Plan: | "Buitengebied 2009, partiële herziening Heerdinksschotweg 1/1a" |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2011000003-VA01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies. De functie ‘wonen’ is aan te merken als een geluidsgevoelige functie.
Op basis van artikel 77 van de Wet geluidhinder (Wgh) dient bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek te worden ingesteld. Het akoestisch onderzoek bepaalt de geluidsbelasting aan de gevel van de geluidsgevoelige bestemming die vanwege de weg wordt ondervonden.
Het onderzoek is alleen noodzakelijk als de geluidsgevoelige bestemming binnen de wettelijke geluidszone van de weg gelegen is. In artikel 74.1 van de Wgh is aangegeven dat een weg een zone heeft die zich uitstrekt vanaf de as van de weg tot de volgende breedte aan weerszijden van de weg:
a. | in stedelijk gebied: | |||
1°. | voor een weg, bestaande uit drie of meer rijstroken: 350 meter; | |||
2°. | voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken genoemde geval: 200 meter; | |||
b. | in buitenstedelijk gebied: | |||
1°. | voor een weg, bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter; | |||
2°. | voor een weg, bestaande uit drie of vier rijstroken: 400 meter; | |||
3°. | voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken: 250 meter. |
2. | Het eerste lid geldt niet met betrekking tot: | ||
a. | wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied; | ||
b. | wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt. |
De hiervoor geldende zones gelden niet voor:
De 2 nieuwe woningen worden aangemerkt als een 'geluidsgevoelig object'. De woningen zijn gelegen op circa 50 meter uit de wegas van de Heerdinksschotweg en 1e Meijerinkshoekweg en hiermee gelegen binnen de wettelijke geluidszone. In het kader van een goede ruimtelijke ordening (GRO) dient een goede belangenafweging te worden gemaakt bij het volgen van een procedure of bij het wijzigen van een bestemmingsplan.
De voorkeursgrenswaarde voor de geluidsbelasting (Lden) op de gevels van een woning ten gevolge van een weg mag 48 dB bedragen. Gelet op het feit dat de woningen op grote afstand van de weg gelegen zijn en het feit dat deze 2 voorgenoemde wegen een lage verkeersintensiteit hebben is een akoestisch onderzoek niet benodigd. De geluidsbelasting op de gevels zal beneden de voorkeursgrenswaarde blijven.