direct naar inhoud van 3.4 Verkeersbeleid
Plan: Voorst
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09016-0004

3.4 Verkeersbeleid

Netwerkstadvisie Zwolle Kampen 2030

Het IJsselnet: kwaliteitsimpuls voor het openbaar vervoer

Het IJsselnet bestaat uit de Hanzelijn, de Kamperlijn en (delen van) de stadsring van Zwolle. Op een aantal punten ontmoet het IJsselnet het hoofdwegennet, de A28 en de toekomstige A50. Daar ontstaan knopen met een groot publieksbereik en commerciële functies. In samenwerking met (markt-)partijen wordt onderzocht hoe de verbindingen optimaal op elkaar kunnen aansluiten, zodat er een samenhangend vervoersysteem ontstaat.

Uitsnede boegbeeldenkaart Netwerkstadvisie 2030:

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0092.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0093.png"

Mobiliteitsvisie

Het op dit moment vigerende Zwolse mobiliteitsbeleid vloeit voort uit het rijks - en provinciaal beleid en is verwoord in de Mobiliteitsvisie. De Mobiliteitsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 februari 2009.

Uit de Mobiliteitsvisie komt naar voren dat de verdere groei van de mobiliteit niet opgevangen kan worden door de mobiliteitsvraag te faciliteren met nieuwe infrastructuur. Zwolle heeft een gunstige positie qua ontwikkeling. In de na te streven doelen op het gebied van duurzaamheid, milieu, bereikbaarheid, economische groei, leefbaarheid en dergelijke is het daarom noodzakelijk om prioriteiten te stellen. De hoofddoelstelling voor het Mobiliteitsbeleid van de Gemeente Zwolle luidt daarom als volgt:

De kwaliteiten van Zwolle als bereikbare en gezonde stad vasthouden door, naast de noodzakelijke uitbreiding van de infrastructuur, de samenleving te mobiliseren om de groeiende vraag naar mobiliteit om te buigen in een duurzame richting.

Prioriteitswegen

Doel van het beleid is de functionaliteit van de wegen voor hulpdiensten in stand houden. Dit is in dit conserverende plan van toepassing. Wanneer wegen smaller worden of een andere wegcategorie krijgen kan het systeem van prioriteitswegen verslechteren.

Kamperlijn

In 2009 maakten de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en Prorail bekend dat er plannen zijn ontwikkeld om in 2014 een elektrische regiotram te laten rijden op de Kamperlijn als hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV). Er zal om het kwartier een tram gaan rijden tussen Zwolle en Kampen die stopt bij de nieuw te openen haltes Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen Oost. Door de halte Voorsterpoort wordt de bereikbaarheid van het plangebied voor openbaar vervoer verbeterd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP09016-0004_0094.png"

Zie ook kaart 7 ontsluiting voor het openbaar vervoer in paragraaf 2.2.3.1.

Inmiddels is door de mislukte aanbesteding van het project een heroverweging in gang gezet. Gedurende de heroverweging is de exploitatie van de lijn als spoorlijn tot december 2015 opnieuw aan de Nederlandse Spoorwegen gegund.