van schaduwwerking, maar dat dit niet belemmert om langs de hele Friesewal woonboten te leggen. Dit is herzien in dit plan.
Daarnaast bleek dat ondanks de zorgvuldige voorbereidingen er niet altijd een goede vertaling heeft plaatsgevonden naar de plankaart. Daarnaast was er sprake van voortschrijdend inzicht van bewoners inzake het voorgenomen walgebruik, met het verzoek om dit aan te passen. Hierdoor zijn enkele locaties van het walgebruik aangepast. Een ander onderwerp dat niet volledig verwerkt bleek te zijn was het op enkele plekken wegbestemmen van de oude bestemmingen. Daardoor bleven de rechten uit een voorgaand bestemmingsplan nog van kracht. Hoewel de verschillen ten opzichte van het eerder vastgestelde bestemmingsplan klein lijken, kunnen zij bij vergunningverlening of handhaving tot problemen leiden.
In verband met de komst van de nieuwe Omgevingswet is besloten om de partiële herziening binnen de huidige wetgeving door te voeren. Dit omdat het doorvoeren onder de huidige wetgeving relatief eenvoudig is en daardoor minder inspanning vraagt.
Samengevat is het doel van dit bestemmingsplan om planonderdelen te repareren waarvan is geconstateerd dat deze foutief zijn opgenomen in het vastgestelde bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik".
Het plangebied van het bestemmingsplan ''Zwolle, woonboten en walgebruik" omvat alle legaal liggende woonboten inclusief het toegestane walgebruik in de gemeente Zwolle. Dit zijn circa 140 woonboten verdeeld over 13 deelgebieden (zie Bijlage 1).
Dit bestemmingsplan is een correctieve herziening voor de volgende deelgebieden van dat bestemmingsplan:
1 Buismankade
3A + 3B Boerendanserdijk
4B Almelose Kanaal
5A Katerveer
5B Willemsvaart
6 Thorbeckegracht
9A Evertsenstraat / Menistenstraat
9B Turfmarkt
9C Almelose Kanaal
9D Park de Wezenlanden
12B Friesewal
In Hoofdstuk 2 staat beschreven per deelgebied wat er gecorrigeerd is.
Dit bestemmingsplan betreft een (gedeeltelijke) aanpassing van de volgende bestemmingsplannen verdeeld over de gemeente Zwolle:
Voor een beschrijving van de beleidskaders, de milieuaspecten, de waterparagraaf en de planuitgangspunten wordt verwezen naar het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" (NL.IMRO.0193.BP17007-0004). Gelet op de recente datum van vaststelling en de beperkte wijzigingen is een nadere onderbouwing niet noodzakelijk en kan worden volstaan met deze verwijzing.
In dit hoofdstuk wordt per locatie beschreven welke verandering er is doorgevoerd. De locatie met nummering verwijst naar de verschillende deelgebieden zoals opgenomen in Bijlage 1 Ligplaatsenkaart. Opgemerkt dient te worden dat de afbeeldingen niet op schaal zijn. Voor de exacte maatvoeringen en bestemmingen wordt verwezen naar de bijbehorende verbeelding.
Bovendien vragen de afbeeldingen een kleine uitleg. De rode lijn met de bolletjes dat is de grens van een gebied(je). De kleuren zijn gelijk te schakelen aan een bestemming, bijvoorbeeld blauw is de bestemming water. Aan een bestemming zijn meerdere functies toegekend die overal gelden binnen die bestemming. Als een functie slechts voor een bepaald deel geldt dan zie je dat in de afbeelding terug door de "haaientanden".
1 Buismankade
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
Het walgebruik is onveranderd gebleven. De woonschepenligplaatsen ('wl' op de kaart) zijn iets verruimd en passender gemaakt. De oostelijke grens is aangepast op de aanduidingsgrens 'wl' uit het bestemmingsplan Holtenbroek. De aanduiding 'wl' is iets terug gelegd in het noordelijke en zuidelijk deel zodat een stukje 'wl' uit het bestemmingsplan Zwolle, woonboten en walgebruik "wegbestemd" is. De zuidelijke en noordelijke grens van de aanduiding 'wl' ligt gelijk aan het bestemmingsplan Holtenbroek.
3A Boerendanserdijk
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
De grens van de groenbestemming is aan de linkerzijde aangepast aan de werkelijke situatie.
3B Boerendanserdijk
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn de woonschepenligplaatsen ten opzichte van het bestemmingsplan "Ceintuurbaanzone" verkleind zonder een andere bestemming aan het niet opgenomen deel te geven. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen aan de west- en oostkant worden nu "wegbestemd" door er alleen de bestemming "Water" aan toe te kennen.
4B Almelose Kanaal
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
Er zijn hier twee wijzigingen doorgevoerd. De grens voor de boot met de aanduiding 'bb' is recht getrokken en zo passend gemaakt. Dat gaat ook ten koste van een deel van de groenbestemming. Ten tweede is een deel dat nog in het bestemmingsplan "Assendorp" een woonschepenligplaatsaanduiding had, toegevoegd aan dit plan en heeft hierin de bestemming "Water" zodat dit deel "wegbestemd" is.
5A / 5B Katerveer / Willemsvaart
Beide locaties hebben de dubbelbestemming "Waarde - Cultuurhistorie". In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn echter niet de juiste gebruikelijke standaard regels opgenomen. In dit bestemmingsplan is dat gecorrigeerd.
6 Thorbeckegracht
Hier zijn 12 ligplaatsen gesitueerd verdeeld over 4 locaties. Deze zijn opgenomen in een tweetal afbeeldingen.
Huidige situatie |
![]() |
Herziene situatie |
![]() |
Voor deze twee locaties geldt dat grenzen van voorgaand bestemmingsplan aansluiten met elkaar en dat delen zijn "wegbestemd" op de manier zoals eerder beschreven.
Huidige situatie |
![]() |
Herziene situatie |
![]() |
Voor deze twee locaties geldt ook dat delen zijn "wegbestemd" door plangrensvergroting (smalle strook zuidzijde en gebied westkant) en er is een omissie met betrekking tot de rioolleiding hersteld.
9A Evertsenstraat
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" is de woonschepenligplaats ten opzichte van het bestemmingsplan "Assendorp" verkleind zonder een andere bestemming aan het niet opgenomen deel te geven. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen worden nu "wegbestemd" door aan dat deel alleen de bestemming "Water" aan toe te kennen.
9A Menistenstraat
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn de woonschepenligplaatsen ten opzichte van het bestemmingsplan "Assendorp" verkleind zonder een andere bestemming aan het niet opgenomen deel te geven. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen worden nu "wegbestemd" door aan dat deel alleen de bestemming "Water" aan toe te kennen. Daarnaast bleek voor 2 van de 3 woonschepen het walgebruik niet correct te zijn. Dat is ook gecorrigeerd door een nieuwe locatie toe te kennen en de oude locatie "weg" te bestemmen.
9B Turfmarkt
Huidige situatie |
![]() |
Herziene situatie |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn de woonschepenligplaatsen ten opzichte van de bestemmingsplannen "Assendorp" en "Binnenstad en omgeving" verkleind zonder een andere bestemming aan het niet opgenomen deel te geven. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen worden nu "wegbestemd" door aan dat deel alleen de bestemming "Water" aan toe te kennen. Bovendien zijn aanduidingsgrenzen aangepast. Daarnaast bleek het walgebruik ook niet correct. Dat is ook gecorrigeerd door een nieuwe locatie toe te kennen en de oude locatie "weg" te bestemmen. Tenslotte is de bouwaanduiding "sba-1" verkleind en daarmee in overeenstemming gebracht met de grens van het beschermd stadsgezicht. Binnen die bouwaanduiding zijn immers uitsluitend historische schepen toegestaan en de tweede boot in de rij ter plekke hoeft daar niet aan te voldoen.
9C Almelose Kanaal
Hier zijn 8 ligplaatsen gesitueerd verdeeld over 2 locaties. Deze zijn opgenomen in een tweetal afbeeldingen.
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" is het gebied van de aanduiding voor de woonschepenligplaatsen ten opzichte van het bestemmingsplan "Assendorp" verkleind zonder een andere bestemming aan het niet opgenomen deel te geven. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen worden nu "wegbestemd" door aan dat deel alleen de bestemming "Water" aan toe te kennen.
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn de woonschepenligplaatsen ten opzichte van het bestemmingsplan "Assendorp" verkleind zonder een andere bestemming aan het niet opgenomen deel te geven. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen worden nu "wegbestemd" door aan dat deel alleen de bestemming "Water" aan toe te kennen. Bovendien is de aanduidingsgrens aangepast zodat er iets meer ruimte rondom de boten is (meer een rechte lijn), anders was de grens wel erg strak. Deze extra speling heeft geen invloed op een veilige doorvaarbreedte.
9D Park de Wezenlanden
Huidige situatie | Herziene situatie |
![]() |
![]() |
Voor een tweetal locaties (Almelose Kanaal 89 en Almelose Kanaal 105) is de begrenzing van het walgebruik aangepast door de bouwaanduiding te verplaatsen.
12B Friesewal
Huidige situatie |
![]() |
Herziene situatie |
![]() |
In het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn drie vlakken opgenomen waar binnen woonschepen zijn toegestaan. Het deel dat er tussen ligt geldt het bestemmingsplan "Binnenstad en omgeving" waar binnen ook nog woonschepen zijn toegestaan. Hierdoor blijven er rechten bestaan. Deze delen worden nu tot één gebied samengebracht.
Dit bestemmingsplan is gemaakt conform het 'Handboek bestemmingsplannen Zwolle' versie 21. Dit handboek is gebaseerd op de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen SVBP2012, zoals vastgelegd in de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012.
De regels zijn binnen de systematiek van de SVBP2012 aangepast aan de Zwolse situatie en uitgebreid met extra standaardbestemmingen, waaraan in Zwolle behoefte is. De regels van Zwolle, woonboten en walgebruik, herziening 1 zijn voor zover nodig op hun beurt weer aangepast aan specifieke situaties in het plangebied van het bestemmingsplan Zwolle, woonboten en walgebruik, herziening 1.
De regels van het bestemmingsplan bestaan uit de volgende hoofdstukken:
De regels van het bestemmingsplan "Zwolle, woonboten en walgebruik" zijn als basis gebruikt voor deze herziening. Voor een beschrijving van de juridische aspecten wordt dan ook verwezen naar dat bestemmingsplan.
Het bestemmingsplan is correctief van karakter. In verband met het feit dat de gemeente binnen het plangebied geen ontwikkelingen met financiële consequenties initieert, is het niet nodig om bij dit plan een exploitatieplan te voegen.
Met voorliggend bestemmingsplan worden diverse punten gecorrigeerd. De gevolgen zijn beperkt van aard. Er heeft dan ook geen overleg plaatsgevonden. Het WOZ (Woonschepen Overleg Zwolle) is voorafgaand de terinzage legging van het ontwerp geïnformeerd.
Op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening dient bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg worden gepleegd met betrokken waterschap(pen) en diensten van rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.
Dit plan maakt zeer beperkte nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk dan wel perkt ze juist iets in. Met deze herziening zijn geen nationale, provinciale, dan wel waterschapsbelangen in het geding. Om die reden heeft geen vooroverleg plaatsgevonden met het rijk, de provincie en het waterschap.