Plan: | Hessenpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11015-0004 |
Verkeersafwikkeling
De intensiteiten ( motorvoertuigen per etmaal zoals weergegeven in onderstaande tabel zijn berekend met het verkeersmodel van de gemeente Zwolle. De groei van het verkeer is het grootst op de hoofdontsluitingswegen van het plangebied.
Wegvak/planjaar | 2010 | 2020 |
Hessenweg | 16000 | 29000 |
Nieuwleusenerdijk –west | 15000 | 26000 |
Nieuwleusenerdijk- midden | 11600 | 18000 |
Nieuwleusenerdijk- oost | 5500 | 7000 |
Bentheimstraat thv Nieuwleusenerdijk | 2900 | 0 |
Hermelenweg | 2000 | 2500 |
Lingenstraat | 1000 | 1200 |
Mindenstraat | 1800 | 2500 |
Nieuwe ontsluitingsweg | 0 | 9000 |
Steinfurtstraat | 1000 | 5000 |
De Nieuwleusenerdijk behoudt de functie van centrale ontsluitingsas. Het noordelijk gedeelte van Hessenpoort wordt met een tweetal lusvormige ontsluitingswegen vanaf deze as ontsloten.
De rondweg wordt met een rotonde aangesloten op de Nieuwleusenerdijk om de overgang van het landelijk gebied naar dit bedrijventerrein duidelijk te markeren.
Het zuidelijke deel van Hessenpoort wordt in de nieuwe situatie (N340/A28) eveneens ontsloten vanaf de Nieuwleusenerdijk door een viertal inprikkers die verbonden zijn door de Bentheimstraat.
De vierde ontsluiting ( de doorgetrokken Bentheimstraat) aan de zuidzijde is als gevolg van de optimalisatie van de grondexploitatie komen te vervallen. De extra verkeersbelasting die dit tot gevolg heeft voor de andere inprikkers met name de Steinfurtstraat en in geringe mate de Mindenstraat is beperkt. Deze wegen hebben voldoende restcapaciteit om de extra verkeersdruk op te vangen.
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van het bedrijventerrein per (vracht)auto is goed. De vormgeving en de capaciteit van de wegvakken en kruispunten die het gebied ontsluiten is voldoende en afgestemd op de doelgroep.
De centrale as Nieuwleusenerdijk en de overige wegen op het bedrijventerrein krijgen een 50 Km/uur regiem.
De bereikbaarheid voor hulpdiensten is goed. Waar mogelijk kunnen zij ook gebruik maken van kortsluitroutes die voor het overige autoverkeer zijn afgesloten.
Langzaam verkeer
Per fiets is het terrein goed ontsloten in vrijwel alle richtingen. Langs de hoofdontsluitingswegen liggen conform het categoriseringsbeleid vrijliggende fietspaden.
De twee hoofdfietsroutes door het gebied blijven gehandhaafd. Eén langs de Nieuwleusenerdijk en de ander langs de Hermelenweg-Kranenburgweg. De intensiteit op beide hoofdroutes zal naar verwachting licht stijgen als gevolg van het toenemende aantal arbeidsplaatsen op Hessenpoort.
Om het fietsgebruik door werknemers van en naar het bedrijventerrein te stimuleren is een extra fietsverbinding met de stad langs de spoorlijn Zwolle-Meppel gepland. De haalbaarheid van deze nieuwe fietsontsluiting langs de spoorlijn richting Zwolle-Zuid wordt in de komende jaren nader onderzocht. Het gedeelte van de route tussen Hessenpoort en de Hessenweg is noodzakelijk voor de ontsluiting van het bedrijventerrein. Dit gedeelte van de route wordt binnen het bestemmingsplan juridisch mogelijk gemaakt.
Openbaar vervoer
Door het gebied blijven naar verwachting de volgende buslijnen rijden:
Nieuwleusenerdijk:
Kranenburgweg-Hermelenweg:
De verkeerslichten zijn voorzien van doorstromings bevorderende maatregelen. In combinatie met de uitbreiding van het bedrijventerrein en in overleg met de vervoerder zijn langs de Nieuwleusenerdijk haltes aangelegd. Deze zijn tevens voorzien van goede stallingsmogelijkheden voor fietsen (voor- en natransport).
Railinfrastructuur
Ten behoeve van de multimodale ontsluiting van het bedrijventerrein wordt in het plan ruimte vrijgehouden voor een spooraansluiting op de lijn Zwolle-Meppel, die gebruikt kan worden in beide richtingen.
Als het overslagspoor er komt takt het ten noorden van de Hessenweg af van de hoofdlijnen en wordt gesitueerd aan de westzijde langs de bestaande lijnen. Het overslagspoor eindigt bij de Steenwetering.
Verkeersveiligheid
De inrichting van het gebied is conform de principes van duurzaam veilig. Het merendeel van de kruispuntvormen zijn T-aansluitingen en de volledige kruisingen zijn voorzien van verkeerslichten of vormgegeven als rotonde. Op de Nieuwleusenerdijk (50 Km/uur) en de Hermelenweg rijdt de bromfietser op het fietspad, op de overige wegen van het bedrijventerrein (50 km/uur) rijdt de bromfietser op de rijbaan.
Mogelijkheden voor georganiseerd bedrijfsvervoer/vervoersmanagement
Het parkeren vindt in eerste instantie op eigen terrein plaats. De te hanteren parkeernormen voor de bedrijven in het gebied zijn aangegeven in de bouwverordening. Deze zijn in 2010 herzien. Veel ondernemingen op Hessenpoort hebben het convenant Mobiliteitmanagement mede ondertekent en zijn zo actief betrokken bij het aanbieden van vervoersmanagement e.d.