direct naar inhoud van 3.7 Volkshuisvestingsbeleid
Plan: Assendorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09011-0004

3.7 Volkshuisvestingsbeleid

Algemeen

Het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid is er op gericht voldoende huisvestingsmogelijkheid te bieden voor hen die in Zwolle willen wonen. De blik is daarbij niet alleen gericht op uitbreiding van het aantal woningen in de uitleggebieden maar zeker ook op de bestaande stad. Het streven is gevarieerde woonmilieus te realiseren: van centrumstedelijk tot dorps.

Onzelfstandige woonruimte

Het is allereerst van belang onderscheid te maken tussen zelfstandige en onzelfstandige woonruimte.

Bij onzelfstandige woonruimte is er sprake van woonruimte die niet kan worden bewoond, zonder daarbij afhankelijk te zijn van wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte (zoals een toegang, keuken, toilet en douche). Bij onzelfstandige woonruimte worden voorzieningen als bijvoorbeeld de keuken, toilet en douche gedeeld door meerdere bewoners. Kamerverhuur aan studenten is een bekende vorm van onzelfstandige woonruimte. Zie hiervoor ook paragraaf 5.3.2.4 Beheer onzelfstandige woonruimte.

Het beleid over het toestaan van onzelfstandige woonruimte is nu nog vastgelegd in de beleidsregel op grond van de Huisvestingsverordening. Er is een beleidsregel op komst over het al dan niet toestaan van onzelfstandige woonruimte middels een afwijking van het bestemmingsplan.
Het gemeentelijk beleid voor onzelfstandige woonruimte in de wijk Assendorp ziet er als volgt uit:

Het aantal onzelfstandige woonruimten in de Stationsbuurt en Oud-Assendorp mag niet worden uitgebreid. De reden hier is dat in deze buurten al 10% van de woningen (het maximum) gebruikt wordt voor onzelfstandige bewoning. Het gebruik van een woning voor onzelfstandige woonruimte, waarvoor al een onttrekkingsvergunning op grond van de Huisvestingsverordening is verleend, mag ongewijzigd worden voortgezet. De woningen die onder deze regeling vallen zijn in augustus 2009 door de afdeling Toezicht & Handhaving geïnventariseerd. Op deze manier wordt het aantal onzelfstandige woonruimten 'bevroren'.

Inventarisatie kamerverhuurpanden Assendorp

Naar aanleiding van klachten van bewoners uit de wijk heeft de gemeente in 2009 een inventarisatie uitgevoerd van alle woningen in Assendorp (Oud-Assendorp, Nieuw-Assendorp en de Stationsbuurt). Uit deze inventarisatie blijkt dat in deze buurten 321 kamerverhuurpanden met drie of meer kamers aanwezig zijn. Hiervan hebben 71 panden geen onttrekkingsvergunning. In de buurten Oud-Assendorp en de Stationsbuurt kunnen geen nieuwe onttrekkingsvergunningen meer worden verleend. Deze buurten zitten “op slot”. In de buurt Nieuw–Assendorp is de norm van maximaal 10% kamerverhuurpanden per postcodegebied nog niet overal bereikt. Voor negen van de 11 panden zonder onttrekkingsvergunning in deze buurt kan daarom alsnog een vergunning worden verleend. De resterende 62 panden zonder onttrekkingsvergunning (11 Stationsbuurt, 49 Oud-Assendorp en twee Nieuw-Assendorp) moeten het aantal kamerbewoners terugbrengen tot maximaal twee per pand.Dit zorgt voor een meer evenwichtige samenstelling van de wijk.

Het college van burgemeester en wethouders heeft in maart 2010 in dit kader besloten om ontheffing te verlenen voor de betreffende panden. Voor een gedeelte van de betreffende panden is deze ontheffing reeds aangevraagd en verleend. Deze panden zijn vanwege de verkregen rechten opgenomen in Bijlage 5 Lijst van adressen met wooneenheden, geen woning zijnde, met de aantekening dat het om maximaal twee personen gaat. De panden waarvoor thans nog geen ontheffing voor is verleend, maar op basis van het geldende beleid en besluitvorming wel onzelfstandige bewoning met een maximum van twee personen is toegestaan, zijn eveneens in Bijlage 5 Lijst van adressen met wooneenheden, geen woning zijnde opgenomen.

Splitsen zelfstandige woonruimte

Als aanvulling op het beleid voor onzelfstandige woonruimte is het uitgangspunt van het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid dat bestaande eengezinswoningen in de gehele wijk Assendorp niet worden gesplitst in meerdere zelfstandige woningen (appartementen). De reden daarvan is dat op die manier eengezinswoningen aan de woningvoorraad worden onttrokken. Dit is vanuit volkshuisvestelijk oogpunt niet wenselijk, omdat de inzet is om eengezinswoningen binnen het plangebied te behouden; om naast het aanbod voor kamerbewoning en één persoonshuishouden, ook gezinnen een woning te kunnen bieden.

Ligplaatsenverordening woonschepen

Het doel van deze verordening die in 2005 door de raad is vastgesteld is te regelen waar en onder welke voorwaarden ligplaatsen kunnen worden ingenomen en regels te stellen in het belang van de veiligheid, milieuhygiëne en volksgezondheid. Bij het aanwijzen van acceptabele ligplaatsen gaat het om een afweging van planologische en nautische belangen. De acceptabele ligplaatsen zijn door de gemeenteraad vastgelegd op de zogenaamde ligplaatsenkaart die als bijlage deel uitmaakt van de verordening.

Voor het gebruik van de walkant bij de woonschepenligplaatsen is een visie in ontwikkeling. In de visie wordt beschreven hoe het walgebruik en in het bijzonder het hebben van schuurtjes en bergingen, in goede banen geleid kan worden.