Plan: | Wierden-dorp, herziening Aadorpsweg ong. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2012000012-VA01 |
Op de planlocatie is het beleid uit het bestemmingsplan "Wierden Dorp" van gemeente Wierden, vastgesteld door de gemeenteraad op 25 oktober 2011, onverkort van toepassing.
Zoals te zien in figuur 6 is de planlocatie aan de adres gelegen in een gebied met de bestemming 'Wonen'.
Figuur 6: Uitsnede verbeelding geldend bestemmingsplan.
Bron: Gemeente Wierden.
In onderhavige situatie is sprake van het oprichten van twee woningen in ruil voor de sloop van leegstaande stallen. Het initiatief past binnen de geldende bestemming. Echter zijn aan de planlocatie voor de woningen nog geen bouwvlakken toegekend. Om deze reden kan de voorgenomen ontwikkeling niet worden toegestaan zonder daar voorafgaand een bestemmingwijziging toe te passen. Om de voorgenomen ontwikkeling mogelijk te maken is het noodzakelijk een partiële herziening op het geldend bestemmingsplan op te stellen conform artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
De structuurvisie Wierden is opgesteld voor het gehele grondgebied van de gemeente Wierden en betreft de periode tot 2030. De structuurvisie vormt het toetsingskader voor de beoordeling van nieuwe plannen en initiatieven. Bestemmingsplannen en projectbesluiten moeten getoetst worden aan de structuurvisie. De structuurvisie is op 5 oktober 2010 door de gemeenteraad vastgesteld.
Ambitieniveau
De gemeente Wierden zet in op de verdere uitwerking van de lijnen die zijn uitgezet in de Ontwikkelingsvisie 2005. De ambitie van de gemeente is “een actieve en zelfbewuste gemeente zijn, die
kwaliteit hoog in het vaandel heeft en die onderneemt”. Over 20 jaar is de gemeente nog meer een groene, ondernemende, recreatieve gemeente met (deels) stedelijke trekjes en een hele mooie woon- en leefomgeving. Waar nodig wordt samengewerkt met andere gemeenten of andere overheden. Er wordt aansluiting gezocht bij de Omgevingsvisie Overijssel. Rode draden in de Omgevingsvisie Overijssel vormen duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.
Centrale waarden
De gemeente Wierden ontleent haar identiteit aan haar ligging op het overgangsgebied tussen de Sallandse Heuvelrug en het Twentse landgoederenlandschap, op de kruising van snelwegen en spoorlijnen, doorsneden door de Regge en dichtbij de Twentse steden. De identiteit kan kort worden samengevat als een gemeente die verbindt. Het gaat daarbij om verschillende soorten verbindingen en verbindingen op verschillende niveaus. Gemeente Wierden verbindt:
In de figuur 7 zijn de kernkwaliteiten van deze identiteit schematisch weergegeven. Op basis van de kernkwaliteiten komen de centrale waarden van de gemeente Wierden naar voren. Ook deze zijn in de figuur weergegeven.
Figuur 7: Kernkwaliteiten en centrale waarden gemeente Wierden.
Bron: Gemeente Wierden.
Het versterken van de centrale waarden vormt de basis voor de toekomstige ontwikkeling van Wierden. Kiezen voor deze waarden betekent kiezen voor een duidelijke identiteit. Het verder ontwikkelen van deze identiteit vormt dan ook het vertrekpunt voor de visie op de toekomstige (ruimtelijke) ontwikkeling van Wierden en aanknopingspunten voor de uitwerking in projecten en beleidsthema's.
De visie is meer in detail uitgewerkt voor een drietal deelgebieden. Per deelgebied wordt hierna beknopt de visie weergegeven.
De planlocatie is in de kern Wierden gelegen. Wierden is de kern met het meest stedelijke karakter. Hierin worden mogelijkhede geboden voor een gemengd profiel van functies. Wonen past prima binnen de uitgangspunten voor de kern Wierden en doet geen afbreuk aan het stedelijk karakter en het gemengd gebruik. Hiermee past het voorgenomen initiatief binnen de uitgangspunten uit de Structuurvisie Wierden.
Eén van de instrumenten die het gemeentebestuur heeft om een actief beleid te voeren om de kwaliteit van de leefomgeving te bevorderen, is het welstandstoezicht. Het welstandstoezicht gebeurt op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde beleid. Via haar welstandsnota wil de gemeente de ruimtelijke kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving duurzaam bevorderen. Hiervoor zijn verschillende criteria ontwikkeld die bij de welstandsbeoordeling van een bouwplan een rol spelen.
Het welstandsbeleid van de gemeente Wierden is opgesteld vanuit de overtuiging dat de lokale overheid het belang van een aantrekkelijke gebouwde omgeving dient te behartigen. Door het opstellen van een welstandsbeleid kan de gemeente in alle openheid een effectief en inzichtelijk welstandstoezicht inrichten. Het welstandsbeleid in de gemeente Wierden kent algemene en gebiedsgerichte welstandscriteria.
In een bestemmingsplan kan worden aangeven in welk deelgebied een plangebied valt en welke criteria hier gelden. Mochten voor de planlocatie welstandscriteria van toepassing zijn, dan zullen hiervoor beperkingen in de planregels worden opgenomen.
Het gemeentelijke archeologiebeleid staat beschreven in de Beleidsnota Archeologie die door de gemeenteraad op 5 oktober 2010 is vastgesteld. Voor de hele gemeente is onderzoek verricht om inzicht te krijgen in de aanwezige archeologische waarden én in de kans dat archeologische resten in de ondergrond aanwezig zijn.
Op basis van het archeologisch onderzoek is een verwachtingskaart opgesteld. Aan de op kaart voorkomende verwachtingszones zijn beleidsadviezen gekoppeld. De verwachtingskaart kan worden gebruikt voor toetsing van ruimtelijke ontwikkelingsplannen. Doel van de verwachtingenkaart is deze deze met bijbehorende bestemmingen en regels in de gemeentelijke structuurvisies en bestemmingsplannen wordt overgenomen. De juridische bescherming wordt geregeld in de bestemmingsplanregels. Er zijn drie verschillende categorieën:
Deze ontheffingen gelden niet wanneer een plangebied binnen een straal van 50 meter van een AMK-terrein of archeologische waarneming ligt.
De toetsing aan dit beleidsdocument is verderop in het plan behandeld in de paragraaf Archeologie (4.3.2).
In deze beleidsregel wordt het gemeentelijk beleid ten aanzien van beroep en bedrijf aan huis beschreven. Ten opzichte van het voorheen geldende beleid, is het nu ook mogelijk een bedrijf aan huis te starten. In de praktijk bleek het onderscheid tussen beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten moeilijk te maken. Daarnaast is de kleinschaligheid en de ruimtelijke uitstraling van een beroep en bedrijf aan huis belangrijker dan het onderscheid daartussen.
Aan een beroep of bedrijf aan huis worden onderstaande voorwaarden gesteld. Er wordt onderscheid gemaakt in voorwaarden ten aanzien van het beroep/bedrijf, de woning en de woonomgeving.
Voorwaarden beroep/bedrijf
Voorwaarden woning
Voorwaarden woonomgeving
Een omgevingsvergunning voor bouwen is alleen vereist als er sprake is van bouwen. Onder bouwen wordt verstaan het plaatsen, geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk alsmede het plaatsen, geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een standplaats. De gemeente toetst het bouwplan dan onder andere aan het bestemmingsplan en de beleidsregel 'beroep en bedrijf aan huis'.
Indien alleen het gebruik van de ruimte, waar het beroep/bedrijf aan huis wordt uitgeoefend, wordt gewijzigd en in het geheel niet wordt verbouwd, dan is geen bouwvergunning nodig.
In onderhavig geval is geen sprake van het uitoefenen van een beroep en/of bedrijf aan huis. Mocht er in de toekomst een beroep en/of bedrijf aan huis worden uitgeoefend dan zullen de gestelde voorwaarden in acht worden genomen.
De gemeente Wierden kent aantrekkelijke dorpse woonmilieus. Ze biedt met deze woonmilieus een woonklimaat die bij veel groepen op de woningmarkt in trek is. De gemeente wil in de komende jaren die aantrekkelijkheid voor alle groepen behouden en waar mogelijk versterken. Recente demografische cijfers laten zien dat de bevolkingsgroei de komende jaren stagneert. Kwantitatieve groei is niet meer de dominante richting; er zal meer moeten worden ingespeeld op kwaliteit. De bevolking- en huishoudensamenstelling verandert; de bevolking telt steeds minder jongeren en meer ouderen. Op deze ontwikkelingen wil de gemeente Wierden tijdig inspelen onder meer door het uitzetten van een duidelijke koers ten aanzien van woonkwaliteit en een gedifferentieerd woningaanbod voor verschillende groepen.
Om de daad bij het woord te voegen heeft de gemeente Wierden recent haar beleidskader wonen bijgesteld. Op 27 april 2010 heeft de gemeenteraad dit beleidskader in de vorm van de gemeentelijke Woonvisie "Nieuwe dynamiek in wonen" vastgesteld.
Deze beleidsomslag is echter niet van vandaag op morgen realiteit. Vanuit het bestaande beleid zijn ontwikkelingen ingezet die nog tot bloei moeten komen. De gemeente wil haalbaar beleid neerzetten dat meer ruimte biedt voor de vraag van de woonconsument, en waarbij op een vloeiende wijze de omslag van beleid wordt gerealiseerd. Initiatieven vanuit het verleden krijgen dan ook de kans om tot ontwikkeling te komen, terwijl bij nieuwe ontwikkelingen het nieuwe beleid wordt ingezet. Zo wil de gemeente Wierden de dynamiek behouden en voorkomen dat wisselende inzichten leiden tot een situatie waarin elke ontwikkeling onmogelijk wordt.
Het beleid ten aanzien van de volkshuisvesting en het woonprogramma in de gemeente is gericht op een diverse bevolkingssamenstelling binnen aantrekkelijke dorpse woonmilieus. De geplande woningen zijn ruim in opzet en passen bij het landelijk en dorps wonen. Tevens zullen de woningen levensloopbestendgigd worden opgericht. Het levensloopbestendigd oprichten van de woningen kan op twee manieren. De eerste manier is om de woning direct al in te richten voor bewoning door senioren. Hierbij is het van belang een slaapkamer en een badkamer op de begane grond in te richten. Daarnaast dienen deuren breed genoeg te zijn voor eventuele rolstoelgebruikers en is het van belang geen hoge drempels in de woning te plaatsen. De andere manier is de woning dusdanig in te richten dat ruimtes op de begane grond gemakkelijk omgezet kunnen worden naar een bad- en/of slaapkamer. Daarbij dient de woning eveneens rolstoelvriendelijk te worden ingericht. De wijze waarop de woningen levensloopbestendigd zullen worden ingericht zal nog nader worden bepaald bij het indienen van de bouwaanvraag. Door de woningen levensloopbestendigd op te richten zullen de woningen geschikt zijn voor elke doelgroep.
Hiermee past de voorgenomen ontwikkeling binnen de woonvisie en het volkshuisvestingsbeleid van de gemeente.
De voorgenomen ontwikkeling is in het kader van het geldend bestemmingsplan niet mogelijk, omdat aan de locatie geen bouwvlakken zijn toegekend. Hiervoor is het noodzakelijk voor het initiatief een partiële herziening op te stellen conform artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
De structuurvisie van Wierden biedt mogelijkheden voor een gemengd stedelijk milieu. De voorgenomen ontwikkeling past binnen de gestelde uitgangspunten uit de gemeentelijke structuurvisie.
In het welstandsbeleid zijn verschillende criteria opgenomen ten aanzien van bebouwing. Mochten dergelijke criteria van toepassing zijn dan zullen deze in de planregels worden opgenomen.
In de beleidsnota archeologie van gemeente Wierden zijn kaders opgenomen ten aanzien van de archeologische verwachting van een gebied. De toetsing aan dit beleid zal verderop in dit plan plaatsvinden in de paragraaf Archeologie (4.3.2).
Er is bij de voorgenomen ontwikkeling geen sprake van een beroep aan huis. Mocht in de toekomst alsnog een beroep of bedrijf aan huis worden gevoerd, dan zullen de gestelde voorwaarden uit het beleid ten aanzien van beroepen en bedrijven aan huis in acht worden genomen.
In de woonvisie en het volkshuisvestingsbeleid van de gemeente worden mogelijkheden geboden voor een divers woonmilieu. De woningen zullen levensloopbestendigd worden opgericht. De voorgenomen ontwikkeling past daarmee prima binnen de uitgangspunten uit het volkshuisvestingsbeleid en de woonvisie van gemeente Wierden.
Hiermee kan worden gesteld dat de voorgenomen ontwikkeling past binnen de beleidsuitgangspunten uit het gemeentelijk beleid.