Plan: | Manderveen, De Bessentuin |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0183.1002931-vg01 |
Het voorontwerpbestemmingsplan en de bijbehorende stukken hebben met ingang van donderdag 1 juli 2010 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen bij het Klant Contact Centrum.
Tevens is in dezelfde periode het voorontwerpbestemmingsplan digitaal beschikbaar gesteld via de gemeentelijke website. Gedurende de hierboven genoemde termijn is een ieder in de gelegenheid gesteld om schriftelijk of mondeling een inspraakreactie kenbaar te maken aan het college van burgemeester en wethouders.
Er zijn twee inspraakreacties ontvangen. Hierna zijn de desbetreffende inspraakreacties samengevat en in delen geknipt. De onderdelen zijn cursief en genummerd weergegeven. Per onderdeel is direct aansluitend de gemeentelijke reactie weergegeven. De ingediende inspraakreacties geven geen aanleiding om het voorontwerpbestemmingsplan aan te passen.
Inspraakreactie 1
Op 21 juli 2010 heeft indiener 1 een inspraakreactie ingediend. Indiener 1 heeft kort samengevat het volgende in zijn inspraakreactie weergegeven:
Reactie gemeente
Indien indiener van mening is dat sprake is van schade welke redelijkerwijs niet of niet geheel voor zijn rekening behoort te blijven, bestaat op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening de mogelijkheid om bij het college een verzoek om schadevergoeding in te dienen als het bestemmingsplan onherroepelijk is.
Reactie gemeente
In het bestemmingsplan is een onderzoek opgenomen met betrekking tot milieucontouren. Geluid is hiervan een onderdeel. De meeste overlast zal worden veroorzaakt door de toename van het verkeer richting de Bessentuin. Voor het gebied geldt een voorkeurswaarde van 48 db. In het onderzoek wordt uitgegaan van een “worst case scenario”. Dit betekent als uitgangspunt een woningbouw van 15 woningen en een toename van 5 verkeersbewegingen per woning per etmaal. Dit brengt het totaal op een toename van 75 verkeersbewegingen. Er wordt van uitgegaan dat alle auto's één richting uitrijden en daarbij het plangebied uitrijden richting de Bovenbroeksweg. Het gehele dorp Manderveen is een 30 km/h zone, ook ter hoogte van de geplande ontsluiting van het plangebied op de Bovenbroeksweg. In dit scenario wordt voldaan aan de voorkeurswaarde van 48 dB. De geplande uitbreiding zorgt voor een geluidsniveau van 42 dB in 2010 en van 44 dB in 2020.
Reactie gemeente
Door de geplande woningbouw zal inderdaad sprake zijn van afname van privacy. De afname van privacy is gezien de afstanden niet anders dan in een doorsnee woonwijk gebruikelijk is. Daarmee is volgens ons geen sprake van een zodanige afname van het woongenot, dat dit de planontwikkeling in de weg zou moeten staan.
Reactie gemeente
Het uitzicht zal aan één zijde veranderen. Niet ontkend wordt dat het plan zal leiden tot een vermindering van het uitzicht. Aan een vrij uitzicht kunnen, zoals uit vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (AbRvS) blijkt, geen blijvende rechten worden ontleend. Daarnaast kunnen ook in de huidige situatie andere bouwwerken tot een hoogte van 2 meter en het verbouwen van maïs of het telen van andere gewassen tot een zekere inperking van het uitzicht leiden. Overigens zijn wij van mening dat de afstand van de geplande woningbouw ten opzichte van de bestaande woning, die minimaal 27 meter bedraagt en hiervan wordt afgescheiden door een groene buffer, niet leidt tot een onevenredige aantasting van het woongenot.
Reactie gemeente
De woning is van indiener 1 is momenteel geen solitaire woning in het buitengebied, maar gelegen in de directe nabijheid van een woonwijk. De geplande woningbouw sluit goed aan op de bestaande woningbouw. Met het mogelijk maken van deze woningbouw is een volkshuisvestelijk belang gediend. Ruimtelijk gezien is de geplande locatie aan de rand van het dorp een logische keuze.
Inspraakreactie 2
Op 29 juli 2010 heeft indiener 2 een inspraakreactie ingediend. Indiener 2 heeft kort samengevat het volgende in zijn inspraakreactie weergegeven:
Reactie gemeente
Een garantie dat een perceel een bepaalde bestemming blijft behouden, bestaat er nooit.
Indien indiener van mening is dat sprake is van schade welke redelijkerwijs niet of niet geheel voor zijn rekening behoort te blijven, bestaat op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening de mogelijkheid om bij het college een verzoek om schadevergoeding in te dienen als het bestemmingsplan onherroepelijk is.
Reactie gemeente t.a.v. geluidshinder
In het bestemmingsplan is een onderzoek opgenomen met betrekking tot milieucontouren. Geluid is hiervan een onderdeel. De meeste overlast zal worden veroorzaakt door de toename van het verkeer richting de Bessentuin. Voor het gebied geldt een voorkeurswaarde van 48 db. In het onderzoek wordt uitgegaan van een “worst case scenario”. Dit betekent als uitgangspunt een woningbouw van 15 woningen en een toename van 5 verkeersbewegingen per woning per etmaal. Dit brengt het totaal op een toename van 75 verkeersbewegingen. Er wordt van uitgegaan dat alle auto's één richting uitrijden en daarbij het plangebied uitrijden richting de Bovenbroeksweg. Het gehele dorp Manderveen is een 30 km/h zone, ook ter hoogte van de geplande ontsluiting van het plangebied op de Bovenbroeksweg. In dit scenario wordt voldaan aan de voorkeurswaarde van 48 dB. De geplande uitbreiding zorgt voor een geluidsniveau van 42 dB in 2010 en van 44 dB in 2020.
Reactie gemeente t.a.v. inbreuk op privacy
Door de geplande woningbouw zal inderdaad sprake zijn van afname van privacy. De afname van privacy is gezien de afstanden niet anders dan in een doorsnee woonwijk gebruikelijk is. Daarmee is volgens ons geen sprake van een zodanige afname van het woongenot, dat dit de planontwikkeling in de weg zou moeten staan.
Reactie gemeente t.a.v. degradatie van blikveld/uitzicht
Het uitzicht zal aan één zijde veranderen. Niet ontkend wordt dat het plan zal leiden tot een vermindering van het uitzicht. Aan een vrij uitzicht kunnen, zoals uit vaste jurisprudentie van de AbRvS blijkt, geen blijvende rechten worden ontleend. Daarnaast kunnen ook in de huidige situatie andere bouwwerken tot een hoogte van 2 meter en het verbouwen van maïs of het telen van andere gewassen tot een zekere inperking van het uitzicht leiden. Overigens zijn wij van mening dat de afstand van de geplande woningbouw ten opzichte van de bestaande woning, die minimaal 37 meter bedraagt, niet leidt tot een onevenredige aantasting van het woongenot.
Reactie gemeente
De gemeente heeft in nauw overleg met het waterschap uitgebreid onderzoek gedaan naar de watergangen, riolering en regenwateropvang. Al het water zal op de juiste wijze worden afgevoerd.
Reactie gemeente
De geplande woningen worden niet aan de perceelsgrens gesitueerd. Bovendien komt er tussen de bestaande woning en de geplande woningen een groenstrook te liggen. Gelet op de situering van de geplande woningen ten opzichte van de bestaande woning zal de schaduwoverlast minimaal zijn.
Reactie gemeente
In eerste instantie wordt er altijd gekeken naar mogelijke inbreidingslocaties. In Manderveen zijn
twee inbreidingslocaties voor handen. Dit betreft de locaties “Peddemors” en de voormalige garage “Filart”. Op de locatie “Peddemors” zijn reeds bouwkavels uitgegeven behoeve van woningbouw. De locatie “Filart” is een particulier initiatief, waarbij wij de gronden niet in eigendom hebben. Voor ons is het daarom niet mogelijk hier woningbouw te realiseren.
Bovenbroek is de laatste uitbreidingslocatie geweest in Manderveen voor de ontwikkeling van de woningbouw. Het plangebied “De Bessentuin” gaat de tegenhanger vormen van het gebied Bovenbroek, dat aan de noordzijde van de Bovenbroeksweg is gelegen. Door de woningbouw te plannen aan de zuidzijde van de Bovenbroeksweg krijgt het dorp een meer evenwichtige structuur. Ruimtelijk gezien is de geplande locatie aan de rand van het dorp een logische keuze.