Plan: | Manderveen, De Bessentuin |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0183.1002931-vg01 |
Parkeren
In het plan zijn 11 woningen gepland. Eén perceel wordt vanwege zijn bijzondere ligging rechtstreeks vanaf de Bovenbroeksweg ontsloten. Aan dat perceel wordt één parkeerplaats langs de openbare weg toegekend.
De overige woningen worden via de nieuwe buurtontsluitingsweg ontsloten. Het aantal parkeerplaatsen is vastgesteld overeenkomstig de beleidsnotitie “Bouwen & Parkeren 2010”. In onderstaande tabel is dit weergegeven.
Tabel 4: Berekening parkeerbehoefte
Type woning | Aantal woningen | Aantal parkeerplekken nodig |
Woningen duur (vrijstaand) | 6 | 12,0 |
Woningen midden (halfvrij) | 4 | 7,2 |
Woningen goedkoop (rij) | 0 | 0 |
De 10 woningen die worden ontsloten vanaf de buurtontsluitingsweg hebben parkeergelegenheid voor één auto op eigen erf. Resteert 19,2 – 10 = 9,2 ofwel 10 parkeerplaatsen op de openbare ontsluitingsweg.
Ontsluiting
In het plan wordt voorzien in een standaard wegbreedte van 5,5 meter, welke zorgt voor de ontsluiting van de wijk. De buurtontsluitingsweg is aangelegd met een bocht. Deze bocht zorgt ervoor dat van nature een snelheidsremmende maatregel in het plan aanwezig is.
In 2010 heeft de gemeenteraad van Tubbergen besloten om de grens van de bebouwde kom aan te passen. In het bestemmingsplan “Kleine Kernen” is de plangrens niet gelijk aan de verlegde komgrens. De gemeente vindt het wenselijk de situaties gelijk te stellen. Daarom wordt in het bestemmingsplan “De Bessentuin” een deel van de Bovenbroeksweg bestemd conform de systematiek van het bestemmingsplan “Kleine Kernen”. De wijkontsluitingswegen worden in deze systematiek bestemd als Verkeer – verblijf.