direct naar inhoud van 3.2 Noodzaak bedrijfswoning handelskwekerij
Plan: Buitengebied, Koedijk 9+9a Giethmen/Grefeldijk Lemele
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0175.20101003001-va01

3.2 Noodzaak bedrijfswoning handelskwekerij

Ook al leidt het project als totaal gezien tot een ruimtelijke kwaliteitswinst; de bouw van een bedrijfswoning in het buitengebied wordt niet zomaar mogelijk gemaakt. Minimaal dient te worden aangetoond dat het gaat om een bedrijf met voldoende toekomstperspectief en dat het voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is dat bij het bedrijf gewoond moet worden.

Het betreft een handelskwekerij die vetplanten kweekt en producten levert zoals plantschalen, palmbomen, olijfbomen, exoten en plantenbakken. Er wordt met name geleverd aan groothandels en tuincentra. Jaarlijks worden ongeveer 50.000 schalen gevuld met planten. Om dit allemaal te kunnen bewerkstelligen heeft de handelskwekerij vier fulltime medewerkers en vijf parttime medewerkers in dienst.

Het betreft een bedrijf dat veel bekendheid geniet en zich richt op de verkoop van producten die vrij specialistisch zijn. Het bedrijf heeft een goede naam en er is geen reden om te aan te nemen dat er geen toekomst is voor dit bedrijf.

Voor de bedrijfsvoering is het noodzakelijk dat er bij het bedrijf wordt gewoond:

  • Bij vorst in het voorjaar moeten de jonge planten extra beschermd worden, dit om te voorkomen dat de jonge uitlopers bevriezen waardoor de planten verloren gaan.
  • Beluchting van de folie-/overwinteringstunnels is noodzakelijk om onder andere schimmelontwikkeling te voorkomen.
  • Bij calamiteiten moet snel kunnen worden gereageerd, bijvoorbeeld het sneeuwvrij maken van de folie-/overwinteringstunnels en het extra vastzetten met storm.
  • Planten worden veelal 's avonds beregend. Het ene gewas heeft meer vocht nodig dan het andere, de beregening dient dus handmatig te worden omgezet, wat zeer arbeidsintensief is.
  • Collectief vervoer vindt altijd plaats in de avond- of nachturen. Daar komt bij dat nooit bekend is hoe laat de vervoerder komt, en er moet worden geholpen bij het laden van de vrachtauto's.
  • De aanwezigheid van eigenaren/bedrijfsvoerders is mede vereist in verband met inbraak- en vandalismepreventie.