De Wet geluidhinder (Wgh) bevat geluidnormen en richtlijnen over de toelaatbaarheid van geluidniveaus als gevolg van rail- en wegverkeerslawaai en industrielawaai. De Wgh geeft aan dat een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd bij het voorbereiden van de vaststelling van een bestemmingsplan of het nemen van een omgevingsvergunning indien het plan een geluidgevoelig object mogelijk maakt binnen een geluidszone van een bestaande geluidsbron of indien het plan een nieuwe geluidsbron mogelijk maakt. Het akoestisch onderzoek moet uitwijzen of de wettelijke voorkeursgrenswaarde bij geluidgevoelige objecten wordt overschreden en zo ja, welke maatregelen nodig zijn om aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen.
Met betrekking tot voorliggend plan wordt opgemerkt dat de woningen Reintsweg 1a en 1b binnen de 60 km/uur zone van het buitengebied liggen, hetgeen betekent dat inzichtelijk gemaakt moet worden wat de belasting op de gevels is. Hiervoor is een akoestisch onderzoek uitgevoerd.
Door Buijvoets Bouw- en Geluidsadvisering is een akoestisch onderzoek verricht. De bevindingen van dat onderzoek zijn beschreven in de rapportage van 6 september 2012 (kenmerk 12.160b1). De rapportage is als bijlage aan deze toelichting gekoppeld. Hierna wordt volstaan met een korte samenvatting van het rapport en de conclusie.
De woningen liggen in "buitenstedelijk" gebied binnen de wettelijk vastgestelde geluidszones, als bedoeld in artikel 74 van de Wet geluidhinder, van de Reintsweg en de Wolvesweg. De voorkeurgrenswaarde voor de geluidbelasting LDEN op de gevels van een woning ten gevolge van een weg bedraagt 48 dB.
De weg- en verkeersgegevens van de Wolvesweg zijn afkomstig van de gemeente Wierden. Van de Reintsweg zijn geen gegevens en ook geen verkeerstellingen aanwezig omdat het een rustige B-weg is met alleen bestemmingsverkeer naar de aanliggende percelen.
De woning ligt op circa 10 m uit de wegas van de Reintsweg. Bij een intensiteit van 800 motorvoertuigen bedraagt de geluidbelasting 48 dB. Omdat de intensiteit lager is, ligt de geluidbelasting ruim onder de voorkeurgrenswaarde en is geen nader onderzoek ingesteld.
Met behulp van het rekenmodel (DGMR-Geomilieu V.2.02) is de belasting op de gevel berekend. De berekende belasting L
DEN bedraagt maximaal 37 dB op de voorgevel waarmee de voorkeursgrenswaarde ruimschoots wordt onderschreden. Voor het aspect wegverkeerslawaai is sprake van een goede ruimtelijke ordening
en wordt voldaan aan het gemeentelijk geluidbeleid zoals beschreven in paragraaf 3.5.5.