Plan: | De Imminkhoeve Lemele |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0175.20101004001-va01 |
Met betrekking tot luchtkwaliteit moet rekening worden gehouden met het gestelde in de Wet milieubeheer (Wm), hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen en de bijbehorende bijlagen. Op basis van artikel 5.16 Wm kan, samengevat, een bestemmingsplan worden vastgesteld, indien:
Ruimtelijk-economische besluiten die "niet in betekenende mate" bijdragen aan de concentraties in de buitenlucht van stoffen waarvoor bijlage 2 van de Wet milieubeheer een grenswaarde bevat, worden niet langer, zoals voorheen, individueel getoetst aan die grenswaarden. Als gevolg daarvan kunnen tal van kleinere projecten doorgang vinden, ook in situaties waar nog niet aan de grenswaarden wordt voldaan. De effecten van deze projecten op de luchtkwaliteit worden verdisconteerd in de trendmatige ontwikkeling van de luchtkwaliteit, zoals beschreven in het Nationaal Samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL).
Bij besluitvorming is het dus van belang om te bepalen of een initiatief "niet in betekenende mate" bijdraagt aan de luchtkwaliteit. In de algemene maatregel van bestuur "Niet in betekenende mate" (Besluit NIBM) en de ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) zijn uitvoeringsregels vastgelegd die betrekking hebben op het begrip NIBM.
Het begrip "niet in betekenende mate" is gedefinieerd als 3% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden.
Vooralsnog geldt dat:
Het bestemmingsplan maakt een ontwikkeling mogelijk, die niet past binnen een van de voorgaande criteria, zodat er een onderzoek gedaan moet worden naar de luchtkwaliteit.
Luchtkwaliteitsberekening
De concentraties van NO2 en PM10 voor het jaar 2011 en de toekomstige situatie (2016 en 2020) zijn berekend voor de N347 als meest drukke weg. Voor zowel de huidige als de toekomstige situatie is gebruik gemaakt van de gegevens van het akoestisch onderzoek van BVA. Daarbij zijn de intensiteiten iets opgehoogd als worstcasescenario vanwege de extra verkeersaantrekkende werking van de nieuwe ontwikkelingen. De berekeningen zijn uitgevoerd met behulp van het CAR II-model versie 9.0.3.
Voor de overige invoer voor de CAR II-berekeningen wordt verwezen naar Bijlage 7 Berekeningen luchtkwaliteit. In onderstaande tabel zijn de belangrijkste resultaten van de luchtkwaliteitsberekeningen weergegeven.
Verkeers- intensiteit |
Jaargemiddelde concentratie NO2 in µg/m3 | Jaargemiddeldeconcentratie PM10 in µg/m3 |
Aantal over- schrijdingen van 24-uurs-gemid- delde norm PM10 van 50 µg/m 3 |
||||||||||||||||
Grenswaarde | 40 | 40 | 35 | ||||||||||||||||
N347 | |||||||||||||||||||
2011 | 2.900 | 13,7 | 21,9 | 4 | |||||||||||||||
2016 (inclusief uitvoering plan) | 3.100 | 11,9 | 21,0 | 3 | |||||||||||||||
2020 (inclusief uitvoering plan) | 3.250 | 10,0 | 20,1 | 2 |
Waarden voor PM10 zijn zonder aftrek voor zeezout.
Uit de tabel blijkt dat de uitkomsten ruim onder de grenswaarden zitten.
Derhalve hoeft niet nader op het aspect luchtkwaliteit te worden ingegaan.